Mazda a Audi chtějí spolupracovat na Wankelech

Značky Mazda a Audi podle zjištění magazínu Inside Line v současnosti jednají o možnosti spolupráce na vývoji motorů s rotačními písty (Wankel). Konvenční zážehové i vznětové motory v současnosti šponují své schopnosti k limitním hodnotám a alternativní, skutečně velkosériově použitelné a dostupné zdroje pohonu nejsou zatím k dispozici, takže je třeba hledat další inspirační zdroje. Je tedy například docela možné, že se brzy v sériových automobilech začneme setkávat s Wankelovými motory s rotačními písty.

Tento princip není ničím novým a postupně se objevil v některých vozech značek včetně Mercedesu nebo Alfy Romeo. Do skutečné produkce jej uvedlo německé NSU, nicméně již bezmála půlstoletí je Wankel spojen s japonskou značkou Mazda, která jej začala vyrábět ve vozech řady Cosmo a v omezených sériích je mu věrna dodnes. Doba i vývoj pokročily a díky novým materiálům, výrobním technologiím a elektronickému řízení provozu je však zřejmě možno řadu principiálních problémů konečně vyřešit a zajistit Wankelu novou budoucnost. 

Mazda průběžně na Wankelu pracuje a údajně vyvinula laserový zapalovací systém, který údajně nahradí konvenční svíčky a ve spolupráci s přesnou regulací spalovacího procesu a výplachu zajistí nízké hladiny emisí CO2 a potřebnou spolehlivost. Detaily k tomuto řešení k dispozici nemáme, ale podle všeho by těmito motory měly být opatřeny nové prestižní vozy Mazda včetně nástupce výběhového typu RX-8 (zřejmě bude vycházet z loňského konceptu Mazda Shinari). Nicméně příprava sériové výroby dosud schválena nebyla a hledají se finanční zdroje k jejímu dokončení.

A Audi? To se o Wankely v poslední době živě zajímá (možná i ve vzpomínce na někdejší odkaz značky NSU, která s Audi svého času prakticky splynula), za připomenutí stojí elektromobil Audi A1 e-tron, na jehož palubě hraje kompaktní Wankel s výkonem 20 koní (15 kW) roli generátoru elektrické energie pro prodloužení dojezdu.

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků