Kapitoly článku:
Netypický common-rail
Nejvýrazněji ale ovlivňuje zatížení schopnost akcelerace. Mazda 2 má na výběr čtyři druhy agregátů – tři zážehové a jeden turbodiesel, který jsme měli možnost vyzkoušet. Je to samozřejmě přeplňovaný motor s technikou common-rail. Objem hliníkového motoru je 1,4 l a výkon 68 k, tedy 50 kW. Točivý moment udává výrobce v hodnotě 160 Nm. Zase se nabízí srovnání se Škodou Fabia. Tam je stejně velký motor o 10 % výkonnější, dosahuje největší rychlosti 168 km/h a zrychlovat má z 0 na 100 km/h za 14,2 s.
My jsme orientačně v Mazdě 2 s motorem 1,4 D naměřili největší rychlost 158 km/h a zrychlení 15,2 s. Tedy hodnoty o něco slabší než deklaruje škodovka, ale pro přesné porovnání by se musely porovnat přímo v praxi. Příznivá je spotřeba, jak už to v podobných autech s takovými dynamickými vlastnostmi bývá. Po městě jsme jezdili se spotřebou kolem šesti litrů, mimo město zhruba o tři čtvrtě litru úsporněji. Na dálnici se spotřeba pohybuje lehce nad pět litrů, takže na 45 litrovou nádrž dojede Mazda 2 slušnou vzdálenost.
Jen ruční seřizování vnějších zrcátek zase tolik nevadí --- Jestli je něco v autě nadprůměrné,
pak rozhodně velikost zavazadlového prostoru --- Od zadního prostoru moc nečekejte
Řadí lehce, jen lanový převod řazení pětistupňové převodovky by mohl mít menší rozptyl. Řadit je třeba častěji, hlavně při větším zatížení, točivý moment 160 Nm chce své. Takový rys je poněkud překvapivý, automaticky bychom předpokládali, že křivka točivého momentu bude mít plošší průběh a nebude vyžadovat tak častou změnu rychlostních stupňů. Za pozornost stojí fakt, že Mazda 2 je sériově vybavena mechanickým brzdovým asistentem, který pomáhá zvyšovat brzdný účinek při panickém brzdění. To není v této kategorii obvyklá výbava.
V závislosti na použitém motoru existují celkem čtyři stupně výbavy, my jsme jezdili s Touringem, což je druhý nejlevnější. Takže na závěr cenové relace, snažili jsme se najít i nejbližší specifikaci Škody Fabia. Zjistili jsme, že cenově se při podobné výbavě oba vozy cenově velmi blíží. Základní cena mazdy je 399 900, srovnatelné fabie 376 900. Příplatkové prvky dnes testovaného auta mají následující podobu:
- kola z lehké slitiny: 13 920 Kč
- koberce: 1 790 Kč
- koncovka výfuku: 2 080 Kč
- metalíza: 10 000 Kč
- CD přehrávač: 4 903 Kč
- střešní spoiler: 8 870 Kč
Celková cena testovaného vozu je tedy 441 563 korun.
Takováhle kola jsou už za příplatek --- Dali byste za malý spoiler téměř devět tisíc?
Parametry
- Mazda 2 1,4D Touring
- Rozměry: 3 925 x 1 680 x 1 545 mm
- Rozvor 2 490 mm
- Hmotnost: 1 115 kg
- Kola: 175/65 R14, ocelová
- Motor: 1.4D, 1 399 ccm, přeplňovaný vznětový, 50 kW/4 000 ot., 160 Nm/2 000 ot
- Zrychlení na 100 km/h: 15 s
- Největší rychlost: 160 km/h
- Průměrná spotřeba: 4,5 l/100 km
- Objem palivové nádrže: 45 l
- Základní cena: 399 900 Kč
- Cena testovaného vozu: 441 563 Kč
Verze |
Comfort 1.25i |
Touring 1.4i |
Touring 1.4D |
Sport 1.6i |
Základní parametry |
Délka (mm) |
3925 |
3925 |
3925 |
3925 |
Šířka (mm) |
1680 |
1680 |
1680 |
1680 |
Výška (mm) |
1545 |
1545 |
1545 |
1545 |
Rozvor (mm) |
2490 |
2490 |
2490 |
2490 |
Hmotnost (kg) |
1125 |
1125 |
1160 |
1155 |
Kola/pneumatiky |
175/65 R14, ocelová |
175/65 R14 , ocelová |
175/65 R14, ocelová |
195/50 R16, litá |
Zavazadlový prostor (l) |
267/1044 |
267/1044 |
267/1044 |
267/1044 |
Palivová nádrž (l) |
45 |
45 |
45 |
45 |
Základní výbava |
Posilovač řízení |
x |
x |
x |
x |
Přední okna v elektrice |
x |
x |
x |
x |
Zrcátka v elektrice |
- |
- |
- |
x |
Centrální zamykání |
x |
x |
x |
x |
Airbag řidiče |
x |
x |
x |
x |
Airbag spolujezdce |
x |
x |
x |
x |
Boční airbagy |
- |
x |
x |
x |
Okenní airbagy |
- |
- |
- |
x |
ABS |
- |
x |
x |
x |
ASR |
- |
- |
- |
x |
Stabilizační systém (ESP) |
- |
- |
- |
x |
Klimatizace (A/M/P) |
- |
- |
- |
M |
Autorádio |
- |
x |
x |
x |
Motor |
Objem ccm |
1242 |
1388 |
1399 |
1596 |
Druh motoru |
zážehový |
zážehový |
vznětový přeplňovaný |
zážehový |
Válců/ventilů |
4/4 |
4/4 |
4/2 |
4/4 |
Výkon (kW)/otáčky |
55/6000 |
59/5700 |
50/4000 |
74/6000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky |
110/4000 |
124/3500 |
160/2000 |
146/4000 |
Typ převodovky/počet stupňů |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
manuální/5 |
Poháněná kola |
přední |
přední |
přední |
přední |
Brzdy vpředu |
kotoučové |
kotoučové |
kotoučové |
kotoučové |
Brzdy vzadu |
bubnové |
bubnové |
bubnové |
bubnové |
Max. rychlost (km/h) |
163 |
164 |
160 |
181 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
15,1 |
13,9 |
15 |
11,4 |
Palivo |
natural |
natural |
nafta |
natural |
Spotřeba (l/100 km) |
8,6/5,0/6,3 |
8,7/5,3/6,5 |
5,5/4/4,5 |
9,6/5,8/7,1 |
Cena (Kč) |
319 900 |
364 900 |
399 900 |
459 900 |
Poznámka: Na květen připravujeme rozsáhlý test varianty 1.6 Sport.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5