Mazda 5: dny Premacy jsou sečteny

Mazda 5 je dalším vozem v číselné řadě japonského výrobce a nositelem filozofie Zoom zoom. Vychází z konceptu MX Flexa a nabízí místo až pro sedm cestujících a zajímavou variabilitu interiéru. (informace + fotografie)
Mazda 5: dny Premacy jsou sečteny
Seznam kapitol
  1. Mazda 5: základní údaje, motory, podvozek
  2. Technické parametry, 27 fotografií

Poznámka redakce: Následující text byl sestaven z útržků tiskové mapy.

Design

Zvláštní pozornost výrobce byla věnována hladkému klínovému tvaru, štíhlé a šlachovité pevnosti a kompaktnímu vzhledu, který ztělesňuje “stylovou a čistou” koncepci. Široký klínovitý tvar přední části a stylová, splývavá silueta odhalují dynamický duch Mazdy5. Tento duch je podporován silnou charakteristickou linií na boku karoserie sahající od přední části vozidla až k jeho zadní části a splývající s nenápadnou úpravou středové kolejnice posuvných dveří tak, aby dále zdůraznila klínovitý profil vozidla.

Boky karoserie na Mazdě5 jsou vzadu co nejvíce potlačené, aby bylo dosaženo jednolitého a dobře sladěného vzhledu. I linie střechy se v zadní části sklání dolů, aby doplnila dynamický image a přitom dotvořila kompaktní vzhled a čistou linii, která uvnitř vytváří velký prostor pro cestující. Cílem první nabízené varianty exteriéru je zmenšit očividný objem spodní části karoserie, a to použitím akcentů s chromovým vzhledem na přední mřížce a světlometech tak, aby vzniklo elegantní vzezření zvýrazňující pohodlí a atraktivní výkonnost. Druhá varianta naopak zahrnuje boční lišty a jiné prvky, které opticky snižují těžiště vozu, zatímco světla jsou zvýrazněna tmavou barvou přidávající výraz hbitého, agresivnějšího ducha.

Provedení, variablita

Se svou celkovou délkou 4 505 mm, šířkou 1 755 mm, výškou 1 615 mm a rozvorem 2 750 mm, je Mazda5 schopna poskytnout prostorný komfort všestranného vozidla segmentu C i při omezené celkové velikosti. Pro příklad, Mazda5 svojí délkou přesahuje kompaktní pětidvéřový model Mazda3 jen o 85 mm, výškou o 150 mm; přičemž šířka je u obou vozů stejná. I přes velký rozvor kol  se Mazda5 vyznačuje vynikajícím minimálním poloměrem zatáčení o hodnotě 5,3 metrů, díku němuž je pro jakéhokoliv řidiče podivuhodně snadné manévrovat i v komplikovaných situacích.

Mazda5 má jako první v této třídě velké posuvné dveře na obou stranách. Dveře se otevírají hladce a snadno a vyklápějí se ven jen málo, takže se snadno používají i na parkovištím nebo v jiných stísněnějších  prostorách. Pro cestující je přístup k sedadlům vždy snadný, i když jsou obtěžkáni nákupními taškami, dětmi nebo se nacházejí v jiné situaci, jak je každodenní život přináší, a to díky širokým posuvným dveřím, nízkým a širokým nástupním schůdkům a mechanismu umožňujícímu přístup k třetí řadě sedadel jediným dotekem.

Sedadla v druhé a třetí řadě se dají snadno uspořádat do mnoha různých schémat tak, aby byl prostor využit opravdu maximálně efektivně. Vedle možnosti různě se posouvat a sklápět, jsou sedadla v druhé řadě vybavena i šikovným mechanismem s dvojitým sklopením. Detaily zpracované v rámci designu, jejichž účelem je dosažení maximálního komfortu, zahrnují i plochou podlahu, která poskytuje maximální prostor pro nohy jak u druhé, tak u třetí řady sedadel. Sklopením druhé a třetí řady sedadel se získá obrovský zavazadlový prostor s prakticky plochým dnem.

Na některých trzích bude nabízeno i sedmé sedadlo systému karakuri, které se vyklápí zpod polštáře levého sedadla v druhé řadě. Takovým způsobem je možné v případě potřeby získat mezi sedadly v druhé řadě místo pro sezení sedmého cestujícího. Druhá možnost je, že je pod sedadlem pravého sedadla v druhé řadě umístěna užitková schránka karakuri, která se dá vyklopit na stejné místo v případě, že prioritou je zvýšená užitkovost.

Čtyři motory

Pohotově reagující jízdu, takovou, jakou řidič očekává od vozidla Mazda nové generace, poskytují benzínové motory 1,8-litrů a 2,0-litrů série MZR, které si svoji dobrou pověst získaly již ve vozidlech Mazda3 a Mazda6, protože poskytují přímočarý, živý a silný točivý výkon spolu s nízkou spotřebou paliva a nízkými emisemi. Tyto čtyřválcové 16-ventilové DOHC motory byly vyladěny tak, aby poskytovaly optimální výkon a byly sehrané s hladce fungující pětirychlostní mechanickou převodovkou. Na vybraných trzích bude k dispozici také čtyřstupňová automatická převodovka.

Na evropském trhu bude k dispozici speciálně jemně vyladěný vznětový motor MZR-CD 2,0-litry přeplňovaný turbodmychadlem vybavený vstřikováním paliva „common rail“ a nová šestistupňová mechanická převodovka, která pomáhá co nejlépe využívat výstupní výkon motoru. Budou nabízeny dvě verze — se standardním výkonem a s vysokým výkonem. Motor byl vyvinut tak, aby poskytoval solidní výkon, vynikající spotřebu paliva a tichou jízdu s nízkým NVH (noise - hluk, vibration - vibrace a harshness - ruch). Nový katalytický filtr pevných částic přispívá k celkovému snížení emisí NOx a prachových částic a k faktickému odstranění sazí, zatímco nižší spotřeba paliva snižuje emise CO2. Další důležitou vlastností vznětového motoru je tichý volnoběh i tichá jízda.

Benzínové motory

MZR 1.8 l

MZR 2.0 l

Typ řadový 4-válcový,
16-ventilový DOHC
řadový 4-válcový,
16- ventilový DOHC
Zdvihový objem ccm 1.1.0798 1.1.0998
Vrtání x Zdvih mm 83,0 x 83,1 87,5 x 83,1
Max. výkon (kw)/ot. 85 (115)/6 000 107 (145)/6 000
Max. točivý moment (kW)/ot. 161/4 000 182 (18,6)/4 500
Hodnocení emisí Euro IV Euro IV

Naftové motory

MZR-CD 2.0 DI turbo

Typ

řadový, 4-válcový,
16-ventilový DOHC, přeplňovaný

Zdvihový objem ccm 1998
Vrtání x Zdvih mm 86,0 x 86,0
Max. výkon (kw)/ot. 81 (110)/3 500 105 (143)/3 500
Max. točivý moment (kW)/ot. 310/2 000 360/2 000
Hodnocení emisí Euro IV Euro IV

Podvozek

Zavěšení v Mazdě5 vychází ze zdokonalené konstrukce Mazdy3, která si získala  po celém světě vysoké ocenění, a je optimálně vyladěno tak, aby výsledkem byla jízda pro cestující na všech sedadlech pohodlná, zejména dobře vyvážená a utlumená.Vzpěry MacPherson vepředu a víceprvkové zavěšení vzadu pomáhají potlačit tendenci k naklánění vozidla, která se někdy objevuje u některých typů velkoprostorových všestranných automobilů kategorie space wagon vzhledem k relativně velké výšce vozidla a velkému přesunu zatížení.

Mazda5 je vybavena elektronickým hydraulickým posilovačem brzd Mazda (EHPAS). Chlazené kotoučové brzdy vepředu a plné kotouče vzadu zajišťují kladnou reakci vozidla při brždění spolu s bezkonkurenční stabilitou a ovladatelností. Tato vysoká úroveň základní účinnosti brzd je  charakteristická pro DNA značky Mazda a realizuje vynikající stabilitu potřebnou k tomu, aby nová Mazda5 mohla předvést veškerý svůj potenciál.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Mazda 5: základní údaje, motory, podvozek
  2. Technické parametry, 27 fotografií
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků