Mazda 6 se vrací ke kořenům

Nová Mazda 6 má vrátit japonskou značku k jejím kořenům. Už na pohled slibuje novinka především mnohem zajímavější svezení než odcházející model 626.
Mazda 6 se vrací ke kořenům

V České republice mnozí považují automobilku Mazda za výrobce „páprdovských“ vozů, protože její image je zde v podstatě dána zkušenostmi se šest-dva-šestkou předchozí generace, která nabízela znamenité pohodlí, avšak o sportovních vlastnostech u ní nemohla být řeč. V poslední generaci Mazdy 626 vyráběné od roku 1997 došlo sice ke značnému zlepšení poskytovaného požitku z jízdy, nicméně vše zůstalo zabaleno do velmi konzervativního kabátu. To všechno se teď změní.

Sportovní základ

Už před pár týdny představený nástupce modelu střední třídy (poslední karosářská varianta kombi si premiéru odbyla na letošním autosalónu v Ženevě) je zcela z jiného těsta. Velmi dynamické vnější tvary jsou doplněny propracovaným zavěšením kol a výkonnými motory.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 6 se čtyřdvéřovou karosérií

Už pohled na čelní masku vozu mnohé o jejím charakteru napoví - protáhlé světlomety dávají mazdě hodně agresivní výraz. Zcela pak přesvědčí studium technických parametrů. Nejslabším motorem pro „šestku“ je zážehová osmnáctistovka o výkonu 88 kW, jež se bude určitě ochotně vytáčet, protože maxima točivého momentu 165 N.m dosahuje až při 4500 otáčkách. Stejně ochotně by měl jít do otáček i zážehový dvoulitr, avšak díky výkonu 104 kW a vrcholu točivého momentu 181 N.m asi s menší razancí. Pro nejnáročnější motoristy je určen největší čtyřválec o objemu 2,3 litru. Díky vyvažovacímu hřídeli bude mít určitě velmi tichý chod a zejména naprosto suverénní výkon. O jeho 122 kilowatech výkonu a o 207 N.m točivého momentu při 4000 otáčkách si zatím mohly mazdy střední třídy nechat jen zdát.

Úsporný provoz

S novou Mazdou 6 přicházejí do nabídky i nové vznětové motory. Hlučné a nekultivované DiTD se odebírají do výslužby a jsou nahrazeny moderními agregáty označovanými DIREC-D. Ty mají objem válců dva litry a pro Mazdu 6 jsou k dispozici ve dvou výkonových variantách. Slabší má výkon 88 kW již při 3500 otáčkách, ta silnější při stejných otáčkách dosahuje dokonce výkonu 100 kW. Oba motory ale mají společné maximum točivého momentu 310 N.m při dvou tisících otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sportovní duch Mazdy 6 umocňují i zvolené prezentační barvy

Také jejich konstrukce je v podstatě shodná – mají šestnáct ventilů ovládaných jednou vačkovou hřídelí poháněnou ozubeným řemenem (naproti tomu zážehové motory mají trvanlivý řetěz) a jejich zajímavostí je čtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 86x86 mm. Podstatnější však je, že na rozdíl od motorů DiTD přímé vstřikování nafty do jejich válců nezajišťuje radiální vstřikovací čerpadlo, ale sofistikovaný systém Common Rail. Soudě i podle lákavých technických parametrů by se mohly nové dieselové mazdy vyrovnat německé či francouzské konkurenci.

Dost místa uvnitř

Ve střední třídě není možné dělat auta jen „na efekt“, ale musí mít i dobré užitné vlastnosti. Mazda 6 nabídne obvyklé tři karosářské varianty (čtyřdvéřový sedan, pětidvéřový liftback a kombi), přičemž uvnitř všech by měli cestující nalézt dostatek prostoru. Alespoň podle tvrzení zástupců značky, protože zveřejněný rozvor náprav 2675 mm je dnes ve střední třídě podprůměrný (Ford Mondeo má 2750 m) a též ostatními rozměry nová „šestka“ za mondeem zaostává.

Klepněte pro větší obrázek
Chybělo jen kombi

Nicméně třeba objem zavazadlového prostoru 492 litrů můžeme u sedanu kladně hodnotit už nyní, zbytek pak v létě tohoto roku, kdy je plánováno uvedení sedanu a liftbacku na evropské trhy. Varianta kombi stejně jako verze s pohonem všech čtyř kol prostřednictvím mezinápravové elektronicky řízené spojky pak přijdou na podzim.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků