TEST Mazda MX-30 e-Skyactiv: A není to málo, Antone Pavloviči?

Mazda vstoupila do éry moderních elektromobilů s vozem typu SUV. Vypadá dobře, jezdí dobře, ale má jeden velký háček.
Radosti
Jízdní vlasnosti
Atraktivní interiér
Originální nápady
Starosti
Malý dojezd
Hůře přístupná zadní sedadla
Opravdu hlavně do města
7  /10

Loňský rok byl pro elektromobilitu zlomový a ukázala se tak celá řada bateriových novinek. Vyčnívat mezi nimi bylo výsadou těch nejzajímavějších. Povedlo se to třeba Hondě e, která vsadila ne netradičně řešený interiér obalený roztomilým kukučem s nádechem retra.

Na větší míru originality vsadila i další japonská automobilka, Mazda. Elektromobil MX-30 se světu představil jako malé SUV se svažující se střechou. Osobně je mi filozofie tohoto počinu velmi sympatická, zejména v oblasti designu, který na to šel sice konzervativně, ale zároveň vypadá dost zajímavě.

Elektrická Kia EV6 se odhaluje. Ukazuje nový designový směr značky, a to i uvnitř

Elektrická Kia EV6 se odhaluje. Ukazuje nový designový směr značky, a to i uvnitř

Zákazníci automobilky si tak nemusí zvykat na nic nového, což je opačný přístup než u Hondy, která s modelem e doslova šokovala. I když u MX-30 na první pohled identifikujete tovární značku, je tu řada věcí jinak, než jak jste možná zvyklí. Třeba přední maska, která je společně se světlomety jakoby zaražená dovnitř vozu. Kapota a nárazník tak rázem vystoupily kupředu.

Do tanku v tank

Když už se díváte zboku, určitě vám neunikne absence klik zadních dveří, které mají panty vzadu. Designový záměr je jasný, ale z praktického hlediska jsou tyto sebevražedné dveře (reference na sportovní model RX-8) spíš ztrátou. Abyste je otevřeli, musíte totiž nejdřív otevřít ty přední a pak až zatáhnout za vnitřní kliku. Stejné je to třeba i u BMW i3.

Škoda Enyaq iV Sportline odhalila české ceny. Připravte si nejméně 1.152.900 Kč

Škoda Enyaq iV Sportline odhalila české ceny. Připravte si nejméně 1.152.900 Kč

Když už to uděláte, máte k přístupu na zadní sedadla jen úzký otvor, se kterým mohou mít vyšší postavy problém. Taky je třeba se vzhledem k nízké střeše při nastupování dost sklonit. Prostoru na zadní lavici se ale není třeba bát. Když už se dovnitř vcucnete, je ho tak akorát. Mám 183 cm a za sebe jsem si sedl i s dostatečnou rezervou včetně místa na hlavu.

Základy elektromobilu totiž najdete v SUV CX-30 a rozvor tedy činí 2655 mm. Podobné jsou i další rozměry karoserie, tedy konkrétně 4395 mm x 1795 mm x 1570 mm. O malé auto tedy nejde, což je pak také třeba zohlednit při porovnávání cen. Osobně bych na designu oželel snad jen černé ochranné plasty, které jsou u auta určeného do města jako pěst na oko. To je ale vlastnost i řady dalších crossoverů.

Nic pro abstinenty

Většina světové produkce korku putuje na výrobu zátek do vína a šampaňského. Jen malá část padne do obuvnictví a na výrobu podlah. Mazda si tento materiál vybrala jako další originální prvek, který umístila do interiéru. Nejde ale o pár centimetrů čtverečních, materiálu se tady použilo dost. Najdete ho především na středovém tunelu a patří ke všem výbavám. Znalci automobilky při pohledu na vnitřek určitě sáhnou po kapesníku k utření nostalgické slzy. S výrobou korku totiž Mazda kdysi svou cestu začala.

Pokud vám nevoní moderní elektromobily s řadou displejů a spousty dotykových ploch, ale zároveň chcete nějakou žhavou novinku, je Mazda MX-30 autem přesně pro vás. Jestliže zvenku zachovala značka konzervativnost, uvnitř to platí ještě víc. Architektura palubní desky zůstala shodná s konvenčními modely a nic zásadního se tu neměnilo. Elektromobilitu nic vyloženě nekřičí, spíše se tu nenápadně schovává.

Porsche Taycan Cross Turismo oficiálně: Elektrikář s batohem se nebojí šotoliny

Porsche Taycan Cross Turismo oficiálně: Elektrikář s batohem se nebojí šotoliny

Jsem velkým fanouškem aktuálních interiérů Mazdy. Potěšil tedy tradiční multifunkční volant i otočný volič pro ovládání infotainmentu. Středový tunel je díky absenci převodového ústrojí vytažený do prostoru a najdete pod ním bonusový úložný prostor. To je ten s tím korkem. Jen je vlastně docela k ničemu, protože korek nemá moc grip. Navíc jsou hrany úložného prostoru do tvaru rampy, což se hodí na fingerboard, ale ne na telefon. Na hrubou koženou peněženku možná.

Novinkou je pak částečně digitální panel ovládání klimatizace. Intenzitu ofuku a další důležité funkce obstaráte tlačítky, ale třeba směr ofuku a vyhřívání sedadel se nastavuje digitálně. Displej je rychlý, ale nelíbí se mi jeho příliš nízké umístění a při ovládání navíc překáží volič jízdních režimů, který by klidně mohl být menší. Opřít si dlaň o páku a vyjíždět na úkony ukazováčkem funguje, ale kdo nemá dlouhé prsty, má smůlu. O zvyku bude také samotné řazení, které do parkovacího režimu dostanete vykloněním páky doleva, nikoliv jen vyjetím dopředu.

První elektrické Bentley už jezdí. Má 375 koní a vzadu kožené dětské sedačky

První elektrické Bentley už jezdí. Má 375 koní a vzadu kožené dětské sedačky

Prostředí digitálního přístrojového štítu a infotainmentu se od klasických modelů značky také příliš neliší. Přístrojový štít je navíc digitální jen napůl. Stav baterie i potenciometr využívání energie mají klasické rafičky, což u elektromobilů není obvyklé. Infotainment se liší především dodatečnými nabídkami, kde se dá nastavit třeba limit pro nabíjení. Zapomenout nesmím ani na mobilní aplikaci, přes kterou lze sledovat stav baterie či proces nabíjení.

Sedí se poměrně vysoko, ale vyloženě jako na židli jsem si nepřipadal. Sedadla jsou dělaná jako pohodlná křesílka bez sportovních ambicí, a navíc jsou designově povedená. Bočnice jsou vytažené nahoru jen lehce, takže nastupování dopředu je hračka. Pohodlí je tady prostě na prvním místě, menší problém ale může být s předsunutými hlavovými opěrkami. Zadní lavice je pak pro dva úplně ideální, ale ocenil bych delší sedák.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků