Mate Tesla technickými údaji? Točivý moment Roadsteru je 10x nižší

Tesla sice zřejmě nelže, ale stačila umně zmást veřejnost.

S představením nových modelů se zpravidla vážou také základní technické údaje o vozu a motoru. Mezi ty patří i veličina točivého momentu, kterou je nepsaným pravidlem měřit na výstupu klikové hřídele u setrvačníku. U elektromobilů se pak měří u výstupu rotoru.

Tesla však, možná pod tlakem velké show, která měla představit modely Roadster a Semi a udržet si tak důvěryhodnost u akcionářů, představila hodnotu točivého momentu až na kolech. To je velice ošemetné, protože tehdy už jsou čísla ovlivněna převody. Všiml si toho youtuber Jason Fenske z Engineering Explained, jehož podrobné video z Youtube přikládáme.

Toto je první limuzína Tesla Model S. Je na prodej a nestojí moc!

Toto je první limuzína Tesla Model S. Je na prodej a nestojí moc!

Fenske se nejprve pokusil problematiku vysvětlil na příkladu porovnání s Dodge Demon. Kompresorem dopovaný osmiválec nabídne 972 Nm na klikové hřídeli. Na první rychlostní stupeň má převod 4,71:1, stálý převod činí 3,09. Po vynásobení dostaneme 14.146,4 Nm. To je o dost více, než udává Tesla, u které se na deseti tisíci hodně lidí pozastavuje. A to Fenske počítal s benzinem o oktanovém čísle pouze 91, se sto oktanovým v tomto porazí Dodge Teslu i na "dvojku".

Dosud zveřejněné specifikace základního modelu Tesla Roadster

  • tři elektrické motory (jeden vpředu a dva vzadu)
  • točivý moment 10.000 N.m na kolech
  • zrychlení 0-96 km/h za 1,9 sekundy
  • maximální rychlost přesahující 400 km/h
  • akumulátor o kapacitě 200 kWh
  • dojezd na jedno nabití necelých 1000 kilometrů

Poté, co v rozboru odboural nadšení a uvedl věci z neúplné premiéry vozu na pravou míru, snažil se Fenske dojít ke měřitelné hodnotě točivého momentu na výstupu rotoru. Za nepřesných vstupních údajů dochází k názoru, že se jedná o hodnotu kolem 1000 newtonmetrů.

Zkrátka, Tesla ve svých ohromných prohlášeních nelže, jen hodnoty a fakta dokáže použít vhodně k ohromení laické, ale často i odborné veřejnosti. Dodge rovněž mohl uvést ohromnou hodnotu točivého momentu Demonu, patrně ale věděl, kam by to všechno vedlo...

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků