Mate Tesla technickými údaji? Točivý moment Roadsteru je 10x nižší

Tesla sice zřejmě nelže, ale stačila umně zmást veřejnost.

S představením nových modelů se zpravidla vážou také základní technické údaje o vozu a motoru. Mezi ty patří i veličina točivého momentu, kterou je nepsaným pravidlem měřit na výstupu klikové hřídele u setrvačníku. U elektromobilů se pak měří u výstupu rotoru.

Tesla však, možná pod tlakem velké show, která měla představit modely Roadster a Semi a udržet si tak důvěryhodnost u akcionářů, představila hodnotu točivého momentu až na kolech. To je velice ošemetné, protože tehdy už jsou čísla ovlivněna převody. Všiml si toho youtuber Jason Fenske z Engineering Explained, jehož podrobné video z Youtube přikládáme.

Toto je první limuzína Tesla Model S. Je na prodej a nestojí moc!

Toto je první limuzína Tesla Model S. Je na prodej a nestojí moc!

Fenske se nejprve pokusil problematiku vysvětlil na příkladu porovnání s Dodge Demon. Kompresorem dopovaný osmiválec nabídne 972 Nm na klikové hřídeli. Na první rychlostní stupeň má převod 4,71:1, stálý převod činí 3,09. Po vynásobení dostaneme 14.146,4 Nm. To je o dost více, než udává Tesla, u které se na deseti tisíci hodně lidí pozastavuje. A to Fenske počítal s benzinem o oktanovém čísle pouze 91, se sto oktanovým v tomto porazí Dodge Teslu i na "dvojku".

Dosud zveřejněné specifikace základního modelu Tesla Roadster

  • tři elektrické motory (jeden vpředu a dva vzadu)
  • točivý moment 10.000 N.m na kolech
  • zrychlení 0-96 km/h za 1,9 sekundy
  • maximální rychlost přesahující 400 km/h
  • akumulátor o kapacitě 200 kWh
  • dojezd na jedno nabití necelých 1000 kilometrů

Poté, co v rozboru odboural nadšení a uvedl věci z neúplné premiéry vozu na pravou míru, snažil se Fenske dojít ke měřitelné hodnotě točivého momentu na výstupu rotoru. Za nepřesných vstupních údajů dochází k názoru, že se jedná o hodnotu kolem 1000 newtonmetrů.

Zkrátka, Tesla ve svých ohromných prohlášeních nelže, jen hodnoty a fakta dokáže použít vhodně k ohromení laické, ale často i odborné veřejnosti. Dodge rovněž mohl uvést ohromnou hodnotu točivého momentu Demonu, patrně ale věděl, kam by to všechno vedlo...

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 88 příspěvků