Mazda a Audi chtějí spolupracovat na Wankelech

Značky Mazda a Audi podle zjištění magazínu Inside Line v současnosti jednají o možnosti spolupráce na vývoji motorů s rotačními písty (Wankel). Konvenční zážehové i vznětové motory v současnosti šponují své schopnosti k limitním hodnotám a alternativní, skutečně velkosériově použitelné a dostupné zdroje pohonu nejsou zatím k dispozici, takže je třeba hledat další inspirační zdroje. Je tedy například docela možné, že se brzy v sériových automobilech začneme setkávat s Wankelovými motory s rotačními písty.

Tento princip není ničím novým a postupně se objevil v některých vozech značek včetně Mercedesu nebo Alfy Romeo. Do skutečné produkce jej uvedlo německé NSU, nicméně již bezmála půlstoletí je Wankel spojen s japonskou značkou Mazda, která jej začala vyrábět ve vozech řady Cosmo a v omezených sériích je mu věrna dodnes. Doba i vývoj pokročily a díky novým materiálům, výrobním technologiím a elektronickému řízení provozu je však zřejmě možno řadu principiálních problémů konečně vyřešit a zajistit Wankelu novou budoucnost. 

Mazda průběžně na Wankelu pracuje a údajně vyvinula laserový zapalovací systém, který údajně nahradí konvenční svíčky a ve spolupráci s přesnou regulací spalovacího procesu a výplachu zajistí nízké hladiny emisí CO2 a potřebnou spolehlivost. Detaily k tomuto řešení k dispozici nemáme, ale podle všeho by těmito motory měly být opatřeny nové prestižní vozy Mazda včetně nástupce výběhového typu RX-8 (zřejmě bude vycházet z loňského konceptu Mazda Shinari). Nicméně příprava sériové výroby dosud schválena nebyla a hledají se finanční zdroje k jejímu dokončení.

A Audi? To se o Wankely v poslední době živě zajímá (možná i ve vzpomínce na někdejší odkaz značky NSU, která s Audi svého času prakticky splynula), za připomenutí stojí elektromobil Audi A1 e-tron, na jehož palubě hraje kompaktní Wankel s výkonem 20 koní (15 kW) roli generátoru elektrické energie pro prodloužení dojezdu.

 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 1 příspěvek
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků