Mazda si pověst s tímto typem motoru podlomila jednotkou Skyactiv-D o objemu 2.2 litru.

Mazda si pověst s tímto typem motoru podlomila jednotkou Skyactiv-D o objemu 2.2 litru.

83
Fotogalerie

Mazda CX-3 nepřinesla žádné překvapení [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Diesel: Tichý, kultivovaný, slabý

Pokud chcete k CX-3 diesel, nemůžete si vybírat. V nabídce je pouze jeden motor, a sice nový čtyřválec o objemu 1,5 litru s výkonem 74 kW (105 k). K dostání je ale jak s pohonem předních, tak všech čtyř kol, volit můžete i mezi manuálem a automatem. Já jsem vyzkoušel absolutně nejdražší variantu: Diesel / automat / čtyřkolku. Minimální cena? 639 900 Kč. 

mazdacx-64.jpgmazdacx-65.jpg
Druhá testovaná verze dostala diesel, automat a pohon všech kol. Nabízí se pouze ve výbavách Revolution a Revolution TOP. Cena nejde pod 600 000 Kč. 

Malou naftovou patnáctistovku jsem ještě neřídil a i ta mě překvapila. Motor je velmi tichý a kultivovaný. A to nejen pokud se budeme bavit o hluku v interiéru, ale platí to také při poslechu zvenku. Diesel je ovšem nejslabším motorem v nabídce a když ho vybavíte automatem a pohonem všech kol, máte nejpomalejší CX-3, jakou si vůbec můžete koupit. Na stovku se dostanete za 11,9 s, maximální rychlost činí 172 km/h.

Při běžné jízdě to téměř nepoznáte, CX-3 opět vyniká tichým interiérem, na vibrace také zapomeňte. Automat navíc řadí neznatelně, takže potud je vše v pořádku. Až na jednu drobnost. Kombinovaná spotřeba by měla být 5,2 l/100 km.

Čekal jsem, že po klidné dálniční jízdě (zhruba 120 km/h) uvidím na palubní počítači nějaké takové číslo, ale bylo tam 7,8 litru a jakmile jsme se dostali na okresky, velmi rychle jsme byli přes osm litrů. Zjednodušeně řečeno, diesel (alespoň podle palubního počítače) vypadal se spotřebou dost podobně, jako o den dříve zkoušený základní benzinový dvoulitr.

mazdacx-54.jpgmazdacx-56.jpg
Automat nepracuje špatně, ale je jednoznačně nastavený na klidnou jízdu. Pokud si nepodřadíte manuálně, udělá to až v případě, že dáte pedál plynu na podlahu. Ale ono se s dieselem stejně moc spěchat nedá. 

Důvodem je možná fakt, že měl motor najeto pouze 1500 km, takže byl ještě relativně syrový, ale já bych to spíše tipoval na prostou skutečnost, že mu chybí výkon a s autem v kombinaci s automatem má více práce. Nakonec naladění převodovky vám jasně naznačuje, že byste s dieselovou CX-3 spěchat neměli. K tomu, aby automat podřadil, je potřeba dát pedál opravdu až na podlahu, případně musíte využít manuální režim řazení. Ten mimochodem nefunguje vůbec špatně. Převodovka převádí vaše pokyny do praxe poměrně rychle.

Pohon všech kol pracuje s mezinápravovou spojkou. Jde o zmenšenou verzi toho, co používají větší modely Mazda. Zadní náprava se připojuje podle potřeby a Mazda se chlubí tím, že při rozjezdu s přední nápravou na kluzkém povrchu nedojde k žádnému prokluzu, protože systém okamžitě připojí zadní kola. Uvidíme, vyzkoušíme, až se nám auto dostane do rukou na klasický test.

mazdacx-80.jpgmazdacx-78.jpg
Čtyřkolka by byla bývala na povrchu s horší trakcí zábavná, ale stabilizace za každých okolností dává velký pozor na to, aby se moc často bokem nejezdilo. Na nějaké hrátky v terénu každopádně rovnou zapomeňte. Světlá výška je pouze 155 mm. 

Z toho, co jsme  si vyzkoušeli v okolí Barcelony, je jasné, že čtyřkolka opravdu přední nápravu neprohrábne, ale skoro to vypadalo, že nemalý podíl na tom má automatická převodovka. I když chcete a při rozjezdu prudce šlápnete na pedál plynu, v první chvíli se vůz stejně rozjíždí relativně plynule. Donutit CX-3 k tomu, aby pro efektní fotky vystartovala na prašném povrchu s prohrabávajícími všemi koly, se ukázalo jako téměř nemožné.

V zatáčkách je ale pohon všech kol velmi znát. Lépe vybavená naftová CX-3 déle vzdorovala nedotáčivosti a v oblouku působila ještě jistějším dojmem. Přirozeně přítomnost čtyřkolky je jen jedním z důvodů. Tím druhým a neméně podstatným jsou osmnáctipalcové lité disky a nižší pneumatiky.

mazdacx-68.jpgmazdacx-74.jpg
Lepší výbavy mají osmnáctipalcové disky, které ale svou přítomností komfort jízdy příliš neovlivní. Kdo si připlatí, ten také dostane diodová světla. 

Vzhledem k tomu, jak zábavná umí být CX-3, je škoda, že žádným jednoduchým způsobem nelze vypnout stabilizaci, nebo jsem na to alespoň nepřišel. Můžete deaktivovat kontrolu trakce, ale to je všechno. Systém vás na povrchu s horší trakcí pustí do přetáčivého smyku, ale větší radovánky nedovolí a začne vás rovnat zpět. Kdyby tomu tak nebylo, mohli byste si na šotolině nebo na sněhu dokonale užít to, jak dobře ovladatelným automobilem CX-3 je.

Popravdě řečeno, dieselová CX-3 mě snad i trochu zklamala. Jistě, pro běžné cestování postačí, ale vzhledem k tomu, co předvádí základní dvoulitr (vyšší výkon, rozumná spotřeba, lepší dynamika), si vůbec nejsem jistý, zda se opravdu vyplatí příplatek za diesel a tedy i výrazně horší dynamiku. Kdo nutně potřebuje naftu, ten dostane dobré malé SUV, kterému by ovšem pár koní navíc opravdu slušelo. 

mazdacx-76.jpgmazdacx-77.jpgmazdacx-79.jpgmazdacx-81.jpgmazdacx-66.jpgmazdacx-70.jpg

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud