12
Fotogalerie

Mazda 3: detailní představení, motory a srovnání s předchůdcem

Nabízíme vám podrobnosti k zásadní novince automobilky Mazda, jež má oživit její přítomnost v nižší střední třídě.

Snímky a kusé informace k nové, v pořadí třetí generaci modelu Mazda 3 éterem proudí již několik dní. My jsme vám jejich první ucelenou sadu nabídli již včera, ovšem nyní se k tomuto významnému vozu, jenž má na to stát se jedním z nejlepších aut svého segmentu, vracíme podrobným představením. Nová Mazda 3 je další evolucí stylistického principu Kodo, který jsme již viděli v modelech Mazda 6 a Mazda CX-5, ovšem svoji premiéru slavil již v září roku 2010 v podobě koncepční studie „čtyřdveřového kupé“ Mazda Shinari.

Mazda 3 2014 prev (5).jpgMazda 3 2014 prev (4).jpgMazda 3 2014 prev (7).jpg
Mazda 3 třetí generace vypadá jako citelně dospělejší vůz
 

Nová Mazda 3 působí oproti svému předchůdci opravdu elegantním a vyváženým dojmem, za výraznou pětiúhelníkovou maskou se skrývají lamely upravující proudění vzduchu v okolí chladičů s důrazem na omezení odporu vzduchu. Při pohledu z boku si všimneme dvojice výrazných, měkce řezaných oblouků, jež opticky propojují horní hrany předních a zadních sdružených svítilen a střetávají se v oblasti sloupků B.

Mazda 3 2014 prev (1).jpgMazda 3 2014 prev (13).jpgMazda 3 2014 prev (2).jpg
Interiér připomíná svým pojetím Mazdu 6, ovšem přístrojový štít působí poněkud odvážnějším dojmem

Také interiér působí poněkud dospělejším, kvalitněji provedeným dojmem, ovšem třeba oproti větší řadě Mazda 6 vyniká odvážněji pojatým přístrojovým štítem s jediným kulatým ciferníkem uprostřed. Vybrané informace včetně pokynů navigace se zobrazují na samostatné ploše Active Driving Display v podobě jakéhosi head-up displeje. Samozřejmostí bude moderní multimediální soustava nabízející všestrannou propojitelnost s externími zařízeními či přístup na internet.

O pohon nové generace Mazdy 3 se postarají moderní čtyřválcové motory řady Skyactiv, jež jsou v principu překvapivě jednoduché a bez potíží plní připravovanou emisní normu Euro VI. Dodávány budou jako vznětový Skyactiv-D s objemem 2,2 l a nepříliš výrazným výkonem 150 koní (110 kW), přičemž zážehové agregáty Skyactiv-G budou k mání ve verzích 1,5/74 kW, 2,0/88 kW a 2,0/121 kW. Všem těmto motorům jsou společné nejen přímé vstřikování a čtyřventilové rozvody řemenem, ale také stupeň komprese shodných 14,0:1 (!).

Mazda 3 2014 prev (3).jpgMazda 3 2014 prev (6).jpgMazda 3 2014 prev (8).jpg

Převodovky budou standardně šestistupňové manuální, u verzí 2,0i/88 kW a 2,2d/110 kW bude možno připlácet za šestistupňové automaty. Standardem jsou také ostatní tovární prostředky na redukci spotřeby paliva a emisí CO2 zaměřené strategie Skyactiv včetně částečné rekuperace brzdné energie i-ELOOP, jež při brzdění motorem nabíjí kondenzátor, z nějž pak lze napájet palubní systémy a nezatěžovat tím pohonnou jednotku.

  

Srovnejme si nyní základní rozměry nové Mazdy 3 s jejím stále ještě aktuálním předchůdcem. Jako první se začne vyrábět pětidveřový hatchback, který stane na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o plných 60 mm na výsledných 2 700 mm, přičemž rozchod předních a zadních kol nově činí 1 550 a 1 560 mm, což je o 15, resp. 40 mm více než dosud. Délka karoserie však narostla jen o 5 mm na 4 465 mm, výška dokonce klesla o 20 mm na 1 450 mm.

Mazda 3 2014 prev (9).jpgMazda 3 2014 prev (10).jpgMazda 3 2014 prev (11).jpg
Mazda 3 jako nejčerstvější interpretace stylistického jazyku Kodo

Nová Mazda 3 bude také o 40 mm širší (1 795 mm), ale základní objem zavazadlového prostoru naroste jen o 10 l na nepříliš přesvědčivých 350 l. Níže najdete tabulku technických údajů pro základní provedení Mazda 3 Skyactiv-G 1,5.
 

Technické údaje: Mazda 3

Rok
2014
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 496 cm3
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 85,8 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
74 kW (100 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
150 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,8 s
Nejvyšší rychlost
182 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
350 l
Objem palivové nádrže
51 l
Hmotnost: provozní • celková
1 190 kg • 1 800 kg
Rozvor náprav
2 700 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 555 mm • 1 560 mm
Rozměr pneumatik
205/60 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 465 × 1 795 × 1 450 mm
  

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud