Mazda a Audi chtějí spolupracovat na Wankelech

Značky Mazda a Audi podle zjištění magazínu Inside Line v současnosti jednají o možnosti spolupráce na vývoji motorů s rotačními písty (Wankel). Konvenční zážehové i vznětové motory v současnosti šponují své schopnosti k limitním hodnotám a alternativní, skutečně velkosériově použitelné a dostupné zdroje pohonu nejsou zatím k dispozici, takže je třeba hledat další inspirační zdroje. Je tedy například docela možné, že se brzy v sériových automobilech začneme setkávat s Wankelovými motory s rotačními písty.

Tento princip není ničím novým a postupně se objevil v některých vozech značek včetně Mercedesu nebo Alfy Romeo. Do skutečné produkce jej uvedlo německé NSU, nicméně již bezmála půlstoletí je Wankel spojen s japonskou značkou Mazda, která jej začala vyrábět ve vozech řady Cosmo a v omezených sériích je mu věrna dodnes. Doba i vývoj pokročily a díky novým materiálům, výrobním technologiím a elektronickému řízení provozu je však zřejmě možno řadu principiálních problémů konečně vyřešit a zajistit Wankelu novou budoucnost. 

Mazda průběžně na Wankelu pracuje a údajně vyvinula laserový zapalovací systém, který údajně nahradí konvenční svíčky a ve spolupráci s přesnou regulací spalovacího procesu a výplachu zajistí nízké hladiny emisí CO2 a potřebnou spolehlivost. Detaily k tomuto řešení k dispozici nemáme, ale podle všeho by těmito motory měly být opatřeny nové prestižní vozy Mazda včetně nástupce výběhového typu RX-8 (zřejmě bude vycházet z loňského konceptu Mazda Shinari). Nicméně příprava sériové výroby dosud schválena nebyla a hledají se finanční zdroje k jejímu dokončení.

A Audi? To se o Wankely v poslední době živě zajímá (možná i ve vzpomínce na někdejší odkaz značky NSU, která s Audi svého času prakticky splynula), za připomenutí stojí elektromobil Audi A1 e-tron, na jehož palubě hraje kompaktní Wankel s výkonem 20 koní (15 kW) roli generátoru elektrické energie pro prodloužení dojezdu.

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků