Mazda 3: nejlepší ve třídě (megatest)

Je odvážné označit Mazdu 3 za nejlepší hatchback nižší střední třídy, máme k tomu ale mnoho důvodů: výborný, sportovně odladěný podvozek, kvalitní a dobře působící interiér, velmi dobrý poměr ceny a základní výbavy. Testovali jsme verzi hatchback 1.6 77 kW Touring. (video)
Mazda 3: nejlepší ve třídě (megatest)
Seznam kapitol
  1. Filozofie kombinace výbav a motorů, typy karoserií, velikost
  2. Vzhled, nový podvozek, motory, přední sedačky
  3. Loketní opěrka, přístrojová deska, plasty, barevné kombinace
  4. Ovládací prvky, ergonomie, rádio, klimatizace, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, zadní sedadla, zavazadlový prostor, přístupnost
  6. Jede, jede mašinka - motor, spotřeba, zvuk, řazení
  7. Jízdní vlastnosti, plusy a minusy, parametry, výbavy
  8. Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)

Čtyři výbavy, čtyři motory

Mazda 3 se nabízí celkem ve čtyřech výbavách, přičemž ta nejvyšší, Sport, je dostupná pouze s motorem 2.0 110 kW; pro testovanou motorizaci 1.6 77 kW je nejvyšší výbavou právě již zmíněný Touring. Základní výbava Comfort obsahuje vše, co je dnes v nižší střední třídě standardem: šestici airbagů, ABS, rozdělovač brzdné síly EBD, brzdového asistenta, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, přední okna v elektrice, obousměrně nastavitelný sloupek řízení či posilovač.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 3 je hatchback nižší střední třídy

Bezpečnosti jízdy pomáhá rovněž kontrolka zapnutí pásu řidiče, která při nepřipoutání začne pípat s nízkou intenzitou a když se pokusíte tento varovný zvuk ignorovat, intenzita se zvýší až postupně přejde v táhlý nepříjemný zvuk. Věřte mi, že ten vás skutečně donutí se připoutat, i když jen pojedete jen padesát metrů do videopůjčovny. Na zadních sedadlech jsou všechny pásy tříbodové, ve standardu je i opěrka hlavy pro prostředního cestujícího a samozřejmě uchycení dětské sedačky Isofix.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Délka je mezi hatchbacky největší


Tip: Stáhněte si video jízdy, exteriéru a interiéru Mazdy 3. Je zajímavé a určitě se vám bude líbit.

V dalších výbavách (Touring E, Touring, Sport) najdete klimatizaci, bederní opěrku či kola z lehkých slitin; viz kompletní přehled na konci článku. V nejvyšší výbavě Sport s motorem 2.0 110 kW stojí Mazda 3 velmi slušných 619 900 korun; ve výbavě přitom nechybí nic vč. ESP a xenonů. Jediné, za co bych se u Mazdy přimluvil, je tempomat, ten totiž nabízí až vyšší model, Mazda 6. Jedinou nevýhodou vozů Mazda je malá možnost personalizace výbavy, jednotlivé modely mají výbavu pevně danou a připlatit si je možné skutečně jen za některé prvky jako klimatizace (Comfort), xenony (mimo Sport) či přední mlhovky (Comfort, Touring E).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Druhou karosářskou verzí je sedan

Pokud chcete něco více, musíte volit vyšší výbavu. Rovněž motory jsou spojené jen s určitými výbavami, např. základní motorizaci 1.4 62 kW můžete koupit pouze v hatchbacku s výbavou Comfort,  pokud chcete sedan, musíte volit až 1.6 77 kW, stejně jako si nemůžete pořídit základní motor s výbavou Touring E apod. Všechny možné kombinace vidíte v přehledné tabulce. Podobně je na tom i Mazda 6; základní motory jsou určeny jen pro základní výbavu, lepší pak pro výbavu vyšší. Zákazník je tak ve výběru značně omezen. Pravou ale zůstává, že v této třídě kombinace slabý motor/dobrá výbava a silný motor/základní výbava volí jen minimum zákazníků.

Sedan a hatchback

Mazda 3 je automobil nižší střední třídy, i když rozměry tomu moc neodpovídají. Varianta hatchback je totiž dlouhá neuvěřitelných 4 420 mm, což je více, než má např. Fabia Combi (4 222 mm). Běžný hatchback této třídy má od 4,1 m (stará Astra) do 4,3 m (Daewoo Lacetti), přičemž průměrem je 4,2 mm (Volkswagen Golf, Peugeot 307). Přitom Mazda 3 nemá ani nadprůměrný rozvor (2 640 mm), ani nadprůměrnou velikost zavazadlového prostoru (360 l). Za větší délku totiž může kapkovitá karoserie s prodlouženou střední částí, což nejlépe vynikne při pohledu shora, a prodloužený zadní nárazník, který z auta doslova ční. Mazda 3 má zkrátka svalnatou postavu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Maska má dynamicky tvar, světla působí agresivně

Druhou karosářskou variantou po hatchbacku je sedan, kombi Mazda 3 nenabízí. Pokud potřebujete převážet rozměrné náklady, musíte sáhnout po Mazdě 6, která nabízí ve variantě kombi zavazadlový prostor o objemu pět set litrů. Sedan má oproti hatchbacku větší délku jen o 60 mm, díky/kvůli čemuž je záď skutečně velmi krátká. Design zádě sedanu je dle mého názoru povedenější a dodává vozu patřičně dynamický vzhled. Sedanu totiž chybí negativně obrácené trojúhelníkovité zadní okno za C-sloupkem, nápaditěji jsou také tvarované zadní dveře.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vpravo: ostřikovač čelních skel je přímo na kapotě

Zatímco u Méganu má sedan oproti hatchbacku výhodu ve větším rozvoru a daleko větším zavazadlovém prostoru, Mazda 3 sedan má pouze o 59 l větší zavazadelník; vnitřní prostor pro cestující zůstal zachován. Vzhledem k dynamickému a elegantnímu vzhledu není divu, že variantu sedan na našich silnicích potkávám častěji než hatchback; dokonce testovaný vůz je prvním hatchem, který jsme viděl v běžném provozu. Sedanů přitom jen v brněnské čtvrti, kde bydlím, jezdí už téměř desítka.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Filozofie kombinace výbav a motorů, typy karoserií, velikost
  2. Vzhled, nový podvozek, motory, přední sedačky
  3. Loketní opěrka, přístrojová deska, plasty, barevné kombinace
  4. Ovládací prvky, ergonomie, rádio, klimatizace, odkládací plochy
  5. Vnitřní prostor, zadní sedadla, zavazadlový prostor, přístupnost
  6. Jede, jede mašinka - motor, spotřeba, zvuk, řazení
  7. Jízdní vlastnosti, plusy a minusy, parametry, výbavy
  8. Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků