Mazda MX-5 Superlight: evropský speedster

Máme pro vás další informace a spoustu fotografií k pozoruhodnému Superlightu od Mazdy. Je nejen lehký, ale i sexy.

Tento prototyp, připravený kam jinam než do Frankfurtu, patří do série projektů a akcí k oslavě dvou dekád existence modelové řady MX-5/Miata, jež se stala jedním z nejúspěšnějších roadsterů všech dob.

Superlight vychází z aktuální, faceliftované generace, ovšem vyznačuje se karosérií typu speedster. Odstranění předního okna patří k sadě úprav, jež má za úkol minimalizovat pohotovostní hmotnost vozu, která se tak těsně vměstná pod hranici jedné tuny. Vůz vzniknul v evropském studiu značky Mazda v německém Oberurselu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Již dlouho jsem snil o stavbě do značné míry radikální Mazdy MX-5,“ tvrdí Peter Birtwhistle, šéfdesignér Mazda Motor Europe. „Dominantním rysem současné automobilové konstrukce je snižování hmotnosti. A my nyní ukazujeme, jak lehké může moderní auto být.“ Odstranění čelního skla dává posádce ten nejpřímější kontakt s okolím, designéři Mazdy však vykuchali i skládací střechu. Tato na první pohled nejvýznamnější změna si vyžádala úpravu přední hliníkové kapoty, na kterou navazuje plát z uhlíkových kompozitů, jenž zároveň tvoří horní část palubní desky a zároveň nese dominantní středové zpětné zrcátko z hliníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za sedadly se nachází mohutné trubkové rámy chránící posádku při převrácení vozu, na něž navazují aerodynamická pouzdra snižující riziko turbulencí v oblasti hlav cestujících. Rám sedadel je vyroben z lehkých uhlíkových kompozitů čalouněných spolu s loketními opěrkami, volantem a dalšími doplňky interiéru hnědou kůží. Palubní deska nese přístrojový štít shodný se sériovým provedením, její středová část drží panýlek se startovacím tlačítkem. Interiér byl zbaven všech zbytečností včetně klimatizace, ventilace, koberečků a izolačních materiálů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pod přední kapotou se ukrývá zcela sériový čtyřválec s objemem 1,8 l a výkonem 126 koní (93 kW) při 6 500 ot./min. (točivý moment 167 Nm při 4 500 ot./min), kombinovaný s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením. Za pozornost stojí též výfukový trakt ze sady Mazdaspeed, jenž dává motoru výraznější akustický projev

Instalace čtyřpístkových třmenů a větších, odvrtávaných brzd si vyžádaly zvětšení rozchodu kol o 50 mm (na 1 540 mm vpředu a 1 545 mm vzadu), zatímco světlost klesla o 30 mm na 106 mm vlivem použití tlumičů Bilstein B16.

Superlight je dlouhý 4 020 mm, široký 1 720 mm a vysoký jen 1 110 mm, rozvor náprav činí 2 330 mm. Kola s rozměrem 205/45 R17 byla v souhrnu odlehčena o 8 kg.  Mazda MX-5 Superlight zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,9 s a v průměru si řekne o 6,3 l/100 km, o 85 kg těžší sériové provedení přitom vykazuje hodnoty 9,9 s a 7,0 l/100 km.

Podle zástupců automobilky se alespoň nyní se sériovou výrobou nepočítá, ale uvidíme, co přinese blízká budoucnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda MX-5 Superlight
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

dnes | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků