Mazda 3: detailní představení, motory a srovnání s předchůdcem

Nabízíme vám podrobnosti k zásadní novince automobilky Mazda, jež má oživit její přítomnost v nižší střední třídě.

Snímky a kusé informace k nové, v pořadí třetí generaci modelu Mazda 3 éterem proudí již několik dní. My jsme vám jejich první ucelenou sadu nabídli již včera, ovšem nyní se k tomuto významnému vozu, jenž má na to stát se jedním z nejlepších aut svého segmentu, vracíme podrobným představením. Nová Mazda 3 je další evolucí stylistického principu Kodo, který jsme již viděli v modelech Mazda 6 a Mazda CX-5, ovšem svoji premiéru slavil již v září roku 2010 v podobě koncepční studie „čtyřdveřového kupé“ Mazda Shinari.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda 3 třetí generace vypadá jako citelně dospělejší vůz
 

Nová Mazda 3 působí oproti svému předchůdci opravdu elegantním a vyváženým dojmem, za výraznou pětiúhelníkovou maskou se skrývají lamely upravující proudění vzduchu v okolí chladičů s důrazem na omezení odporu vzduchu. Při pohledu z boku si všimneme dvojice výrazných, měkce řezaných oblouků, jež opticky propojují horní hrany předních a zadních sdružených svítilen a střetávají se v oblasti sloupků B.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér připomíná svým pojetím Mazdu 6, ovšem přístrojový štít působí poněkud odvážnějším dojmem

Také interiér působí poněkud dospělejším, kvalitněji provedeným dojmem, ovšem třeba oproti větší řadě Mazda 6 vyniká odvážněji pojatým přístrojovým štítem s jediným kulatým ciferníkem uprostřed. Vybrané informace včetně pokynů navigace se zobrazují na samostatné ploše Active Driving Display v podobě jakéhosi head-up displeje. Samozřejmostí bude moderní multimediální soustava nabízející všestrannou propojitelnost s externími zařízeními či přístup na internet.

Mazda 3: třetí generace na prvních nákresech z patentového úřadu

Mazda 3: třetí generace na prvních nákresech z patentového úřadu

O pohon nové generace Mazdy 3 se postarají moderní čtyřválcové motory řady Skyactiv, jež jsou v principu překvapivě jednoduché a bez potíží plní připravovanou emisní normu Euro VI. Dodávány budou jako vznětový Skyactiv-D s objemem 2,2 l a nepříliš výrazným výkonem 150 koní (110 kW), přičemž zážehové agregáty Skyactiv-G budou k mání ve verzích 1,5/74 kW, 2,0/88 kW a 2,0/121 kW. Všem těmto motorům jsou společné nejen přímé vstřikování a čtyřventilové rozvody řemenem, ale také stupeň komprese shodných 14,0:1 (!).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Převodovky budou standardně šestistupňové manuální, u verzí 2,0i/88 kW a 2,2d/110 kW bude možno připlácet za šestistupňové automaty. Standardem jsou také ostatní tovární prostředky na redukci spotřeby paliva a emisí CO2 zaměřené strategie Skyactiv včetně částečné rekuperace brzdné energie i-ELOOP, jež při brzdění motorem nabíjí kondenzátor, z nějž pak lze napájet palubní systémy a nezatěžovat tím pohonnou jednotku.

Vylepšená Mazda 3 – ve stínu větší sestry

Vylepšená Mazda 3 – ve stínu větší sestry

  

Srovnejme si nyní základní rozměry nové Mazdy 3 s jejím stále ještě aktuálním předchůdcem. Jako první se začne vyrábět pětidveřový hatchback, který stane na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o plných 60 mm na výsledných 2 700 mm, přičemž rozchod předních a zadních kol nově činí 1 550 a 1 560 mm, což je o 15, resp. 40 mm více než dosud. Délka karoserie však narostla jen o 5 mm na 4 465 mm, výška dokonce klesla o 20 mm na 1 450 mm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda 3 jako nejčerstvější interpretace stylistického jazyku Kodo

Nová Mazda 3 bude také o 40 mm širší (1 795 mm), ale základní objem zavazadlového prostoru naroste jen o 10 l na nepříliš přesvědčivých 350 l. Níže najdete tabulku technických údajů pro základní provedení Mazda 3 Skyactiv-G 1,5.
 

Technické údaje: Mazda 3

  • Rok 2014
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 496 cm3
  • Vrtání • zdvih 74,5 mm • 85,8 mm
  • Stupeň komprese 14,0:1
  • Nejvyšší výkon 74 kW (100 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 150 Nm při 4 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,8 s
  • Nejvyšší rychlost 182 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 350 l
  • Objem palivové nádrže 51 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 190 kg • 1 800 kg
  • Rozvor náprav 2 700 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 555 mm • 1 560 mm
  • Rozměr pneumatik 205/60 R16
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 465 × 1 795 × 1 450 mm
  

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků