Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

Japonská automobilka věří, že spalování benzínu v autech má budoucnost. Příští generace jejích aut by mohly být podobně úsporné jako vozy s elektrickým pohonem.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

V dohledné budoucnosti budou auta poháněná benzínovými motory až o třetinu úspornější než dnes a v souvislosti s jejich provozem se bude do ovzduší uvolňovat menší množství CO2 než u elektromobilů. Taková je vize automobilky Mazda, o které informoval britský Autocar

Mazda je přesvědčena, že se jí podaří splnit přísnější evropské limity CO2 i bez hybridního nebo čistě elektrického pohonu. Klíčem k tomu bude druhá generace benzínových motorů Skyactiv-G. Záměrně nepíšeme „zážehových“, protože směs bude zapalována stlačením. Kompresní poměr proto naroste až na 18:1.

O třetinu nižší spotřeba – a pak ještě o třetinu

Mazda si od nové technologie slibuje třicetiprocentní zvýšení tepelné účinnosti a spolu s tím i třicetiprocentní snížení spotřeby paliva. Průměrné emise CO2 běžného auta by tak měly klesnout na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli „výfukové“ emise, do bilance započítává i oxid uhličitý uvolněný v souvislosti s výrobou a přepravou pohonných hmot. 

Třetí generace motorů Skyactiv má být ještě efektivnější. Díky tzv. adiabatickému spalování, při kterém nedochází k žádným tepelným ztrátám, by měly celkové emise CO2 průměrného automobilu poklesnout na 60 g/km. „To je teoretické maximum a naše cílová hodnota,“ řekl Autocaru Joachim Kunz z evropského vývojového střediska Mazdy. 

V kombinaci s „mild-hybrid“ agregátem, který rekuperuje kinetickou energii při zpomalování, by se ale emise CO2 mohly dostat ještě níž, až na 50 g/km. A to je podle výpočtů Mazdy hodnota srovnatelná s elektromobily, které jsou napájeny elektřinou z rozvodné sítě.

Se vznětovým principem spalování benzínu koketují i další automobilky. Daimler už v minulém desetiletí představil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálním motorem DiesOtto. Loni ukázala podobný motor rovněž korejská společnost Hyundai. 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků