Je odvážné označit Mazdu 3 za nejlepší hatchback nižší střední třídy, máme k tomu ale mnoho důvodů: výborný, sportovně odladěný podvozek, kvalitní a dobře působící interiér, velmi dobrý poměr ceny a základní výbavy. Testovali jsme verzi hatchback 1.6 77 kW Touring. (video)
Kapitoly článku:
- Filozofie kombinace výbav a motorů, typy karoserií, velikost
- Vzhled, nový podvozek, motory, přední sedačky
- Loketní opěrka, přístrojová deska, plasty, barevné kombinace
- Ovládací prvky, ergonomie, rádio, klimatizace, odkládací plochy
- Vnitřní prostor, zadní sedadla, zavazadlový prostor, přístupnost
- Jede, jede mašinka - motor, spotřeba, zvuk, řazení
- Jízdní vlastnosti, plusy a minusy, parametry, výbavy
- Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)
Čtyři výbavy, čtyři motory
Mazda 3 se nabízí celkem ve čtyřech výbavách, přičemž ta nejvyšší, Sport, je dostupná pouze s motorem 2.0 110 kW; pro testovanou motorizaci 1.6 77 kW je nejvyšší výbavou právě již zmíněný Touring. Základní výbava Comfort obsahuje vše, co je dnes v nižší střední třídě standardem: šestici airbagů, ABS, rozdělovač brzdné síly EBD, brzdového asistenta, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, přední okna v elektrice, obousměrně nastavitelný sloupek řízení či posilovač.
Mazda 3 je hatchback nižší střední třídy
Bezpečnosti jízdy pomáhá rovněž kontrolka zapnutí pásu řidiče, která při nepřipoutání začne pípat s nízkou intenzitou a když se pokusíte tento varovný zvuk ignorovat, intenzita se zvýší až postupně přejde v táhlý nepříjemný zvuk. Věřte mi, že ten vás skutečně donutí se připoutat, i když jen pojedete jen padesát metrů do videopůjčovny. Na zadních sedadlech jsou všechny pásy tříbodové, ve standardu je i opěrka hlavy pro prostředního cestujícího a samozřejmě uchycení dětské sedačky Isofix.
Délka je mezi hatchbacky největší
Tip: Stáhněte si video jízdy, exteriéru a interiéru Mazdy 3. Je zajímavé a určitě se vám bude líbit.
V dalších výbavách (Touring E, Touring, Sport) najdete klimatizaci, bederní opěrku či kola z lehkých slitin; viz kompletní přehled na konci článku. V nejvyšší výbavě Sport s motorem 2.0 110 kW stojí Mazda 3 velmi slušných 619 900 korun; ve výbavě přitom nechybí nic vč. ESP a xenonů. Jediné, za co bych se u Mazdy přimluvil, je tempomat, ten totiž nabízí až vyšší model, Mazda 6. Jedinou nevýhodou vozů Mazda je malá možnost personalizace výbavy, jednotlivé modely mají výbavu pevně danou a připlatit si je možné skutečně jen za některé prvky jako klimatizace (Comfort), xenony (mimo Sport) či přední mlhovky (Comfort, Touring E).
Druhou karosářskou verzí je sedan
Pokud chcete něco více, musíte volit vyšší výbavu. Rovněž motory jsou spojené jen s určitými výbavami, např. základní motorizaci 1.4 62 kW můžete koupit pouze v hatchbacku s výbavou Comfort, pokud chcete sedan, musíte volit až 1.6 77 kW, stejně jako si nemůžete pořídit základní motor s výbavou Touring E apod. Všechny možné kombinace vidíte v přehledné tabulce. Podobně je na tom i Mazda 6; základní motory jsou určeny jen pro základní výbavu, lepší pak pro výbavu vyšší. Zákazník je tak ve výběru značně omezen. Pravou ale zůstává, že v této třídě kombinace slabý motor/dobrá výbava a silný motor/základní výbava volí jen minimum zákazníků.
Sedan a hatchback
Mazda 3 je automobil nižší střední třídy, i když rozměry tomu moc neodpovídají. Varianta hatchback je totiž dlouhá neuvěřitelných 4 420 mm, což je více, než má např. Fabia Combi (4 222 mm). Běžný hatchback této třídy má od 4,1 m (stará Astra) do 4,3 m (Daewoo Lacetti), přičemž průměrem je 4,2 mm (Volkswagen Golf, Peugeot 307). Přitom Mazda 3 nemá ani nadprůměrný rozvor (2 640 mm), ani nadprůměrnou velikost zavazadlového prostoru (360 l). Za větší délku totiž může kapkovitá karoserie s prodlouženou střední částí, což nejlépe vynikne při pohledu shora, a prodloužený zadní nárazník, který z auta doslova ční. Mazda 3 má zkrátka svalnatou postavu.
Maska má dynamicky tvar, světla působí agresivně
Druhou karosářskou variantou po hatchbacku je sedan, kombi Mazda 3 nenabízí. Pokud potřebujete převážet rozměrné náklady, musíte sáhnout po Mazdě 6, která nabízí ve variantě kombi zavazadlový prostor o objemu pět set litrů. Sedan má oproti hatchbacku větší délku jen o 60 mm, díky/kvůli čemuž je záď skutečně velmi krátká. Design zádě sedanu je dle mého názoru povedenější a dodává vozu patřičně dynamický vzhled. Sedanu totiž chybí negativně obrácené trojúhelníkovité zadní okno za C-sloupkem, nápaditěji jsou také tvarované zadní dveře.
Vpravo: ostřikovač čelních skel je přímo na kapotě
Zatímco u Méganu má sedan oproti hatchbacku výhodu ve větším rozvoru a daleko větším zavazadlovém prostoru, Mazda 3 sedan má pouze o 59 l větší zavazadelník; vnitřní prostor pro cestující zůstal zachován. Vzhledem k dynamickému a elegantnímu vzhledu není divu, že variantu sedan na našich silnicích potkávám častěji než hatchback; dokonce testovaný vůz je prvním hatchem, který jsme viděl v běžném provozu. Sedanů přitom jen v brněnské čtvrti, kde bydlím, jezdí už téměř desítka.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5