Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda tvrdí, že už během pěti let dokáže zvýšit účinnost svých benzínových spalovacích motorů Skyactiv o polovinu. V současnosti se prý efektivita spalování motorů Skyactiv pohybuje okolo 40 %, ale automobilka si dala za cíl do roku 2020 dostat efektivitu na 60 %.

Chce toho dosáhnout nasazením vznětového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (vžila se pro to zkratka HCCI, tedy Homogeneous Charge Compression Ignition), jenom k jeho chodu bude používat benzín.

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Jak to funguje? Motor vlastně kombinuje výhody benzínového motoru s dieselovými motory, a to co do efektivity hoření a čistoty výfukových plynů. Nový motor má tak mít spotřebu dieselu, ale nevypouští saze a oxidy dusíku, čili nepotřebuje EGR ventily, filtry pevných částic a podobně. Dokonce se prý obejde i bez klasického katalyzátoru.

Principielně jde o to, že v počátku pracovního cyklu funguje motor jako klasický zážehový. Do válce je tedy nasáta směs benzínu a vzduchu. Následně dojde k jejímu stlačení díky vysokému kompresnímu poměru (Mazda použije kompresi 18:1) a následuje samovznícení.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Tím by se teoreticky mohla zvýšit účinnost spalování o asi 30 %, ale Mazda chce najít ještě další energii. Zaměří se také na tepelné ztráty ve výfuku, které mají stát za asi třetinovými energetickými ztrátami. Se systémem využívající odpadní teplo z výfuku laborovalo i kdysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že díky nové generaci motorů Skyactiv s účinností 60 % se průměrné emise CO2 vyrovnají celkovým elektromobilu nebo ho dokonce předčí. Podle Mazdy není problém v běžném voze dosáhnout emisí 80 g/km CO2, což odpovídá spotřebě asi 3,3 litru na 100 km.

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků