Kapitoly článku:
Rychlé zahřátí katalyzátoru: Vstříknutí atomizovaného paliva přímo do spalovací komory způsobí, že se kolem zapalovací svíčky vytvoří podivuhodně jemná směs paliva, která pomáhá předcházet zažehnutí v nesprávném okamžiku. To umožňuje, aby byl okamžik zážehu opožděn bez zvýšení rizika nesprávného zažehnutí, čímž se snadněji udržuje teplota výfukových plynů. Vyšší teplota znamená, že se katalyzátor zahřívá rychleji po nastartování motoru pro větší efektivitu, takže je možné splnit přísné emisní předpisy.
Vysoký kompresní poměr napomáhá příznivější spotřebě paliva: Efekt vnitřního chlazení uvnitř spalovací komory zlepšuje antidetonační vlastnosti a zlepšuje spotřebu paliva v motoru, aniž by se při tom ztratil točivý moment při nižších otáčkách, a to i při chodu s vysokým kompresním poměrem. Motor MZR 2.3 DISI Turbo proto může mít, na turbomotor relativně vysoký, kompresní poměr 9,5:1, který přispívá k lepší spotřebě paliva.
Tvary i materiály použité pro jednotlivé součásti jsou optimalizované tak, aby vydržely zvýšené zatížení i teplo zvýšeného výstupního výkonu. Blok válců i hlava bloku válců jsou vyrobeny pomocí nové varianty procesu odlévání s vyšší přesností Mazda, což ještě zvýšilo jejich pevnost. Odolnost proti teplu navíc zlepšují příčné štěrbiny mezi vložkami bloku a mezi můstky ventilů na hlavě válců. Kliková hřídel a ojnice jsou vyrobeny z oceli, průměry čepů ložisek jsou zvětšené, tvar ojnic je optimalizovaný, jsou použity plně plovoucí písty tak, aby bylo zajištěno, že všechny pohyblivé části jsou silnější, tužší a trvanlivější.
Zvláštní úsilí bylo věnováno vyladění výfuku, aby byl optimalizován výstup krouticího momentu a bylo dosaženo přitažlivého zvuku výfuku, který ještě zvětšuje potěšení z jízdy v duchu filosofie Zoom-Zoom. Tvar a velikost vnitřního průměru výfukového potrubí i vnitřní struktura tlumiče vytvářejí chraplavý, sportovní zvuk při akceleraci z klidu nebo nižších otáček motoru a příjemnou lineární křivku při vyšší otáčkách motoru. Výfuková soustava také používá dvojitou koncovou trubku s připojeným difuzérem, který ještě podtrhuje sportovní vzhled.
Elektronická škrticí klapka a elektronicky řízený systém přeplňování poskytují vynikající rovnováhu mezi přesnou, přímočarou akcelerací a živou, agresivní reakcí s relativně vysokým točivým momentem produkovaným motorem s přímým vstřikováním již při nízkých otáčkách.
Šestistupňová mechanická převodovka
Nově vyvinutá šestistupňová převodovka poskytuje řidiči potěšení z plné kontroly nad vysokým výkonem vozu Mazda6 MPS a také přispívá k tiché jízdě a k příznivé spotřebě paliva. Nový kompaktní design se třemi hřídeli umožnil zachovat celkovou délku stejnou jako u pětirychlostní mechanické převodovky.
Převodovka používá široký rozsah převodových poměrů, což umožňuje plně využívat vysokého výkonu přeplňovaného motoru s přímým vstřikováním. Šestý převodový stupeň slouží také jako rychloběh přispívající k tišší jízdě a příznivější spotřebě paliva.
Převodové poměry:
- první 3,538
- druhý 2,238
- třetí 1,535
- čtvrtý 1,171
- pátý 1,085
- šestý 0,853
Převodový poměr rozvodovky:
- první ~ čtvrtý 3,611
- pátý ~ šestý 3,095
Trojkuželové synchronizační spojky pro první, druhý a třetí převodový stupeň a dvoukuželová synchronizační spojka pro čtvrtý stupeň zajišťují dostatečný prostor pro načasování synchronizace a ustavují rovnováhu mezi krátkým, rychle reagujícím pohybem a příjemným pocitem z manipulace s řadicí pákou. Manipulace s řadicí pákou je charakterizována zlepšeným pocitem tuhosti, současně je však minimalizován odpor při posouvání i jakýkoliv pocit drsnosti způsobený špatným načasováním synchronizace. Výsledkem je přímý pocit ze snadné manipulace s řadicí pákou.
Pohon všech kol
Zcela nový systém pohonu všech kol s aktivním rozdělením točivého momentu Mazda6 MPS je vybavena novým systémem pohonu všech kol Mazda s novým aktivním rozdělení točivého momentu. Nový systém pohonu všech kol, charakterizovaný agresivním přenosem točivého momentu na zadní nápravu na všech typech povrchů na základě jízdních podmínek, dosahuje jemné rovnováhy mezi sportovním ovládáním auta — díky němuž je jízda v něm opravdu zábavou — a stabilními jízdními vlastnostmi na zasněženém nebo mokrém povrchu nebo za jiných obtížných podmínek na silnici. Výkon i točivý moment je přesně a důkladně přenášen na povrch vozovky, aby bylo dosaženo maximální efektivity a výkonnosti.
Pro určení povrchu vozovky a jízdních podmínek používá systém vyhodnocování dat v reálném čase. Konkrétně jsou to údaje o úhlu natočení volantu, o rychlosti stáčení vozidla kolem svislé osy, o laterální odstředivé síle a o stavu motoru. Aktivní torzní spojka namontovaná před zadním diferenciálem je elektronicky ovládaná podle těchto vstupních dat a upravuje rozdělení točivého momentu předních/zadních kol v rozmezí mezi 100:0 a 50:50, aby mělo každé kolo k dispozici optimální jízdní výkon. Výsledkem je silná akcelerace a pozitivní jízdní vlastnosti bez ohledu na neustále se měnící podmínky na silnici, a také schopnost dokonale vyvážit auto v zatáčce při hbitém použití pedálu plynu.
Řídící jednotka pohonu všech kol sleduje jízdní podmínky a podmínky na silnici, takže řidič může odpočívat a užívat si potěšení z jízdy. Systém vybírá jeden ze tří různých režimů pro rozdělení točivého momentu dopředu a dozadu: normální, sportovní a sněhový (pro kluzké povrchy). Systém odběru výkonu (PTO), který agresivně rozděluje točivý moment na zadní nápravu je vybaven svojí vlastní vodou chlazenou chladicí soustavou.
Systém používá nový zadní diferenciál s větší výkonností poskytující vyšší úroveň spolehlivosti. Zvýšená torzní tuhost spojovacího hřídele a ložiska zadního diferenciálu zlepšuje přenos točivého momentu na zadní kola a dává jízdě při akceleraci pocit jistoty. V zadním diferenciálu je použit diferenciál se zvýšenou svorností, čímž se optimalizuje přenos krouticího momentu na levé a pravé zadní kolo a dosahuje se solidní trakce a přímočaré kontroly nad vozidlem. Tím je zajištěn pocit stabilní jízdy i při zatáčení.
Podstatně zlepšená tuhost karoserie
Byla vybrána ze své podstaty tuhá čtyřdveřová konstrukce karoserie, také z důvodu použití vysoce výkonného motoru, aby úspěšně ztělesnila koncepci dokonalého sedanu v duchu filosofie Zoom-Zoom, pokud jde o jízdní vlastnosti i základní prvek potěšení z jízdy.Jednotlivé součásti karoserie byly také vylepšeny, aby zajišťovaly optimalizovanou tuhost karoserie. Celkově se dá říci, že torzní tuhost se zlepšila asi o 50 procent, v porovnání s Mazdou6.
Mezi zvláštní kroky podniknuté za účelem zvýšení tuhosti karoserie, patří například:
- Za opěradla zadních sedadel byla přidána úhlopříčná vzpěra se čtyřmi rohovými prvky, která potlačuje diagonální posun a posun uložení zadního tlumiče.
- Příčníky v horní části podlahy, které spojují levou a pravou stranu kabiny podepírají uložení tlumičů pro zavěšení.
- Pevnost uložení zavěšení v zadní části karoserie byla zvýšena, aby byly schopny unést větší tlumicí sílu nových zadních tlumičů.
- Zvětšená velikost výztuh pro vnitřek nárazníkové části se používá pro zpevnění spojů karoserie.
- Profil nosníku krytu mezi čelním sklem a víkem motorového prostoru byl prodloužen na obou koncích a připojen přímo k výztuhám na uložení předních tlumičů.
- Počet spojů mezi nosníky přístrojové desky a karoserií byl zvýšen, aby byl vytvořen silnější, tužší celek.
- Také opěry na karoserii pro obvodový rám, k němuž je upevněno přední zavěšení i motor, byly posíleny.
- Byly přidány podélné vyztužující vzpěry posilující části střechy a části stropu v horní části karoserie, tak bylo dosaženo synergistického efektu se systémem diagonálních vzpěr za opěradly zadních sedadel, a bylo dosaženo ještě větší tuhosti.
V kombinaci s kroky podniknutými pro zpevnění spodní části karoserie, vzniká díky výše zmíněným krokům kabina s podstatně větší tuhostí. Celkově se dá říci, že inženýři společnosti Mazda věnovali zvýšenou pozornost lokálnímu vyztužení na úrovni podsestav, což umožnilo vyhnout se dramatickému nárůstu hmotnosti vozidla a současně zvýšit tuhost tam, kde je to nejpotřebnější. K výhodám patří zlepšené vedení a geometrie zadního zavěšení a ostřejší pocit okamžité odezvy na řízení.
Jemně vyladěný podvozek
Nejenže byla jednotlivým součástem karoserie přidána tuhost, ale i zavěšení a brzdy byly vyladěny tak, aby byla optimalizována jejich výkonnost a aby unesly vysoký výkon Mazdy6 MPS. Takovým způsobem bylo dosaženo mimořádně stabilních jízdních vlastností se stále přesnou, přímočarou odezvou a jedinečného pocitu z jízdy, ať už je cesta dlážděná, nerovná nebo kluzká. Brzdy vykazují vynikající brzdný výkon a stabilitu, která přispívá k ještě bezpečnějšímu pocitu z jízdy.
Změny na zavěšení předních kol příčnými rameny zahrnují zvýšenou tlumicí sílu pro tlumiče, o 25 procent vyšší tuhost vinutých pružin a zvýšení průměru stabilizační tyče z 23 mm na 24 mm. Výkonové charakteristiky silent bloků spodních ramen byly také optimalizovány. Navíc, změny na obvodovém rámu, jejichž výsledkem je vyšší torzní tuhost, pomáhají zlepšit nosnou tuhost zavěšení.
Víceprvkové zadní zavěšení používá jednoplášťové tlumiče, které jsou charakteristické vynikající odezvou s hladkými přechody mezi roztažením a stlačením, a které zlepšují tlumicí charakteristiky. Tuhost pružiny byla zvýšena o 37 procent, průměr stabilizátoru byl zvýšen z 21 mm na 23 mm a zadní nápravnice byla vyztužena, aby byla schopna unést vyšší výstupní výkon Mazdy6 MPS.
Jak přední, tak zadní kola jsou vybavena velkoprůměrovými diskovými brzdami, které jsou schopny zpracovat vysoký výstupní výkon a poskytovat stabilní brzdnou výkonnost. Brzdy pracují ve spolupráci se čtyřkanálovým protiblokovacím brzdovým systémem (ABS), brzdovým asistentem, systémem řízení jízdní stability (DSC) a systémem pohonu všech kol s aktivním rozdělením točivého momentu, takto je zajištěna vynikající úroveň aktivní bezpečnosti.
To nejlepší z Mazdy
Technicky nejvyspělejší sedan Mazdy s vysokou výkonností se chystá vyjet do ulic jako první sériově vyráběný vůz společnosti nesoucí označení MPS nebo Mazdaspeed na trzích mimo Japonsko; a to zaslouženě. Mazda6 MPS je nejen nejrychlejším, nejlépe ovladatelným a nejlépe brzdícím sedanem, jaký kdy Mazda vyrobila, ale úroveň propracovanosti a vybroušenosti kombinovaná se skvělou rovnováhou mezi maximálně temperamentní výkonností a každodenní praktičností, znamenají, že je tento vůz více než hoden své role vlajkové lodi modelové řady Mazda6.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5