Zatimco zmiňovaný sporťák se spalovacím motorem "poráží" Teslu na 1. a 2. převodový stupeň, pointa je v tom, že "poražená" Tesla Roadster II má tento točivý moment v celém spektru otáček téměř stejný. Ve specifikacích je točivý moment uveden na kolech a ne na hřídeli právě proto, aby se odlišil od spalovacích motorů. U těch se na kolech mění podle rychlosti (postupně klesá), proto se běžně neuvádí. U elektroaut naopak dává větší smysl - jednak se nemění a jednak lépe demonstruje, jaká síla jde skutečně na kontakt s vozovkou.
Moment se mění samozřejmě i u elektroaut
Bože, to je zase kecov okolo houna. Možno ste si ešte nevšimli, že v ŽIADNEJ reklame sa nehovorí čistá pravda, každá trochu preháňa.Na druhej strane ale E.Musk zase nehovorí úplne do vetra. Pokiaľ viem, tak elektromotory majú rovnaký točivý moment v celom spektre otáčok - od tých tesne nad nulou až po maximálne. Na rozdiel od benzínových, ktoré majú maximum točivého momentu v relatívne úzkom spektre otáčok - v porovnaní s elektromotormi.Takže si viem predstaviť, že Tesla Roadster 2 bude mať - na rozdiel iných elektromobilov - aj nejakú miniprevodovku, ktorá v nízkych rýchlostiach - hlavne pri rozbiehaní bude točivý moment elektromobilu násobiť viac ako pri vyšších rýchlostiach. Inak povedané - Elon Musk nepočíta Newtonmetre na výstupe motora, ale na kolesách. U spaľovákov je to asi nezmysel, u elektromobilov to ale dáva zmysel dáva. Prevodovka by vysvetľovala aj "raketové" zrýchlenie, aj maximálku okolo 400 km/h. Pokiaľ viem, tak u teraz predávaných elektromobilov prevodovku zatiaľ nikto nepoužil, pretože bola zbytočná. Možno tento elektromobil bude prvý, a E.Musk na túto skutočnosť poukazuje takto nepriamo. E.Musk nezvykne klamať. A ak sa mýli, tak len v termínoch, pretože schválne si ich dáva sebe, ale hlavne svojim zamestnancom také šibeničné.Ale samozrejme pripúšťam, že sa môžem mýliť.
Elektromotory nemají stejný krouťák v celém spektru otáček. Spalováky taky ne, ale ani ty na tom nejsou s průběhem krouťáku vůbec špatně, jen mají menší rozsah otáček, a tak je potřeba převodovka. Ta ale časem bude i u elektroaut, nebude ale tak složitá a velká, jako u spalováků, hádám že dva až tři stupně budou stačit. A elektromotor má sice maximální krouťák skoro od nuly, ale spalovák v reálu na kolech taky, protože má spojku.Co je velká výhoda elektro pohonu je mnohem nižší hmotnost rotačních součástí, neboť je jich podstatně míň a pro pohon 4x4 není potřeba složitého a těžkého mechanismu. Takže elektro čtyřkolka se pak rozjede snadněji, než spalovací. Také absence převodů je plus, neboť nejsou prodlevy pro řazení (pokud musíte na stovku přeřadit 3x a máte robota co řadí za nějakých 50ms, tak ve výsledku vám to dá minimálně 0,15s navíc)
No trochu omyl. Elektromotor sám o sobě nemá stejný krouták ve všech otáčkách. Jenže elektroauta používají všechna frekvenční měnič a ten zařídí to, že krouťák lze mít maximální ve všech použitelných otáčkách. Moment je konstatní až do maximálního výkonu pak začne upadat a výkon je konstantní i se zvyšujícíma otáčkama. Takže převodovka v elektroautech již nikdy nebude, jen pevný převod. Zbytečná věc navíc. S dnešními výkony elektormotorů a lektroniky nemá převodovka smysl. Proto ji už téměř žádné auto s pořádným výkonem nemá (momentu je už tak tolik, že přidání víc pomocí převodoky by ničemu nepomohlo, protože kola více nezvládnou)
Zadej si do google "tesla torque graph", vyjedou ti obrázky podobné tomuto - https://i.stack.imgur.com/e98Er.png... . Krouťák není maximální v celém spektru, s vyššími otáčkami dokonce začne klesat i výkon. Navíc dost elektroaut (či elektromotorek) má poměrně nízkou maximální rychlost, aby měly dobrou dynamiku v nižších rychlostech. To by převodovka vyřešila. A některé elektro super auta už převodovky používají, třeba Rimac má dvoustupňovou převodovku. V obyčejných autech, nebo autech, které necílí na vysoké rychlosti, se asi objevovat nebudou.
Tak samozřejmě vícestupňová převodovka má smysl i u elektromobilů hlavně těch rychlých, protože pomůže dostat elektromotor do efektivnějšího pásma otáček při proměnné zátěži, Což má vliv na dynamiku i dojezd. Klidně můžou na to stačit i pouhé dva kvalty. Zbývá jen rozhodnout jestli je to ve výsledku efektivnější než zvýšení kapacity baterie.
oprava - v poslední závorce mám chybu, na stovku se většinou řadí 2x, ne 3x, takže prodleva kvůli řazení je 0,1s a ne 0,15s. Samozřejmě záleží, jak rychle převodovka řadí...
josphko: Tvůj názor že "...elektromotory majú rovnaký točivý moment v celom spektre otáčok - od tých tesne nad nulou až po maximálne...." je zcela mylný. Tak špatnou charakteristiku nemá ani jeden ze současných elektromobilů
Asi tak.Elektromotor ma rovnaky, citaj maximalny, krutak od 0 rpm. Takze aj moj HSD dokaze vyvolat torque steer, ktory citim na volante - elektromotor totiz v momente posle do ‘prevodovky’ 200 Nm.Tuto charakteristiku elektromotora ziadny spalovaci motor z principu mat nemoze.Takze z principu je trosku nezmyselne porovnavat spalovaci torque elektromobilov a automobilov minulej generacie (citaj spalovakov), a uz vobec nie, ak sa bavime o krutaku meranom/pocitanom na inom komponente pohybovej sustavy.Tesla vsak neklame. Na rozdiel od VAG a ich sposobu merania emisii - to bol a je trestny cin, co potvrdili sudy.
Elektromotor nemá stále rovnaký krútiaci moment a pri 0 rpm má krútiaci moment samozrejme 0.
Pardon krút. moment nemá nulový, moja chyba.
Tak často jsou zblblí z hodnot krouťáku i sami redaktoři Autorevue, viz například článek o Audi e-tron a jeho 4500 Nmhttp://www.autorevue.cz/audi-etron-sportovni-elek... ... Vlastně ani nerozumím proč s článkem ohledně těch 10 000 Nm čekali až na Fenskeho, ten rozbor a vysvětlení klidně mohli udělat už dříve sami
Tak, oni lidé, co se v elektromobilech vyznají,to od začátku představení uvádí v diskuzích na pravou míru, mám dojem, že na hybrid.cz se to řešilo několikrát, dokonce Honza Koubek to ve vlogu Meziplynu na streamu zmiňoval už před měsícem. :D
Není ani potřeba se kvůli tomuhle nějak zvlášť vyznat v elektromobilech. Na tyhle elementární souvislosti bohatě stačí základní vědomosti z fyziky pro ZDŠ a trocha zdravého rozumu.
Já bych možná měl tip. Někomu to, bohužel, divné nepřipadá.:-|
Poznámka k videu. Zdá se mi to nebo se pán předběžně omlouvá členům okultní sekty alias teslistům? :-/
: )))), aj ja som chcel napisat cosi ironicky vtipne, ale Gaspo ma predbehol. Som sa pobavil . Aj ked je to vtipne tento pribeh asi dobre neskonci. Nejak sa mi nezda zeby vsetci odbornici a ludia co robia okolo aut sa naraz mylili, ze Tesla je omyl a cierna diera.
A co všichni ti odborníci a lidé ve vrcholných pozicích automobilek, kteří přiznávají, že Teslu musejí pouze následovat a že udělala vše správně? :) Kdo tedy má pravdu?
Vse spravne? Vcetne grandioznich financnich ztrat?
http://www.hybrid.cz/sef-vyvoje-elektromobilu-... ...
...myslel jsem ze Tesla ma novy model Mate :-))To ze vsem jen lzou psat snad ani neni treba...
Pro všechny to lež není. Neboj, za chvíli zde nastoupí ti, pro které je Tesla Svatý grál a "politické" školení může začít. :-D
Poviem ti to tak, pre neznalych je fyzika tazko odlisitelna od magie a svateho gralu.Nemusis but fanusikom Tesly aby ti bolo jasne, ze pravdu ma aj Tesla aj bloger.
Tak ono zaleží, jestli se na to díváš jako nezaujatý, nebo optikou Tesly. Minimálně je to zavádějící. Neboj, trochu se ve fyzice vyznám.;-)
Musk používa jednoduchý princíp, ako keď somárovi zavesíte na udici pred nos zeleninu. A občas ju vymeníte, aby vyzerala čerstvo a voňala. Som náramne zvedavý ako dlho mu to ešte vydrží. A celkom mu držím palce. Dokiaľ je dosť somárov...:-D
Tesla je šrot:-D
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.