Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

Japonská automobilka věří, že spalování benzínu v autech má budoucnost. Příští generace jejích aut by mohly být podobně úsporné jako vozy s elektrickým pohonem.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisemi než u elektromobilů

V dohledné budoucnosti budou auta poháněná benzínovými motory až o třetinu úspornější než dnes a v souvislosti s jejich provozem se bude do ovzduší uvolňovat menší množství CO2 než u elektromobilů. Taková je vize automobilky Mazda, o které informoval britský Autocar

Mazda je přesvědčena, že se jí podaří splnit přísnější evropské limity CO2 i bez hybridního nebo čistě elektrického pohonu. Klíčem k tomu bude druhá generace benzínových motorů Skyactiv-G. Záměrně nepíšeme „zážehových“, protože směs bude zapalována stlačením. Kompresní poměr proto naroste až na 18:1.

O třetinu nižší spotřeba – a pak ještě o třetinu

Mazda si od nové technologie slibuje třicetiprocentní zvýšení tepelné účinnosti a spolu s tím i třicetiprocentní snížení spotřeby paliva. Průměrné emise CO2 běžného auta by tak měly klesnout na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli „výfukové“ emise, do bilance započítává i oxid uhličitý uvolněný v souvislosti s výrobou a přepravou pohonných hmot. 

Třetí generace motorů Skyactiv má být ještě efektivnější. Díky tzv. adiabatickému spalování, při kterém nedochází k žádným tepelným ztrátám, by měly celkové emise CO2 průměrného automobilu poklesnout na 60 g/km. „To je teoretické maximum a naše cílová hodnota,“ řekl Autocaru Joachim Kunz z evropského vývojového střediska Mazdy. 

V kombinaci s „mild-hybrid“ agregátem, který rekuperuje kinetickou energii při zpomalování, by se ale emise CO2 mohly dostat ještě níž, až na 50 g/km. A to je podle výpočtů Mazdy hodnota srovnatelná s elektromobily, které jsou napájeny elektřinou z rozvodné sítě.

Se vznětovým principem spalování benzínu koketují i další automobilky. Daimler už v minulém desetiletí představil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálním motorem DiesOtto. Loni ukázala podobný motor rovněž korejská společnost Hyundai. 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků