Matra-Simca Bagheera: sport pro tři

V 60. a 70. letech se americká automobilka Chrysler silně angažovala v Evropě. Jedním z nejzajímavějších produktů z této éry bylo sportovní kupé Matra-Simca Bagheera.

Evropský Chrysler vyráběl pro trh osobních vozů především běžné cestovní automobily značky Simca a pro vývoj a výrobu sportovního kupé spojil raději své síly s malou francouzskou automobilkou Matra Automobiles, která zároveň potřebovala náhradu za své kupé Matra 530 používající techniku od Fordu.

Vzniklo tak čtyřmetrové kupé Matra-Simca Bagheera s atraktivním designem a koncepcí čistokrevného sportovního vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní devizou sportovního kupe byl jeho nadčasový design.  

Z důvodů zachování cenové dostupnosti byl napříč před zadní poháněnou nápravou uložen osvědčený čtyřválec 1,3 litru z typu Simca 1100 Special. Dva dvojité karburátory Weber mu dopomáhaly k nejvyššímu výkonu 62 kW (84 k) při 6000 otáčkách za minutu.

Stejný původ měla i čtyřstupňová mechanická převodovka a celá řada dalších komponentů včetně přední nápravy. Později nabídku rozšířil motor 1,4 litru o výkonu 66 kW (90 k).

Muší váha

Pohotovostní hmotnost původní verze činila dnes neuvěřitelných 885 kg, a tak i skromný čtyřválec byl zdrojem pozoruhodné dynamiky s nejvyšší rychlostí 185 km/h a sprintem na 1000 metrů s pevným startem za 33,5 s.

Klepněte pro větší obrázek
Lehký vůz vážil pouhých 885 kilogramů. 

Všechna kola s průměrem ráfku 13 palců byla zavěšena na příčných trojúhelníkových ramenech a jejich odpružení zajišťovaly podélné zkrutné tyče. Hřebenové řízení vystačilo bez posilovače, zatímco brzdová soustava spoléhala na kotoučové brzdy vpředu i vzadu.

Tři sedadla v jedné řadě

Dodavatelem samonosné karoserie s výklopnými předními světlomety byla Matra, a tak nepřekvapí, že její povrchové panely byly vyrobeny z plastu. Pod skleněným víkem ve splývavé zádi se ukrýval dobře využitelný zavazadlový prostor o objemu 320 litrů.

Ve své době působil bezesporu futuristickým dojmem interiér se třemi sedadly v jedné řadě a nezvykle tvarovanou přístrojovou deskou s dvouramenným volantem, jehož věnec byl dole mírně zploštělý. Podélně posuvné bylo pouze sedadlo řidiče, zatímco obě sedadla pro spolujezdce byla pevná. 

Klepněte pro větší obrázek
Hodně nezvyklé řešení: tři sedadla vedle sebe.

Bagheera byla představena v roce 1973 a s průběžnými modernizacemi se vyráběla až do roku 1980 (ke konci ovšem pod značkou Talbot-Matra, protože evropské aktivity Chrysleru v té době převzal Peugeot).
 

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků