Mazda MX-5 Superlight: evropský speedster

Máme pro vás další informace a spoustu fotografií k pozoruhodnému Superlightu od Mazdy. Je nejen lehký, ale i sexy.

Tento prototyp, připravený kam jinam než do Frankfurtu, patří do série projektů a akcí k oslavě dvou dekád existence modelové řady MX-5/Miata, jež se stala jedním z nejúspěšnějších roadsterů všech dob.

Superlight vychází z aktuální, faceliftované generace, ovšem vyznačuje se karosérií typu speedster. Odstranění předního okna patří k sadě úprav, jež má za úkol minimalizovat pohotovostní hmotnost vozu, která se tak těsně vměstná pod hranici jedné tuny. Vůz vzniknul v evropském studiu značky Mazda v německém Oberurselu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Již dlouho jsem snil o stavbě do značné míry radikální Mazdy MX-5,“ tvrdí Peter Birtwhistle, šéfdesignér Mazda Motor Europe. „Dominantním rysem současné automobilové konstrukce je snižování hmotnosti. A my nyní ukazujeme, jak lehké může moderní auto být.“ Odstranění čelního skla dává posádce ten nejpřímější kontakt s okolím, designéři Mazdy však vykuchali i skládací střechu. Tato na první pohled nejvýznamnější změna si vyžádala úpravu přední hliníkové kapoty, na kterou navazuje plát z uhlíkových kompozitů, jenž zároveň tvoří horní část palubní desky a zároveň nese dominantní středové zpětné zrcátko z hliníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za sedadly se nachází mohutné trubkové rámy chránící posádku při převrácení vozu, na něž navazují aerodynamická pouzdra snižující riziko turbulencí v oblasti hlav cestujících. Rám sedadel je vyroben z lehkých uhlíkových kompozitů čalouněných spolu s loketními opěrkami, volantem a dalšími doplňky interiéru hnědou kůží. Palubní deska nese přístrojový štít shodný se sériovým provedením, její středová část drží panýlek se startovacím tlačítkem. Interiér byl zbaven všech zbytečností včetně klimatizace, ventilace, koberečků a izolačních materiálů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pod přední kapotou se ukrývá zcela sériový čtyřválec s objemem 1,8 l a výkonem 126 koní (93 kW) při 6 500 ot./min. (točivý moment 167 Nm při 4 500 ot./min), kombinovaný s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením. Za pozornost stojí též výfukový trakt ze sady Mazdaspeed, jenž dává motoru výraznější akustický projev

Instalace čtyřpístkových třmenů a větších, odvrtávaných brzd si vyžádaly zvětšení rozchodu kol o 50 mm (na 1 540 mm vpředu a 1 545 mm vzadu), zatímco světlost klesla o 30 mm na 106 mm vlivem použití tlumičů Bilstein B16.

Superlight je dlouhý 4 020 mm, široký 1 720 mm a vysoký jen 1 110 mm, rozvor náprav činí 2 330 mm. Kola s rozměrem 205/45 R17 byla v souhrnu odlehčena o 8 kg.  Mazda MX-5 Superlight zrychluje z klidu na 100 km/h za 8,9 s a v průměru si řekne o 6,3 l/100 km, o 85 kg těžší sériové provedení přitom vykazuje hodnoty 9,9 s a 7,0 l/100 km.

Podle zástupců automobilky se alespoň nyní se sériovou výrobou nepočítá, ale uvidíme, co přinese blízká budoucnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda MX-5 Superlight

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 106 870 km
Cena: 300 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2008
Stav: 306 373 km
Cena: 120 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2003
Stav: 180 016 km
Cena: 63 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 198 727 km
Cena: 280 000 Kč
Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 96 521 km
Cena: 120 000 Kč
Mazda CX 5 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 310 km
Cena: 460 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků