Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda tvrdí, že už během pěti let dokáže zvýšit účinnost svých benzínových spalovacích motorů Skyactiv o polovinu. V současnosti se prý efektivita spalování motorů Skyactiv pohybuje okolo 40 %, ale automobilka si dala za cíl do roku 2020 dostat efektivitu na 60 %.

Chce toho dosáhnout nasazením vznětového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (vžila se pro to zkratka HCCI, tedy Homogeneous Charge Compression Ignition), jenom k jeho chodu bude používat benzín.

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Jak to funguje? Motor vlastně kombinuje výhody benzínového motoru s dieselovými motory, a to co do efektivity hoření a čistoty výfukových plynů. Nový motor má tak mít spotřebu dieselu, ale nevypouští saze a oxidy dusíku, čili nepotřebuje EGR ventily, filtry pevných částic a podobně. Dokonce se prý obejde i bez klasického katalyzátoru.

Principielně jde o to, že v počátku pracovního cyklu funguje motor jako klasický zážehový. Do válce je tedy nasáta směs benzínu a vzduchu. Následně dojde k jejímu stlačení díky vysokému kompresnímu poměru (Mazda použije kompresi 18:1) a následuje samovznícení.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Tím by se teoreticky mohla zvýšit účinnost spalování o asi 30 %, ale Mazda chce najít ještě další energii. Zaměří se také na tepelné ztráty ve výfuku, které mají stát za asi třetinovými energetickými ztrátami. Se systémem využívající odpadní teplo z výfuku laborovalo i kdysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že díky nové generaci motorů Skyactiv s účinností 60 % se průměrné emise CO2 vyrovnají celkovým elektromobilu nebo ho dokonce předčí. Podle Mazdy není problém v běžném voze dosáhnout emisí 80 g/km CO2, což odpovídá spotřebě asi 3,3 litru na 100 km.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky