Maybach a Zeppelin: silniční vzducholoď

Značka Maybach končí. A s ní i nakrátko znovuzrozené spojení Maybach Zeppelin, jež svého času platilo za synonymum luxusu…
Seznam kapitol
  1. Nepovedený návrat, Bouřlivý život značky Maybach
  2. Zeppelin nastupuje, Maybach Zeppelin dnes

Nepovedený návrat

Ale začněme od konce. Když v roce 2006 koncern Daimler představil superluxusní Maybach, očekával, že se díky němu vrátí do té nejvyšší společnosti nejdražších automobilů na světě. Skutečnost ale byla nakonec jiná a prodejní čísla zůstala daleko za očekáváním. Když se pak v Ženevě roku 2009 na autosalonu v Ženevě objevilo špičkové provedení vracející do hry kdysi slavné spojení Maybach Zeppelin, pánové z Daimleru ještě věřili, že nelichotivý trend zvrátí a svůj sen budou moci žít dál.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Maybach Zeppelin 2009

Zřejmě posledním zoufalým pokusem se stal facelift Maybachu pro rok 2011, který se veřejnosti ukázal na předloňském autosalonu v Pekingu, nicméně již tehdy se z nitra Daimler AG ozývalo, že Maybach před rokem 2014 skončí a jeho místo na sklonku příštího roku částečně nahradí jedna z mnoha plánovaných verzí zcela nové generace modelu Mercedes-Benz S Class.

Maybach Zeppelin vstává z mrtvých

Maybach Zeppelin vstává z mrtvých

V prosinci loňského roku představení koncernu Daimler AG značku Maybach oficiálně a definitivně „zařízli“, neboť zřejmě již nechtějí pokračovat ve špatně nastaveném konceptu. Maybachy totiž až příliš intenzivně připomínají „obyčejné“ Mercedesy S Class, management zodpovědný za rozvoj značky navíc dlouho přešlapoval na místě a požadavkům zákazníků na rozvojových trzích se mu nepodařilo přizpůsobit tak, jak to zvládl Rolls-Royce.

Ohlédnutí za superluxusní značkou Maybach

Ohlédnutí za superluxusní značkou Maybach

A otázka financí v tomto radikálním řezu nehraje až takovou roli, jak by se mohlo zdát. Připomeňme, že v roce 2011 Daimler AG dosáhl rekordního zisku 6 miliard eur, nisméně se rozhodl své zisky namířit jiným směrem než na resuscitaci nefungujícího konceptu...

Bouřlivý život značky Maybach

S premiérou obnovené značky Maybach Zeppelin v roce 2009 se do hry vrátila druhá část mozaiky, jež kdysi a jen na velmi krátkou dobu označovala jedny z nejdražších, nejrychlejších a technicky nejvytříbenějších osobních automobilů světa. A pokud jde o jméno Zeppelin, vozy tehdejších typů DS 7 a DS 8 nesly skutečně odkaz někdejšího propagátora vzducholodní dopravy. Jednalo se přitom o vidlicové dvanáctiválce s výkonem až 200 koní (147 kW). Krátce na jejich slávu zavzpomínejme.

Společnost Maybach-Motorenbau GmbH byla založena roku 1909. U jejího zrodu stál konstruktér Wilhelm Maybach, jenž svého času působil jako šéfkonstruktér u Daimlera a který do pozice ředitele vlastní továrny jmenoval svého syna Karla. Nová společnost byla původně dceřinou firmou koncernu Luftschiffbau Zeppelin GmbH a do roku 1918 byla známá pod jménem Luftfahrzeug – Motoreinbau, tedy jako továrna na letecké motory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karl Maybach u Zeppelinu DS7 na autosalonu v Londýně roku 1930 / Čtyřdveřový kabriolet DS7 / Expozice Maybachu na autosalonu v Berlíně v roce 1931, v popředí podvozek a hotový vůz DS8
 

Maybach se ve své firmě zprvu soustředil na vývoj a výrobu pohonných jednotek pro vzducholodě Zeppelin a kolejová vozidla. Po válce se továrna potýkala s výrazným poklesem odbytu a hledala nový obor, jímž by naplnila svoji produkční kapacitu a v němž by zužitkovala naskladněné díly. Volba nakonec padla na výrobu osobních vozů. Svůj první pokusný automobil Maybach vyrobil v roce 1919, první produkční vůz se pak představil až o dva roky později na autosalonu v Berlíně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvanáctiválcový Maybach Zeppelin na sklonku třicátých let vyvolal v Německu značný poprask.

Až do začátku druhé světové války Maybach vyráběl v omezených sériích vesměs velmi drahé a luxusní cestovní vozy, v rámci válečné produkce se pak program přiklonil k mohutným dieselagregátům pro pohon lodí a kolejových vozidel. Společnost Maybach promluvila do válečné vřavy rovněž instalací svých pohonných jednotek do tanků tříd Panther a Tiger.

Po válce Maybach fungoval částečně jako autoservis, ale k výrobě automobilů se již nevrátil. Po dvou poválečných dekádách byla firma přejmenována na MTU Friedrichshafen.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nepovedený návrat, Bouřlivý život značky Maybach
  2. Zeppelin nastupuje, Maybach Zeppelin dnes
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků