Matra-Simca Bagheera: sport pro tři

V 60. a 70. letech se americká automobilka Chrysler silně angažovala v Evropě. Jedním z nejzajímavějších produktů z této éry bylo sportovní kupé Matra-Simca Bagheera.

Evropský Chrysler vyráběl pro trh osobních vozů především běžné cestovní automobily značky Simca a pro vývoj a výrobu sportovního kupé spojil raději své síly s malou francouzskou automobilkou Matra Automobiles, která zároveň potřebovala náhradu za své kupé Matra 530 používající techniku od Fordu.

Vzniklo tak čtyřmetrové kupé Matra-Simca Bagheera s atraktivním designem a koncepcí čistokrevného sportovního vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní devizou sportovního kupe byl jeho nadčasový design.  

Z důvodů zachování cenové dostupnosti byl napříč před zadní poháněnou nápravou uložen osvědčený čtyřválec 1,3 litru z typu Simca 1100 Special. Dva dvojité karburátory Weber mu dopomáhaly k nejvyššímu výkonu 62 kW (84 k) při 6000 otáčkách za minutu.

Stejný původ měla i čtyřstupňová mechanická převodovka a celá řada dalších komponentů včetně přední nápravy. Později nabídku rozšířil motor 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k).

Muší váha

Pohotovostní hmotnost původní verze činila dnes neuvěřitelných 885 kg, a tak i skromný čtyřválec byl zdrojem pozoruhodné dynamiky s nejvyšší rychlostí 185 km/h a sprintem na 1000 metrů s pevným startem za 33,5 s.

Klepněte pro větší obrázek
Lehký vůz vážil pouhých 885 kilogramů. 

Všechna kola s průměrem ráfku 13 palců byla zavěšena na příčných trojúhelníkových ramenech a jejich odpružení zajišťovaly podélné zkrutné tyče. Hřebenové řízení vystačilo bez posilovače, zatímco brzdová soustava spoléhala na kotoučové brzdy vpředu i vzadu.

Tři sedadla v jedné řadě

Dodavatelem samonosné karoserie s výklopnými předními světlomety byla Matra, a tak nepřekvapí, že její povrchové panely byly vyrobeny z plastu. Pod skleněným víkem ve splývavé zádi se ukrýval dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 320 litrů.

Ve své době působil bezesporu futuristickým dojmem interiér se třemi sedadly v jedné řadě a nezvykle tvarovanou přístrojovou deskou s dvouramenným volantem, jehož věnec byl dole mírně zploštělý. Podélně posuvné bylo pouze sedadlo řidiče, zatímco obě sedadla pro spolujezdce byla pevná. 

Klepněte pro větší obrázek
Hodně nezvyklé řešení: tři sedadla vedle sebe.

Bagheera byla představena v roce 1973 a s průběžnými modernizacemi se vyráběla až do roku 1980 (ke konci ovšem pod značkou Talbot-Matra, protože evropské aktivity Chrysleru v té době převzal Peugeot).
 

Chrysler PT Cruiser 1.996
Rok výroby: 2001
Stav: 161 337 km
Cena: 45 000 Kč
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků