Na náš trh v těchto dnech přichází třídveřová verze Mazdy 2. Novinku pořídíte za ceny od 254 900 Kč.
Model s lakonickým označením „2“ Mazda potřebovala jako sůl, vždyť předchozí stejnojmenná verze, odvozená z Fiesty, nebyla díky svému anonymnímu vzhledu nijak úspěšná. Zato nová „dvojka“, to je jiná káva. Získala titul World Car of the Year 2008 a zabodovala v řadě nárdoních anket včetně té české. Pětidvéřová verze, jež se k nám dostala koncem loňského roku, se na českém trhu rychle zabydlela. Od ledna do dubna letošního roku se u nás prodalo 428 nových vozů tohoto typu, v dané třídě bylo více pouze Toyoty Yaris.
Základní vnější rozměry jsou nachlup stejné jako u pětidvéřového provedení a vůz stojí na rozvoru 2 490 mm. Pohotovostní hmotnost je nepatrně nižší a pohybuje se okolo 950 kg, zavazadlový prostor se svým tvarem a objemem 250 litrů opět od pětidvéřové „dvojky“ neliší. V nabídce jsou pro třídveřovou Mazdu 2 pouze tři zážehové čtyřválce řady MZR, zatímco vznětový 1,4 MCD/50 kW se do ní nedodává. Vybírat tak lze z motoru 1,3i ve výkonových stupních 55 a 63 kW a „patnáctistovky“ o výkonu 76 kW. Všechny pracují ve spolupráci s pětistupňovou převodovkou.
Slabinou nového modelu je skutečnost, že se dané motory dodávají pouze s jediným výbavovým stupněm. Ten základní se jmenuje CE, CE Pro a CE Plus a dostupný je s nejslabším motorem. Základní výbava je přitom již ve výchozí úrovni celkem bohatá a zahrnuje třeba čelní airbagy, elektricky stavitelná zrcátka nebo centrální zamykání s dálkovým ovládáním. CE Pro je bohatší o klimatizaci a elektrické ovládání předních oken a CE Plus přidává boční a hlavové airbagy a rádio s CD, MP3 a konektorem pro externí zařízení. Silnější „třináctistovku“ lze mít pouze ve výbavě TE, jež oproti CE Plus disponuje také vyhříváním zrcátek, automatickou klimatizací či koženým volantem. Nejsilnější motor se dodává výhradně v provedení GT, jež se na první pohled vyznačuje sadou sportovních doplňků včetně litých, šestnáctipalcových ráfků a mlhovek a uvnitř pak měničem CD, vyhříváním předních sedadel, palubním počítačem a stabilizačním systémem DSC.
Motor | 1,3 MZR (55 kW) | 1,3 MZR (63 kW) | 1,5 MZR |
Zdvihový objem [cm3] | 1349 | 1349 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min.] | 55/6000 | 63/6000 | 76/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot./min.] | 121/3500 | 122/3500 | 137/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 168 | 172 | 188 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,0 | 12,9 | 10,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,4 | 5,9 |
Cena CE [Kč] | 254.900,- | - | - |
Cena CE Pro [Kč] | 280.900,- | - | - |
Cena CE Plus [Kč] | 306.900,- | - | - |
Cena TE [Kč] | - | 324.900,- | - |
Cena GT [Kč] | - | - | 431.800,- |
Mazda 2
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5