Kapitoly článku:
- Filozofie kombinace výbav a motorů, typy karoserií, velikost
- Vzhled, nový podvozek, motory, přední sedačky
- Loketní opěrka, přístrojová deska, plasty, barevné kombinace
- Ovládací prvky, ergonomie, rádio, klimatizace, odkládací plochy
- Vnitřní prostor, zadní sedadla, zavazadlový prostor, přístupnost
- Jede, jede mašinka - motor, spotřeba, zvuk, řazení
- Jízdní vlastnosti, plusy a minusy, parametry, výbavy
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)
Vše v jednom
Středová konzola sdružuje ovládání rádia a klimatizace. Obojí má společný displej mezi tlačítky pro přepínání zdroje zvuku (rádio, CD přehrávač…) a výdechy klimatizace. Zcela vlevo se zobrazují údaje palubního počítače, nebo hodiny; není možné současně vidět, kolik je hodin a kolik je např. aktuální spotřeba. Palubní počítač zobrazuje jen základní údaje: dojezd, aktuální a průměrnou spotřebu a průměrnou rychlost. Trochu mi chybí druhá paměť a doba jízdy. Rovněž bych ocenil, kdyby tlačítko pro přepínání informací palubního počítače bylo na ovladači stíračů.
Sdružený informační displej
Uprostřed je vidět aktuálně naladěná stanice, případně přehrávaná písnička. Vpravo jsou pak údaje klimatizace (rychlost větráků, nastavená teplota) a venkovní teplota. Opět mi vadilo, že není možné sledovat nastavenou a venkovní teplotu, mezi údaji se přepíná tlačítkem pod klimatizací (proč tak dole?). K ovládání rádia doporučuji vzít si manuál, ušetříte se tak zdlouhavého zkoumání, jak se např. automaticky ladí stanice. Zatímco ovládání klimatizace je celkem logické a ergonomické, na ovládání rádia je už zkrátka lepší přizvat papírového pomocníka.
Ovládání rádia (nahoře) a klimatizace (dole)
Mazda 3 má ve standardu modul rádia s RDS a čtyřmi reproduktory (výbava Sport o dva navíc), za CD či MP3 přehrávač si připlácíte. Osobně si s rádiem vystačím, pokud ale hodláte v autě poslouchat hudbu MP3, počítejte s příplatkem 12 150 korun, což je docela „solidní“ balík. Standardní CD přehrávač stojí 6 850 Kč. V seznamu příplatkové výbavy chybí navigační systém, což je už standardní součást aut této třídy; právě nedostatek příplatkové výbavy může mnohé potenciální zájemce od koupě jinak dobrého auta odradit. V tomhle ohledu jsou lepší evropská auta, kde jsou seznamy nadstandardních výbav daleko bohatší.
Umístění ovládacích pvků je ergonomické, zpracování dobré
Na limonádu i na brýle
Vůz mne potěšil velkým množstvím odkládacích prostor. Docela velké schránky se nachází v předních dveřích, nechybí vytvarování pro zhruba půllitrovou láhev. Dva nápoje lze odložit do prostoru na středovém tunelu, který je běžně zakrytý. Před řadicí pákou je pak popelník, ve středové loketní opěrce, která je součástí standardní výbavy, je pak další odkládací prostor na peněženku, mobil apod. Oproti Golfu a nové Octavii chybí odkládací schránka nad středovou konzolou, která by se hodila. Cestující vzadu mohou využít malé odkládací kapsy ve dveřích a kapsičky na zadní straně předního sedadla spolujezdce. Sklopná loketní opěrka žádný vnitřní prostor neskrývá.
Nezbytných odkládacích ploch je dostatek
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5