Mazda MX-Crossport: sportovní kombi, nebo SUV?

Nový koncept, který Mazda ukáže světu na detroitském autosalonu, je kombinací SUV a kombi. Výrazný a bezesporu povedný design a technologické novinky ukazují, jakým směrem se bude automobilka ubírat v budoucnu. Vůz je doslova nabit zajímavými funkcemi.
Mazda MX-Crossport: sportovní kombi, nebo SUV?

Poznámka redakce: zkráceno z tiskové zprávy

Koncepce modelu MX-Crossport, jejíž první představení veřejnosti je naplánováno na rok 2005 na mezinárodním autosalonu v Severní Americe, reprezentuje nový směr značky Mazda, který je orientován na rozšíření modelové řady úspěšných výrobků nové generace. Jedná se o vůz zasahující do všech kategorií – skutečný crossover značky Mazda, který je kombinací stylu silného sportovního vozu – vlajkové lodi této značky RX-8 – a mnohem praktičtějšího řešení sportovně-užitkového vozu. Novinka je přizpůsobena především pro požadavky trhu Severní Ameriky a zdejší způsob jízdy.

Sportovní exteriér

Design je významným aspektem všech výrobků společnosti Mazda a stejně tak i MX-Crossport je zejména a především koncepčním designem. „Naším cílem bylo vytvořit design, který přesahuje stávající kategorie třídy SUV a vozů typu „crossover“ a zasahuje do oblasti sportovních vozů. Chceme lidem zprostředkovat zážitek ze světa sportovních vozů pokaždé, když usednou za volant,“ říká vedoucí designér Koizumi. Svým odvážným vnějším designem vzbuzuje model MX-Crossport dojem pohybu a rychlosti. Svým sportovním vzhledem představuje ducha  společnosti Mazda ve stylu Zoom-Zoom a zároveň přináší mnoho inovativních prvků i komfortní atmosféru s hojností prostoru pro čtyři dospělé cestující.

Atletická image této koncepce se odráží na její celkové velikosti. Se svou délkou 4 630 mm je MX-Crossport ve srovnání s ostatními významnými výrobky vznikajícího segmentu vozidel typu „crossover“ kompaktním, agilním a relativně malým modelem. Aby tak bylo současně nabízeno vozidlo s ideálním a důvěryhodným postojem, je jeho design zvýrazněn nízkým a širokým exteriérem, jehož šířka dosahuje 1 930 mm, s krátkým předním i zadním převisem a relativně dlouhým rozvorem. Rovněž pneumatiky jsou relativně velkých rozměrů – 275/45R-20. Zvýraznění dlouhého rozvoru a mohutných kol napomáhá podtrhnout sportovní a stabilní vzhled tohoto konceptu. Při celkové výšce 1 630 mm  je MX-Crossport oproti konstrukci tradičních vozů typu SUV, jako je například vlastní model značky Mazda Tribute, poměrně malý, a přesto si zachovává agresivní vzhled.

MX-Crossport rovněž demonstruje, jakým způsobem se boční okna stávají významným dynamickým znakem designu vozů Mazda. V tomto případě je to plynulá střešní linie zdůrazněná výraznější středovou boční linií, která se odvážně zvedá a dosahuje až k zadnímu blatníku. Tato nápadná středová boční linie a zúžení zadních oken, které přecházejí až na zadní blatníky,  jsou klíčovými prvky designu, které podtrhují celkovou sportovní image tohoto konceptu. Design rovněž využívá kabinu, která se směrem k zádi vozidla trojrozměrně zužuje a vytváří harmonii se zužujícím se oknem.

Atletický a futuristický design interiéru

Stejně jako interiér všech vozů Mazda, byl i tento navržen tak, aby celkové prostředí interiéru poskytovalo požitek z komfortního cestování s důrazem na jízdu. Při pohledu zvenčí je kabina malá a kompaktní. Byla však přijata speciální konstrukční opatření vedoucí k vytvoření vnitřního prostoru, který je při dané velikosti dostatečně prostorný a má moderní vzhled. Klíčem k zajištění pocitu prostornosti jsou „plovoucí“ sedadla. Každé sedadlo je k podlaze připevněno prostřednictvím jediné středové stojny a jeho polohu lze upravovat pomocí systému „jedné kolejnice“ instalované na podlaze vozu. Hojné množství špičkové kvality, částečně anilínová kůže, černá síťovina, výrazná linie přecházející středem dolů a integrované bezpečnostní pásy a sedadla představují moderní a sportovní image.

Dalším podtržením vysoce moderní image a stejně tak umocněním mimořádného vizuálního požitku cestujících na zadních sedadlech je záď opěradel předních sedadel vytvořená z hliníku a akrylátu s jasně viditelným dokonale konstruovaným mechanismem bezpečnostních pásů, který se nijak neliší od mechanismu luxusních mechanických náramkových hodinek. Při sklopení jednotlivých zadních sedadel tato sedadla navíc navazují přímo na zavazadlový prostor, což poskytuje dostatečný a snadno přístupný ložný prostor.

Prostor řidiče, připomínající kokpit pilota, je definován malou kapličkou přístrojů, která je umístěna přímo před velkou „střechou“, jež podél spodního okraje čelního okna prochází přes celou přístrojovou desku – zvaná „dvojitá střecha“. Tato dvojitá střecha má za úkol sjednotit přední část kabiny a zajistit sounáležitost řidiče a předního spolujezdce. Téměř celá střecha MX-Crossport je tvořena sklem, které interiéru dodává dojem otevřeného a vzdušného prostoru. Tuto mohutnou skleněnou střechu s proměnlivým zamlžením lze měnit od čiré až po průsvitně mléčnou a nazpět. Lze tak upravit množství světla pronikajícího do interiéru vozidla a umocnit míru komfortu v kabině. 

Na stropě kabiny je rovněž použita elegantně integrovaná a vysoce flexibilní stropní konzola, procházející přes celou délku vozidla. Tato je schopna pojmout  takové příslušenství, jako je například zábavní displej v zadní části vozu i řadu doplňkových úložných prostorů.

Tři displeje

Vůz využívá víceúčelový informační displej a zábavní systém, který byl navržen tak, aby byl intuitivní a snadno využitelný. Systém trojice displejů sestává ze sférického monitoru, který může být využíván jako dotykový panel  (zvaný „ovládací panel“) instalovaný nad středovou konzolou vpravo od volantu, a z druhého „stavového monitoru“ instalovaného výše vpravo a ze třetího „zábavního monitoru“ instalovaného přímo před předním spolujezdcem. Systém trojice displejů indikuje četné funkce pro podporu řízení, jako například diagnostika vozidla při startování motoru, bezpečnostní pokyny, monitorování mrtvých bodů, systému signalizace při parkování, satelitní navigační systém a informace pro případ nouze. Tento systém navíc obsahuje hlavní ovládací prvky audio-systému a klimatizace a lze jej využívat pro odesílání a příjem e-mailů a připojení k internetu.

Třetím prvkem systému trojice displejů je zábavní monitor, který je určen k tomu, aby umožnil podělit se s předním spolujezdcem o požitek ze řízení vozu tím, že zajišťuje „virtuální náhled“ ze sedadla řidiče a zvenčí vozu. Díky využití unikátní velikosti LCD obrazovky 365 mm x 80 mm (šířky 15“) a pěti kamer nabízí zábavní monitor čtveřici jedinečných pohledů na vozovku. Jednotlivé pohledy jsou: pohled očima řidiče, pohled od předních kol, pohled nízko nad zemí a pohled od zadních kol vozu.

Například pohled očima řidiče nabízí v reálném čase pohled na trojici měřicích přístrojů sdruženého přístroje ze sedadla řidiče. Pohled od předních kol naopak nabízí tři zobrazení vozovky před vozidlem (z pohledu řidiče, a to prostřednictvím kamer instalovaných na obou vnějších zpětných zrcátkách), který se neliší od populárních závodních videoher. Zábavní monitor lze podle přání předního spolujezdce během dlouhých hodin jízdy přepnout do režimu DVD.

Bude? Nebude?

Společnost Mazda sice dosud oficiálně nepotvrdila výrobu modelu vycházejícího z koncepce MX-Crossport, nicméně jasně prohlásila, že hodlá rozšířit svou řadu výrobků Zoom-Zoom nové generace na trhu v Severní Americe i mimo něj. Koncepce MX-Crossport je v tomto procesu významným krokem.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků