Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)

Nedávno jsme testovali Mazdu 3 v provedení hatchback a motorem 1.6. Nyní přichází na řadu nejostřejší verze Sport GT s motorem 2.0 110 kW a elegantnějším provedení sedan. Uspokojí tato mazda nároky sportovně založených řidičů?
Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)
Seznam kapitol
  1. Elegantní sedan, zavazadlový prostor
  2. Interiér, místo vpředu a vzadu, motor, zvuk
  3. Pružnost, převody, spotřeba, jízdní vlastnosti, parametry
  4. Názor uživatele, výbavy a technické parametry všech modelů, ceník
  5. Kompletní fotogalerie (včetně nepublikovaných snímků)

Sedan, nebo hatchback?

Oproti hatchbacku je sedan celkově vyváženější a elegantnější. Záď je sice na sedan krátká, takže auto celkově působí trochu mohutně i díky výrazné přídi, oproti čistému stylu šestky je trojka taková „nabubřelá“. Oproti hatchbacku narostl sedan jen o několik cm, takže celová délka se příliš nezměnila. Je tedy logické, že se příliš nezvětšila ani velikost zavazadlového prostoru. To mne trošku zarazilo, protože Renault Mégane sedan má zavazadlový prostor větší o cca 100 l, má větší rozvor, více místa na zadních sedačkách a přesto je jejich délka srovnatelná. Může za to kapkovitý tvar přední kapoty a rovněž výrazný zadní nárazník; to vše prodlužuje délku o cca 15 cm, které renault využívá hospodárněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 3 se prodává jako hatchback...

Možná je to jen můj pocit, ale hatchback je na našich silnicích méně vidět než sedan. Cena sedanu je vyšší jen o deset tisíc, přitom za svoje peníze dostanete o poznání hezčí automobil. I to může být důvod, proč kupující upřednostní méně praktický sedan před hatchbackem. Linie zadních dveří nepůsobí tolik rušivě a kvůli absenci negativně obráceného zadního okna za C-sloupkem vypadá záď sportovně, zadní světla mají hezčí tvar. Oproti testovanému hatchbacku nemají červený podklad, ale černý – stejný, jako karoserie. S čirým překrytím pak světlomety vypadají velice efektně. Celkově se mi Mazda 3 sedan v provedení Sport velmi líbí, i když šestka je šestka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... i jako sedan

Jedna jediná verze

Trojka je s atmosférickým dvoulitrem nabízena pouze ve výbavě Sport, která se od Touringu liší 17“ koly z lehkých slitin, xenony, zamykáním Super Lock, jiným barevným provedením látkového čalounění, povrchem lišty středové konzoly (karbon), dešťovým a světelným senzorem. Osobně jsem očekával, že výbava Sport bude mít i sportovní sedačky, snížený a tvrdší podvozek; Sport je tak skutečně jen názvem, nikoliv „činem“. Pravda, sedmnáctky zvyšují příčnou i podélnou stabilitu, podvozek je ale stále laděn spíše komfortně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Agresivní maska a světlomety --- Šípovitá příď prodlužuje délku vozdu
--- Xenonové světlomety s tmavým překrytím

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z profilu vypadá sedan trochu nevyváženě kvůli malé zádi --- Testovanou mazdu
doplňoval paket GT (nárazníky, křidélko, prahy...)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní světlomety mají ve verzi Sport černý podklad --- 17" kolo z lehkých slitin

Takový malý kufřík

Krátká záď dává jasně najevo, že zavazadlový prostor nebude o mnoho větší než u hatchbacku; vždyť sedan je delší jen o několik centimetrů. Nárůst v litrech je jen necelých 60 litrů, které bohužel provází snížení praktičnosti. Otvor je docela malý, nakládací hrana vysoká. Oproti hatchbacku zde není systém přihrádek a dvojitého dna. Změnil se i systém otevírání: na víku je tlačítko, po jehož stisku víko trošičku nadskočí. Mezi nárazníkem a víkem vznikne nepatrná škvíra, do které musíte vložit prsty a víko nadzdvihnout. Vězte, že pokud jste právě nevyjeli z myčky, budete mít rázem špinavé ruce. Páni konstruktéři, toto se přece dalo vyřešit lépe, ne?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud se vám zdá základních 419 litrů málo, můžete sklopit sedačky. Nejprve je musíte vzadu odjistit, což znamená náklon hluboko do zavazadlového prostoru a pak běžným způsobem povolit zámky z prostoru pro cestující. Dělená jsou pouze opěradla, sedáky nelze vyjmout. Proto po sklopení vzniká docela velký schod. Průchod do prostoru pro cestující je sice malý, ale na „měkká“ zavazadla postačí (batohy, spacáky, nákup…). Po sklopení ale nastane problém, co s prostředním tříbodovým pásem, který docela zavazí. Celkově nelze označit zavazadlový prostor za praktický, hatchback je v tomto ohledu lépší, ale zase nevypadá tak dobře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Elegantní sedan, zavazadlový prostor
  2. Interiér, místo vpředu a vzadu, motor, zvuk
  3. Pružnost, převody, spotřeba, jízdní vlastnosti, parametry
  4. Názor uživatele, výbavy a technické parametry všech modelů, ceník
  5. Kompletní fotogalerie (včetně nepublikovaných snímků)
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků