Mate Tesla technickými údaji? Točivý moment Roadsteru je 10x nižší

28 komentářů

Ota
30. prosince • 14:28

Zatimco zmiňovaný sporťák se spalovacím motorem "poráží" Teslu na 1. a 2. převodový stupeň, pointa je v tom, že "poražená" Tesla Roadster II má tento točivý moment v celém spektru otáček téměř stejný. Ve specifikacích je točivý moment uveden na kolech a ne na hřídeli právě proto, aby se odlišil od spalovacích motorů. U těch se na kolech mění podle rychlosti (postupně klesá), proto se běžně neuvádí. U elektroaut naopak dává větší smysl - jednak se nemění a jednak lépe demonstruje, jaká síla jde skutečně na kontakt s vozovkou.

vana
17. června • 9:00

Moment se mění samozřejmě i u elektroaut

josephko
28. prosince • 20:48

Bože, to je zase kecov okolo houna. Možno ste si ešte nevšimli, že v ŽIADNEJ reklame sa nehovorí čistá pravda, každá trochu preháňa.
Na druhej strane ale E.Musk zase nehovorí úplne do vetra. Pokiaľ viem, tak elektromotory majú rovnaký točivý moment v celom spektre otáčok - od tých tesne nad nulou až po maximálne. Na rozdiel od benzínových, ktoré majú maximum točivého momentu v relatívne úzkom spektre otáčok - v porovnaní s elektromotormi.
Takže si viem predstaviť, že Tesla Roadster 2 bude mať - na rozdiel iných elektromobilov - aj nejakú miniprevodovku, ktorá v nízkych rýchlostiach - hlavne pri rozbiehaní bude točivý moment elektromobilu násobiť viac ako pri vyšších rýchlostiach. Inak povedané - Elon Musk nepočíta Newtonmetre na výstupe motora, ale na kolesách. U spaľovákov je to asi nezmysel, u elektromobilov to ale dáva zmysel dáva.
Prevodovka by vysvetľovala aj "raketové" zrýchlenie, aj maximálku okolo 400 km/h. Pokiaľ viem, tak u teraz predávaných elektromobilov prevodovku zatiaľ nikto nepoužil, pretože bola zbytočná. Možno tento elektromobil bude prvý, a E.Musk na túto skutočnosť poukazuje takto nepriamo. E.Musk nezvykne klamať. A ak sa mýli, tak len v termínoch, pretože schválne si ich dáva sebe, ale hlavne svojim zamestnancom také šibeničné.
Ale samozrejme pripúšťam, že sa môžem mýliť.

Wonn
29. prosince • 11:04

Elektromotory nemají stejný krouťák v celém spektru otáček. Spalováky taky ne, ale ani ty na tom nejsou s průběhem krouťáku vůbec špatně, jen mají menší rozsah otáček, a tak je potřeba převodovka. Ta ale časem bude i u elektroaut, nebude ale tak složitá a velká, jako u spalováků, hádám že dva až tři stupně budou stačit. A elektromotor má sice maximální krouťák skoro od nuly, ale spalovák v reálu na kolech taky, protože má spojku.Co je velká výhoda elektro pohonu je mnohem nižší hmotnost rotačních součástí, neboť je jich podstatně míň a pro pohon 4x4 není potřeba složitého a těžkého mechanismu. Takže elektro čtyřkolka se pak rozjede snadněji, než spalovací. Také absence převodů je plus, neboť nejsou prodlevy pro řazení (pokud musíte na stovku přeřadit 3x a máte robota co řadí za nějakých 50ms, tak ve výsledku vám to dá minimálně 0,15s navíc)

Hudla
30. prosince • 0:42

No trochu omyl. Elektromotor sám o sobě nemá stejný krouták ve všech otáčkách. Jenže elektroauta používají všechna frekvenční měnič a ten zařídí to, že krouťák lze mít maximální ve všech použitelných otáčkách. Moment je konstatní až do maximálního výkonu pak začne upadat a výkon je konstantní i se zvyšujícíma otáčkama. Takže převodovka v elektroautech již nikdy nebude, jen pevný převod. Zbytečná věc navíc. S dnešními výkony elektormotorů a lektroniky nemá převodovka smysl. Proto ji už téměř žádné auto s pořádným výkonem nemá (momentu je už tak tolik, že přidání víc pomocí převodoky by ničemu nepomohlo, protože kola více nezvládnou)

Wonn
30. prosince • 8:11

Zadej si do google "tesla torque graph", vyjedou ti obrázky podobné tomuto - https://i.stack.imgur.com/e98Er.png... . Krouťák není maximální v celém spektru, s vyššími otáčkami dokonce začne klesat i výkon. Navíc dost elektroaut (či elektromotorek) má poměrně nízkou maximální rychlost, aby měly dobrou dynamiku v nižších rychlostech. To by převodovka vyřešila. A některé elektro super auta už převodovky používají, třeba Rimac má dvoustupňovou převodovku. V obyčejných autech, nebo autech, které necílí na vysoké rychlosti, se asi objevovat nebudou.

vana
30. prosince • 6:45

Tak samozřejmě vícestupňová převodovka má smysl i u elektromobilů hlavně těch rychlých, protože pomůže dostat elektromotor do efektivnějšího pásma otáček při proměnné zátěži, Což má vliv na dynamiku i dojezd. Klidně můžou na to stačit i pouhé dva kvalty.
Zbývá jen rozhodnout jestli je to ve výsledku efektivnější než zvýšení kapacity baterie.

Wonn
29. prosince • 11:07

oprava - v poslední závorce mám chybu, na stovku se většinou řadí 2x, ne 3x, takže prodleva kvůli řazení je 0,1s a ne 0,15s. Samozřejmě záleží, jak rychle převodovka řadí...

vana
29. prosince • 8:21

josphko: Tvůj názor že "...elektromotory majú rovnaký točivý moment v celom spektre otáčok - od tých tesne nad nulou až po maximálne...." je zcela mylný. Tak špatnou charakteristiku nemá ani jeden ze současných elektromobilů

Joe Doe
28. prosince • 21:45

Asi tak.
Elektromotor ma rovnaky, citaj maximalny, krutak od 0 rpm. Takze aj moj HSD dokaze vyvolat torque steer, ktory citim na volante - elektromotor totiz v momente posle do ‘prevodovky’ 200 Nm.Tuto charakteristiku elektromotora ziadny spalovaci motor z principu mat nemoze.Takze z principu je trosku nezmyselne porovnavat spalovaci torque elektromobilov a automobilov minulej generacie (citaj spalovakov), a uz vobec nie, ak sa bavime o krutaku meranom/pocitanom na inom komponente pohybovej sustavy.Tesla vsak neklame. Na rozdiel od VAG a ich sposobu merania emisii - to bol a je trestny cin, co potvrdili sudy.

jean
29. prosince • 8:05

Elektromotor nemá stále rovnaký krútiaci moment a pri 0 rpm má krútiaci moment samozrejme 0.

jean
29. prosince • 8:07

Pardon krút. moment nemá nulový, moja chyba.

vana
28. prosince • 11:22

Tak často jsou zblblí z hodnot krouťáku i sami redaktoři Autorevue, viz například článek o Audi e-tron a jeho 4500 Nm
http://www.autorevue.cz/audi-etron-sportovni-elek... ... Vlastně ani nerozumím proč s článkem ohledně těch 10 000 Nm čekali až na Fenskeho, ten rozbor a vysvětlení klidně mohli udělat už dříve sami

Majkl
28. prosince • 12:34

Tak, oni lidé, co se v elektromobilech vyznají,to od začátku představení uvádí v diskuzích na pravou míru, mám dojem, že na hybrid.cz se to řešilo několikrát, dokonce Honza Koubek to ve vlogu Meziplynu na streamu zmiňoval už před měsícem. :D

Majkl
28. prosince • 12:34

Tak, oni lidé, co se v elektromobilech vyznají,to od začátku představení uvádí v diskuzích na pravou míru, mám dojem, že na hybrid.cz se to řešilo několikrát, dokonce Honza Koubek to ve vlogu Meziplynu na streamu zmiňoval už před měsícem. :D

vana
28. prosince • 16:20

Není ani potřeba se kvůli tomuhle nějak zvlášť vyznat v elektromobilech. Na tyhle elementární souvislosti bohatě stačí základní vědomosti z fyziky pro ZDŠ a trocha zdravého rozumu.

oh.c!
28. prosince • 11:31

Já bych možná měl tip. Někomu to, bohužel, divné nepřipadá.:-|

oh.c!
28. prosince • 11:14

Poznámka k videu. Zdá se mi to nebo se pán předběžně omlouvá členům okultní sekty alias teslistům? :-/

28. prosince • 10:05

: )))), aj ja som chcel napisat cosi ironicky vtipne, ale Gaspo ma predbehol. Som sa pobavil . Aj ked je to vtipne tento pribeh asi dobre neskonci. Nejak sa mi nezda zeby vsetci odbornici a ludia co robia okolo aut sa naraz mylili, ze Tesla je omyl a cierna diera.

Majkl
28. prosince • 12:36

A co všichni ti odborníci a lidé ve vrcholných pozicích automobilek, kteří přiznávají, že Teslu musejí pouze následovat a že udělala vše správně? :) Kdo tedy má pravdu?

skodafil
28. prosince • 13:27

Vse spravne? Vcetne grandioznich financnich ztrat?

MB
28. prosince • 9:18

...myslel jsem ze Tesla ma novy model Mate :-))
To ze vsem jen lzou psat snad ani neni treba...

Mirek
28. prosince • 9:35

Pro všechny to lež není. Neboj, za chvíli zde nastoupí ti, pro které je Tesla Svatý grál a "politické" školení může začít. :-D

Joe Doe
28. prosince • 21:47

Poviem ti to tak, pre neznalych je fyzika tazko odlisitelna od magie a svateho gralu.Nemusis but fanusikom Tesly aby ti bolo jasne, ze pravdu ma aj Tesla aj bloger.

Mirek
29. prosince • 15:59

Tak ono zaleží, jestli se na to díváš jako nezaujatý, nebo optikou Tesly. Minimálně je to zavádějící. Neboj, trochu se ve fyzice vyznám.;-)

Gašpo
28. prosince • 8:23

Musk používa jednoduchý princíp, ako keď somárovi zavesíte na udici pred nos zeleninu. A občas ju vymeníte, aby vyzerala čerstvo a voňala. Som náramne zvedavý ako dlho mu to ešte vydrží. A celkom mu držím palce. Dokiaľ je dosť somárov...:-D

píčus
29. prosince • 7:22

Tesla je šrot:-D

Doporučujeme

Články odjinud