Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)

Nedávno jsme testovali Mazdu 3 v provedení hatchback a motorem 1.6. Nyní přichází na řadu nejostřejší verze Sport GT s motorem 2.0 110 kW a elegantnějším provedení sedan. Uspokojí tato mazda nároky sportovně založených řidičů?
Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)

Horší pružnost

Aby motor dosáhl správné dynamiky a rychle se dostal do správných otáček, má poměrně krátké převody. Jsou sice delší než u nedávno testované jedna-šestky, ale stále docela krátké na to, jaký má motor výkon. Vadilo by to, kdyby měl motor vysokou spotřebu a obtěžoval cestující nadměrným hlukem. Nic z toho se ale nekoná, motor je docela tichý, spotřeba v dobrém průměru. Řazení je přesné, bez odporu a tiché. Následuje běžný přehled převodů a měření pružnosti.

Převody:

  • 40: 2 – 3000; 3 – 2000; 4 – 1400 
  • 60: 2 – 4500; 3 – 3000; 4 – 2150; 5 – 1750
  • 80: 2 – 6000; 3 – 4100; 4 – 2850; 5 – 2300 
  • 100: 3 – 5200; 4 – 3600; 5 – 2900 
  • 120: 3 – 6250; 4 – 4300; 5 – 3500 
  • 140: 4 – 5000; 5 – 4100 
  • 160: 4 – 5700; 5 – 4650 
  • 180: 4 – 6500; 5 – 5200 
  • 200: 5 – 5800
  • 220: 5 – 6400

Pružnost:

  • 60-100 km/h, čtyřka, 9,1 s (9,4 s)
  • 80-120 km/h, pětka, 12,4 s (13,8 s)

Z měření je patrné, že zejména pružné zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý stupeň není o mnoho lepší než u nedávno testovaného hatchbacku 1.6 (uvedeno v závorce); to jen dokládá fakt, že v nízkých otáčkách není výkon tak vysoký, jak bych od 110kW dvoulitru očekával. Kdybych ale měřil pružnost ve vyšších otáčkách, dvoulitr by vyhrál s naprostým přehledem.

Poznámka: V neprospěch dvoulitru hraje také vyšší hmotnost, oproti verzi 1.6 Touring je o 50 kg těžší.

Spotřeba na úrovni

Spotřeba mazdy není nijak vysoká. Při cestě z Prahy do Brna s rychlostí mezi 150-160 km/h spálila mazda 9,5 litru paliva, další cesta cca 100 km mimo město ji snížila na 8,6 litru. Cestou po rychlostní komunikaci ze Zlína do Brna jsem měl průměr 7,6 l, přičemž jsem maximálně využíval potenciálu motoru při předjíždění a na tachometru nejčastěji udržoval stovku. Pravda, mohl jsem jet o poznání „slušněji“, nicméně mne po celou cestu sledovala černá Fabia TDI, která využila každého okamžiku, aby mne předjela. Občas mi to nedalo, dohonil jsem ji a předjel. Nebýt toho, mohla spotřeba klesnout pod sedm litrů; to jsem si vyzkoušel na cca 50km úseku, kdy jsem jel vyloženě na pohodu; spotřeba 6,8 l.

Při popojíždění (cca 150 km) po městě si mazda řekla o 9,1 l, při cestě z Brna do Prahy s nižším rychlostním průměrem než na cestě opačným směrem spotřeboval motor 8,8 l benzínu. Průměr za dobu testu pak činila velmi dobrých 8,7 l, což mne mile překvapilo, čekal jsem se svým stylem jízdy spíše deset. Všechny údaje byly odečteny z palubního počítače. Věřím tomu, že při méně dynamické jízdě by se kombinovaná spotřeba dostala na 8,2 l, které udává výrobce. S testovanou mazdou se však pomalu a rozvážně jezdit nedalo.

Malá chybička

Při neutrálu je motor velmi tichý, do interiéru se nepřenáší takřka žádné vibrace. To, že motor jede, poznáte jen podle otáčkoměru. Proto mne nesmírně překvapilo, že se při rozjezdu do spojky přenáší velmi silné vibrace; nikoliv od motoru, zdroj byl určitě někde jinde. Zpočátku to vypadalo, že kvůli nízkým otáčkám umírá motor – ten však běžel vesele a bez vibrací. Pocit to rozhodně nebyl příjemný, zejména při popojíždění v kolonách. Pravděpodobně šlo ale o chybu kusu, u testu hatchbacku jsem se s tím nesetkal.

Celkově hodnotím motor jako velmi dobrý, má skvělý zvuk, dobré odhlučnění, spotřeba není vyšší než u konkurenčních motorů s podobnými parametry. Snad jen točivý moment v nízkých otáčkách mohl být nepatrně vyšší, což by umožnilo prodloužit převody a tím i snížit spotřebu na delších trasách. Případně použít šestku, která by ve stopadesáti srazila otáčky na nějaké čtyři tisíce. Ale to jsou skutečně jen drobnosti.

Agilní, ale hlučná

Podvozek Mazdy 3 patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Nedávno testovaný hatchback nabízel slušný komfort, 16“ kola a moderní zavěšení zadní nápravy pak jisté vedení stopy v zatáčkách. Větší 17“ kola 205/50 zajišťují ještě o něco rychlejší průjezdy zatáčkami, přitom příliš neutrpěl komfort jízdy. Zkrátka kam mazdu pošlete, tam pojede; řízení pomáhá dobře naladěný variabilní posilovač, který výborně zprostředkovává kontakt s vozovkou. Na první pohled se mi zdál auto docela tvrdé, přesto ve městě zdárně zdolávalo nerovnosti, příčné přejezdy kolejí apod. Při přejezdu nerovností se z interiéru neozývají žádné pazvuky, rušit mohou snad jen rázy od pneumatik. Jediné, co mi vadilo, byla vyšší citlivost na vyjeté koleje, než u šestnáctek; ale to je logické a je nutné s tím počítat.

Jak jsem psal už výše, kromě 17“ kol nedoznal podvozek žádných změn, nekonají se ani tvrdší tlumiče, ani nižší pružiny. Proto se mazda v zatáčkách naklání více, než bych od sportovně zaměřeného modelu očekával. I přesto však drží stopu až do limitu, kterým jsou pneumatiky Bridgestone Potenza. Vzhledem k tomu, že je doporučují různé testy (např. Adac), očekával bych od nich lepší vlastnosti, jako nižší hlučnost valení či lepší boční vedení. Když jsme natáčeli video v jedné hodně prudké zatáčce, mazdě doslova poskočila zadní náprava o několik decimetrů. Zkrátka lepší pneumatiky a trochu tvrdší podvozek by sportovnímu provedení slušely více – tedy pokud od mazdy očekáváte výhradně sportovní vlastnosti.

Celkově vzato: velmi dobré

Mazda 3 sedan s dvoulitrem pod kapotou patří mezi velmi dobré koupě. V základní výbavě najdete prakticky vše, chybí jen tempomat, který oceníte na dálnici a možnost připlatit si za navigaci. Ve výbavě Sport nechybí ani takové položky jako dešťový senzor, ESP či xenonové světlomety. V příplatkové výbavě figuruje už jen metalíza, alarm, zámek zpátečky, koberečky, paket Sport GT či modul CD, MP3 nebo minidisku. Když k základní ceně 639 900 Kč přidáte vše, co lze do mazdy objednat, dostanete se na nějakých 700 tisíc korun; a právě tolik stál testovaný model.

Za spornou považuji investici do sportovního paketu, který auto vylepšuje jen opticky, a to ještě nepatrně. Škoda, že s ním nepřišly také tvrdší sedačky s výrazným bočním vedením a tvrdší podvozek. Pak by jeho pořízení mělo smysl. Takto dostanete jen nějaký ten nárazník a prahový nástavec, což je za třicet tisíc docela málo. Když jsem stál vedle sériového sedanu, rozdílů ve vzhledu jsem si na první pohled vůbec nevšiml. U trojky mi chybí také více motorů, zejména dvoulitrový nafťák či benzínový motor s výkonem někde okolo 90 kW (1.8 l). I seznam příplatkové výbavy mohl být bohatší.

Plusy:

  • točivý a kultivovaný motor 
  • povedený interiér, kvalitní zpracování
  • pohodlí při jízdě
  • místo vzadu

Minusy:

  • méně točivého momentu v nízkých otáčkách
  • vibrace do pedálu spojky
  • hůře přístupný zavazadlový prostor
  • dojezdové rezervní kolo

Parametry

  • Mazda 3 sedan 2.0 Sport GT
  • Rozměry: 4 490 × 1 755 × 1 465 mm
  • Rozvor: 2 640 mm
  • Hmotnost: 1 215 kg
  • Zavazadlový prostor: 419 l
  • Motor: zážehový čtyřválec 2.0 s proměnným časováním ventilů, 110 kW/6 000 ot./min, 187 Nm/4 500 ot./min. 4 ventily na válec
  • Maximální rychlost: 200 km/h
  • Zrychlení na 100 km/h: 9 s
  • Spotřeba: 11,5/6,3/8,2
  • Palivová nádrž: 55 l
  • Základní cena: 639 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 701 760 Kč

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Témata článku: , ,