Mazda 3: první kilometry za volantem, živé fotografie z Barcelony

V těchto hodinách zkoušíme v okolí Barcelony novou generaci modelu Mazda 3. Jako vůbec první v českém éteru vám nyní nabízíme naše první praktické zkušenosti, ale také další podrobnosti včetně cen, specifikací a techniky.
Seznam kapitol
  1. Čerstvý hráč nastupuje, Nový jazyk, nová technika
  2. Že to bez downsizingu nejde…?, Nabídka verzí
  3. První dojmy, Technické údaje
  4. Fotogalerie (živé snímky z Barcelony)
  5. Fotogalerie (studiové snímky Mazda)

Čerstvý hráč nastupuje

Včerejší den jsme z velké části prožili za volantem nové Mazdy 3 při testovacích jízdách na pobřeží Garraf u Středozemního moře, jen několik kilometrů od Barcelony. Hned úvodem je třeba připustit, že okolnosti nám tentokrát nedopřály připravit pro vás živé snímky v kvalitě, na kterou jste zvyklí. V průběhu dneška se proto těšte na fotografie nové, věřme zajímavější.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová Mazda 3 při živém setkání budí respekt

Nová, v pořadí již třetí generace modelu Mazda 3 slavila svoji oficiální premiéru teprve před několika týdny na autosalonu ve Frankfurtu. Připomeňme, že ačkoli se i tento model Mazdy bude na rozdíl od konkurence vyrábět výhradně v Japonsku, na evropském trhu bude hrát zásadní úlohu. Pustí se zde totiž do souboje v mimořádně exponovaném segmentu nižší střední třídy. Dosud vzniklo více než 3,6 mil. vozů Mazda 3.

Mazda 3: detailní představení, motory a srovnání s předchůdcem

Mazda 3: detailní představení, motory a srovnání s předchůdcem

Musím poznamenat, že jezdit s opravdu novým autem a poznávat detaily jeho konstrukce je skutečným potěšením. Asi už všechny tak nějak štve, že drtivá většina automobilových novinek je novinkami pouze v uvozovkách, neboť jde s ohledem na minimalizaci počátečních investic zpravidla jen o více či méně rozsáhlé facelifty.

Jorgen Olesen, viceprezident pro logistiku a služby zákazníků u společnosti Mazda Motor Europe, mi při rozpravě na toto téma řekl: „Já tomu nerozumím. Když jsme třeba do výroby a běžného provozu zaváděli po všech stránkách zcela novou Mazdu CX-5, měli jsme s ní daleko méně technických starostí, než bývají s facelifty…“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jerome De Haan, Jorgen Olesen a Takeo Moriuchi na tiskové konferenci k nové Mazdě3

Na úvodní pondělní konferenci vystoupil rovněž Takeo Moriuchi, programový manažer vývoje automobilů u Mazda Motor Corporation, který nám přiblížil myšlenkové pochody a strategie svého týmu při vývoji novinky, ale také řadu jejích technických fines. Prozradil také, že hlavní inspirací bylo japonské sousloví „jinba ittai“, jež lze přeložit jako „jezdec a jeho kůň“.

Nový jazyk, nová technika

Nová Mazda 3 je další evolucí stylistického principu Kodo, který jsme již viděli v modelech Mazda 6 a Mazda CX-5, ovšem svoji premiéru slavil již v září roku 2010 v podobě koncepční studie „čtyřdveřového kupé“ Mazda Shinari. Hned při prvním živém setkání vám bude Mazda 3 připomínat větší „šestku“, která je vlastně také docela čerstvým modelem, ale jak je vidět na „trojce“, pokrok zastavit nelze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Skyactiv, to nejsou jen nové motory a převodovky...

Nová Mazda 3 působí oproti svému předchůdci opravdu elegantním a vyváženým dojmem, za výraznou pětiúhelníkovou maskou se skrývají lamely upravující proudění vzduchu v okolí chladičů s důrazem na omezení odporu vzduchu. K tomu přispívají také samočinně se přivírající lamely za mřížkou ve spodní části nárazníku. Při pohledu z boku si všimneme dvojice výrazných, měkce řezaných oblouků, jež opticky propojují horní hrany předních a zadních sdružených svítilen a střetávají se v oblasti sloupků B.

Nová Mazda 3 Sedan je o 120 mm delší než hatchback

Nová Mazda 3 Sedan je o 120 mm delší než hatchback

Také interiér působí poněkud dospělejším, kvalitněji provedeným dojmem, ovšem třeba oproti větší řadě Mazda 6 vyniká odvážněji pojatým přístrojovým štítem s jediným kulatým ciferníkem uprostřed (někomu to možná trochu připomene Volvo V40). Samozřejmostí je moderní multimediální soustava nabízející všestrannou propojitelnost s externími zařízeními či přístup na internet.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
... ale také promyšlená struktura karoserie a závěsů kol

U Mazdy jí říkají HMI, oproti větší „šestce“ má displej s větší úhlopříčkou a jednodušší a přehlednější ovládání otočným ovladačem na středové konzole a několika přilehlými tlačítky. Funguje to znamenitě, oproti vzpomínané Mazdě 6 se skupiny tlačítek nedublují a v kombinaci s hlasovým ovládáním jde o vyvážený celek s intuitivním systémem.

O pohon nové generace Mazdy 3 se starají moderní čtyřválcové motory řady Skyactiv, jež jsou v principu překvapivě jednoduché a bez potíží plní připravovanou emisní normu Euro VI. Připomeňme, že pod heslo Skyactiv u Mazdy skrývají prakticky všechny mechanické komponenty včetně převodovek a závěsů kol. Jerome De Haan, šéf PR u Mazda Motor Europe, na barcelonské prezentaci uvedl, že v roce 2016 bude z principů Skyactiv vycházet 80 % vyrobených vozů Mazda.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Čerstvý hráč nastupuje, Nový jazyk, nová technika
  2. Že to bez downsizingu nejde…?, Nabídka verzí
  3. První dojmy, Technické údaje
  4. Fotogalerie (živé snímky z Barcelony)
  5. Fotogalerie (studiové snímky Mazda)
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků