Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda tvrdí, že už během pěti let dokáže zvýšit účinnost svých benzínových spalovacích motorů Skyactiv o polovinu. V současnosti se prý efektivita spalování motorů Skyactiv pohybuje okolo 40 %, ale automobilka si dala za cíl do roku 2020 dostat efektivitu na 60 %.

Chce toho dosáhnout nasazením vznětového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (vžila se pro to zkratka HCCI, tedy Homogeneous Charge Compression Ignition), jenom k jeho chodu bude používat benzín.

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Jak to funguje? Motor vlastně kombinuje výhody benzínového motoru s dieselovými motory, a to co do efektivity hoření a čistoty výfukových plynů. Nový motor má tak mít spotřebu dieselu, ale nevypouští saze a oxidy dusíku, čili nepotřebuje EGR ventily, filtry pevných částic a podobně. Dokonce se prý obejde i bez klasického katalyzátoru.

Principielně jde o to, že v počátku pracovního cyklu funguje motor jako klasický zážehový. Do válce je tedy nasáta směs benzínu a vzduchu. Následně dojde k jejímu stlačení díky vysokému kompresnímu poměru (Mazda použije kompresi 18:1) a následuje samovznícení.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Tím by se teoreticky mohla zvýšit účinnost spalování o asi 30 %, ale Mazda chce najít ještě další energii. Zaměří se také na tepelné ztráty ve výfuku, které mají stát za asi třetinovými energetickými ztrátami. Se systémem využívající odpadní teplo z výfuku laborovalo i kdysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že díky nové generaci motorů Skyactiv s účinností 60 % se průměrné emise CO2 vyrovnají celkovým elektromobilu nebo ho dokonce předčí. Podle Mazdy není problém v běžném voze dosáhnout emisí 80 g/km CO2, což odpovídá spotřebě asi 3,3 litru na 100 km.

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 69 489 km
Cena: 360 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2014
Stav: 58 876 km
Cena: 460 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2008
Stav: 306 373 km
Cena: 130 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 141 208 km
Cena: 221 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2005
Stav: 182 302 km
Cena: 62 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 89 864 km
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků