Mazda chystá návrat Wankelu; pro hybridy a již příští rok

Značka Mazda plní slib, který veřejnosti dala při ukončení výroby svého modelu Mazda RX-8: Wankel se vrátí!

Teprve před několika týdny byla ukončena výroba sportovního modelu Mazda RX-8, jež byla na domácím trhu provázena limitovanou edicí Mazda RX-8 Spirit R. Šlo přitom o model, jenž do poslední chvíle nesl pochodeň motoru s rotačními písty typu Wankel, k jehož rozvoji právě Mazda přispěla ze všech světových automobilek největším dílem.

Mazda RX-8 Spirit R: konečná

Mazda RX-8 Spirit R: konečná

To však neznamená, že se systém Wankel stal definitivní minulostí. Již před rokem jsme vás například informovali o tom, že značky Mazda a Audi jednají o společném vývoji nových Wankelů. Ačkoli tato jednání dle dostupných údajů skončila neúspěchem (hybrid Audi A1 e-tron nakonec Wankelem osazen nebude), tradici 45 let výroby Wankelů zřejmě Mazda nakonec opravdu nenechá zapadnout do seznamu automobilových koncepcí, jež se nedokázaly prosadit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor typu Wankel vyniká účinností hlavně v okolí hranice 2 000 ot./min.

Nové plány potvrdil v úvodu právě probíhajícího autosalonu v Moskvě předseda představenstva Mazdy Takashi Yamanouchi. Na přímého následníka typu Mazda RX-8 se ale netěšte, do výroby se nechystá ani studie Mazda Taiki z autosalonu v Tokiu roku 2007. Motor typu Wankel má v budoucnosti hrát úlohu generátoru energie pro elektromotor, což naznačil již před sedmi lety hybridní prototyp MPV Mazda 5.

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

V uplynulých měsících zazněly také zvěsti o tom, že Mazda zkouší hybridní soustavu s motorem Wankel poháněný vodíkem, nicméně do sériové výroby má (alespoň prozatím) putovat jen provedení spalující běžný benzín. Právě v nové úloze generátoru energie pro elektromotory budou moci vyniknout přednosti koncepce Wankel, především pak vynikající účinnosti dosahované ve velmi úzkém spektru otáček.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Starší konstrukce motorů Mazda Wankel a schématické srovnání jejich chodu s konvenčními čtyřtaktními agregáty

„Motor s rotačním pístem nabízí skvělé výkony, ale při častém zrychlování a brzdění jeho přednosti zanikají,“ uvedl Takashi Yamanouchi v rozhovoru pro magazín Autocar. „Při použití (v rámci hybridního ústrojí) tyto nectnosti nevadí. Při stálých otáčkách 2 000 ot./min. je jeho chod velmi efektivní, velkou předností jsou také kompaktní rozměry tohoto motoru.“
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky