Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda do pěti let uvede radikální benzínový motor s kompresí 18:1

Mazda tvrdí, že už během pěti let dokáže zvýšit účinnost svých benzínových spalovacích motorů Skyactiv o polovinu. V současnosti se prý efektivita spalování motorů Skyactiv pohybuje okolo 40 %, ale automobilka si dala za cíl do roku 2020 dostat efektivitu na 60 %.

Chce toho dosáhnout nasazením vznětového motoru s homogenním naplněním spalovacího prostoru (vžila se pro to zkratka HCCI, tedy Homogeneous Charge Compression Ignition), jenom k jeho chodu bude používat benzín.

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Jak to funguje? Motor vlastně kombinuje výhody benzínového motoru s dieselovými motory, a to co do efektivity hoření a čistoty výfukových plynů. Nový motor má tak mít spotřebu dieselu, ale nevypouští saze a oxidy dusíku, čili nepotřebuje EGR ventily, filtry pevných částic a podobně. Dokonce se prý obejde i bez klasického katalyzátoru.

Principielně jde o to, že v počátku pracovního cyklu funguje motor jako klasický zážehový. Do válce je tedy nasáta směs benzínu a vzduchu. Následně dojde k jejímu stlačení díky vysokému kompresnímu poměru (Mazda použije kompresi 18:1) a následuje samovznícení.

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Tím by se teoreticky mohla zvýšit účinnost spalování o asi 30 %, ale Mazda chce najít ještě další energii. Zaměří se také na tepelné ztráty ve výfuku, které mají stát za asi třetinovými energetickými ztrátami. Se systémem využívající odpadní teplo z výfuku laborovalo i kdysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že díky nové generaci motorů Skyactiv s účinností 60 % se průměrné emise CO2 vyrovnají celkovým elektromobilu nebo ho dokonce předčí. Podle Mazdy není problém v běžném voze dosáhnout emisí 80 g/km CO2, což odpovídá spotřebě asi 3,3 litru na 100 km.

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 106 870 km
Cena: 300 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2008
Stav: 306 373 km
Cena: 120 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2003
Stav: 180 016 km
Cena: 63 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 198 727 km
Cena: 280 000 Kč
Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 96 521 km
Cena: 120 000 Kč
Mazda CX 5 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 310 km
Cena: 460 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků