Kapitoly článku:
Výborná nejlevnější verze
První den testování patřil základnímu dvoulitru v nejchudší výbavě Emotion. Stejně jako v případě Mazdy2, která se v podobné konfiguraci dostavila ke klasickému redakčnímu testu, také u CX-3 se ukázalo provedení „s cenou od“ ve velmi dobrém světle. Ani náhodou nejde o verzi, která je určena leda tak pro působení na plakátech a lákání na minimální cenu.
Dvoulitr Skyactiv-G potěší naprosto tichým chodem a dostatečným výkonem. Možná vám nepřipadá 88 kW (120 koní) na SUV jako příliš mnoho, ale CX-3 je velmi lehká. Konkrétně verze s pohonem předních kol a manuálem neváží ani 1200 kg, což je při jízdě hodně znát.
Litá kola sice k nejdostupnější výbavě Emotion nedostanete a v černé barvě vypadá CX-3 dost obyčejně, ale stejně se nám tahle verze v kombinaci se základním benzinovým dvoulitrem líbila nejvíce.
Že nejdostupnější verze není žádný šnek, to dokazují i tabulky. Ono jde totiž ze všech nabízených variant o tu druhou nejrychlejší. Svižnější je pouze výkonnější benzinové provedení (110 kW/150 k) osazené manuálem. A to ještě navíce ne o moc, protože k silnějšímu benzinu dostanete vždy čtyřkolku, takže je auto ve výsledku těžší. Zatímco nejlevnější CX-3 dá stovku za rovných devět sekund, výkonnější varianta je pouze o 0,3 s rychlejší. Rozdíl v maximální rychlosti je pak pouhých 8 km/h (192 km/h vs. 200 km/h).
I základní CX-3 umí být pěkně svižná, chce to pouze dopřát motoru vyšší otáčky. Ideálně se nepohybovat pod třemi tisíci. Motoru pak výborně sekunduje šestistupňový manuál s přesně vymezenými drahami, ale to už známe. Stejně tak elektromechanické řízení, které není ani moc tuhé, ani moc přeposilované, a především je strmé. Ano, i CX-3 v nejdostupnější verzi vás bude bavit řídit.
Podvozek jako takový představuje opět skvělý kompromis schopný snést svižnou jízdu, ale zároveň nabídnout velmi slušný komfort. V zatáčce není u této verze problém zjistit, že je auto nedotáčivé, ale na tom budou mít svůj nemalý vliv plechové disky obuté do vysokých pneumatik (215/60 R16).
Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Základní verze postavená na plechových kolech sice má tendenci přejít v zatáčkách k nedotáčivosti, ale pořád platí, že z pohledu řidiče jde o zajímavé auto.
Na dálnici ukazuje CX-3 výborné odhlučnění. O motoru, který ve 130 km/h točí na šestku něco málo pod tři tisíce, nevíte, aerodynamický hluk se také příliš do interiéru nedostává. K absolutnímu pohodlí na delší trasy zde chybí jen loketní opěrka mezi předními sedaly.
Téma spotřeby si (jako vždy) necháme na klasický test. Čistě informativně jsme se pohybovali kolem osmi litrů při svižné okreskové jízdě, klidná jízda rychlostí zhruba 120 km/h po dálnici pak postupně dostala spotřebu na 6,3 l/100 km. Spotřeba není ani u benzinového dvoulitru vůbec špatná.
Mazda CX-3 se ve verzi „žebrák“ ukázala jako výborné auto. Jízdní vlastnosti jsou nadprůměrné, komfort mírně řečeno dostatečný. Kdo nepotřebuje kůži, automatickou klimatizaci a nějaké další asistenční systémy, ten klidně může vzít tohle auto s „cenou od“. Možná nemá nejmodernější prvky ale základ, tedy TO AUTO, je velmi podařený.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5