Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

Japonská automobilka věří, že spalování benzínu v autech má budoucnost. Příští generace jejích aut by mohly být podobně úsporné jako vozy s elektrickým pohonem.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

V dohledné budoucnosti budou auta poháněná benzínovými motory až o třetinu úspornější než dnes a v souvislosti s jejich provozem se bude do ovzduší uvolňovat menší množství CO2 než u elektromobilů. Taková je vize automobilky Mazda, o které informoval britský Autocar

Mazda je přesvědčena, že se jí podaří splnit přísnější evropské limity CO2 i bez hybridního nebo čistě elektrického pohonu. Klíčem k tomu bude druhá generace benzínových motorů Skyactiv-G. Záměrně nepíšeme „zážehových“, protože směs bude zapalována stlačením. Kompresní poměr proto naroste až na 18:1.

O třetinu nižší spotřeba – a pak ještě o třetinu

Mazda si od nové technologie slibuje třicetiprocentní zvýšení tepelné účinnosti a spolu s tím i třicetiprocentní snížení spotřeby paliva. Průměrné emise CO2 běžného auta by tak měly klesnout na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli „výfukové“ emise, do bilance započítává i oxid uhličitý uvolněný v souvislosti s výrobou a přepravou pohonných hmot. 

Třetí generace motorů Skyactiv má být ještě efektivnější. Díky tzv. adiabatickému spalování, při kterém nedochází k žádným tepelným ztrátám, by měly celkové emise CO2 průměrného automobilu poklesnout na 60 g/km. „To je teoretické maximum a naše cílová hodnota,“ řekl Autocaru Joachim Kunz z evropského vývojového střediska Mazdy. 

V kombinaci s „mild-hybrid“ agregátem, který rekuperuje kinetickou energii při zpomalování, by se ale emise CO2 mohly dostat ještě níž, až na 50 g/km. A to je podle výpočtů Mazdy hodnota srovnatelná s elektromobily, které jsou napájeny elektřinou z rozvodné sítě.

Se vznětovým principem spalování benzínu koketují i další automobilky. Daimler už v minulém desetiletí představil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálním motorem DiesOtto. Loni ukázala podobný motor rovněž korejská společnost Hyundai. 

bazar

Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 198 727 km
Cena: 287 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 124 794 km
Cena: 230 000 Kč
Mazda 3 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 96 521 km
Cena: 120 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 141 208 km
Cena: 221 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2005
Stav: 182 302 km
Cena: 62 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 89 864 km
Cena: 276 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků