Máte rádi kruhové křižovatky?

37 komentářů

Radek Novotný
13. července • 11:45

Mě to dělalo vždy problémy ale pak jsem narazil na tohle https://www.dopravniznaceni.com/Pravidla-jizdy-na-kruhove... ... a v takovém formatu shrnutí mi to konečně utkvělo v hlavě.

Honza
10. února • 15:51

Byl jsem na dovolené ve Španělsku a co jsem tam zažil to by asi naši řidiči nerozdýchali - kruhový objezd, který spojuje asi 8 ulic (většinou dvouprodových) a celý je řízený 16 ti semafory - mimochodem ten kruháč má 7 jízdních pruhů. Dokážete si představit moje zdešení, když se strejda ve svém Seatu (který mimochodem připomíná Fiat Ritmo v provedení sedan) rozhodne že z toho svého pruhu (nejlépe toho nejvíc u středu) rozhodne, že odbočí doprava a při oranžové to oroštuje a pošle to tam. Další věcí, kterou mi trvalo dlouho pochopit je jejich způsob používání semaforů...pokud stojíte na červenou a blikne tam žlutá tak už všichni jedou, pokud jste první a čekáte na zelenou tak vás vytroubí ...

Milan
8. února • 19:35

> Ano Kruhove objezdy u nas rostou jako houby po desti. Jsou vyborne, denne
> na nich je nekolik nehod. Jen tak dal nasim dopravnim odbornikum jde pouze
> o zvysovani nehod a o co nejmensi pritomnost policie na silnicich aby
> mohli oni a jejich znami a pribuzni jezdit bezohledne. Jsem presvedcen,
> ze behem par let u nas nebude jedina krizovatka jineho typu a policie
> se tim padem na silnicich bude vyskytovat pouze pri vysetrovani nehod.
> Je to stejny napad kdyz nasi dopravni odbornici navrhovali Zvyseni rychlosti
> na dalnicich na 150km/hod. coz by byla svetova rarita. Pokud si chcete
> zazavodit Tak si zajedte do Nemecka kde je 130ti kilometrova rychlost
> jako doporucena. Pokud ale pri vyssi rychlosti havarujete tak jste vinni,
> takze je to totez jako by byla narizena. Take nasi dopravni experti Navrhovali
> uzakonit na zimu povinne zimni pneumatiky, rovnez rarita nikde ve svete
> toto narizeni neni. Tento napad by jiste vyresil do jiste miry prodejnost
> pneumatik. U staveni kruhovych objezdu zase ziskaji kseft stavebni organizace.
> Bylo by lepsi investovat do celkoveho stavu silnic a dalnic, tim By se
> podstatne zvysila prujezdnost a bezpecnost na silnicich. Zatim jsou to
> tankodromy. Je treba nevymyslet nesmysly a konecne dat silnice a dalnice
> do stavu jako jsou v sousednich statech, vcetne policejni asistence na
> kazde krizovatce zejmena pri odklonu dopravy pri vetsich nehodach.

Petr
6. února • 9:08

Prednost zprava je NAPROSTA PITOMOST, protoze pri velkem provozu se objezd ucpe. Pri prednosti aut na kruhovém objezdu se objezd naopak postupne vyklizuje.. A pak musi byt taky kruhovy objezd dostatecne velky, jinak to taky nefunguje. Bohuzel nasi zakonodarci porad neco vymysleji a nic pritom neznaji. Kdyby se zajeli podivat do Anglie, jak to vse pri techto zasadach krasne funguje, je vse hned vyreseno. Jenze u nas by tam zajel nejspis jen nejaky sef odboru "na dovolenou" .

Milan Lošánecký
1. února • 23:36


Ano Kruhové objezdy u nás rostou jako houby po dešti. Jsou výborné, denně na nich je několik nehod. Jen tak dál našim dopravním odborníkům jde pouze o zvyšování nehod a o co nejmenší přítomnost policie na silnicích aby mohli oni a jejich známí a příbuzní
jezdit bezohledně. Jsem přesvědčen, že během pár let u nás nebude jediná křižovatka jiného typu a policie se tím pádem na silnicích bude vyskytovat pouze při vyšetřování nehod. Je to stejný nápad když naši dopravní odborníci navrhovali
Zvýšení rychlosti na
dálnicích na 150km/hod. což by byla světová rarita. Pokud si chcete zazávodit
Tak si zajeďte do Německa kde je 130ti kilometrová rychlost jako doporučená. Pokud ale při vyšší rychlosti havarujete tak jste vinni, takže je to totéž jako by byla nařízena. Tak
é naši dopravní experti
Navrhovali uzákonit na zimu povinně zimní pneumatiky, rovněž rarita nikde ve světě toto nařízení není. Tento nápad by jistě vyřešil do jisté míry prodejnost pneumatik. U stavění kruhových objezdů zase získají kšeft stavební organiza
ce. Bylo by lepší investovat do celkového stavu silnic a dálnic, tím
By
se podstatně zvýšila průjezdnost a bezpečnost na silnicích. Zatím jsou to tankodromy. Je třeba nevymýšlet nesmysly a konečně dát silnice a dálnice do stavu jako jsou v sousedních státech, včetně
policejní asistence
na každé křižovatce zejména při odklonu dopravy při větších nehodách.

martin
4. února • 13:24

tie povinne zimne gumy nie su az taka blbost, v nemecku ked napadne 2cm snehu tak je totalny verkehrschaos vdaka setrivym borcom s letnymi...

Flipper Tom
4. února • 15:12

No když jsem ve špinlu viděl skopčáky jak v kopci nasazujou řetězy a blokujou dopravu zatímco kolem nich projíždí stovečka s dvoumilimetrovým vzorkem na leťákách tak to není divu :)

Kubatech
8. února • 1:26

Tím "zadek s motorem vzadu" jsem myslel zadní náhon a motor vzadu...

Flipper Tom
10. února • 17:04

I samara s necelejma třema milimetrama vzorku na leťákách (s motorem vepředu) ... vono nás jelo víc :)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jirka
10. února • 20:47

Hochu.Takovej blbeček se 3 mm vzorku a se Samarou mě vzal čelně protožedostal šmíra tam ,kde jsem já se zimním vzorkem zastavil na metru.Auto na šrot a manželka v invalidním důchodu.Kdo nema 15 litru na zimní gumy ať  nejezdí a chlastá .

Michal
14. března • 11:57

Smutný, zimou ztvrdlá guma klouže dobře(slyšel jsem že při teplotách od 6 stupňů a níž už sou zimáky vhodné), zajímalo by mě kolik lidí tohle ví?

Flipper Tom
11. února • 9:45

Tak to je vážně blbý :(( , ale nebylo to spíš tím, že jel jako hovado ? (když ty jsi zastavil na metru a von dostal smyk  a narazil čelně tak, že auto našrot ?

ale šlo mi spíš o to že když někdo neumí řídit, tak ho ani zimáky ani ABS ani 4x4 nezachráněj

Kubatech
8. února • 1:25

Stovečka má zadek s motorem vzdadu. Trošku lepší kontrukce do zimy...

Mara
31. ledna • 7:25

V tomto ohledu je velice zvlastni Novy Jicin, kde je na prujezdu mestem ve smeru Opava - Val. Mez. je na useku 1,5 Km 5 kruhovych objezdu ! !   Myslim, ze tak polovina by stacila. A jsou tady asi 1 a jsou v asfaltu hrozne diry, ale to uz je o kvalite pouzizte smesi.

Radek
31. ledna • 10:29

Pro osobáky jsou ty kruháče celkem v pohodě, občas tudy takhle jedu a nijak mne to neobtěžuje. Ale s kamionem bych tam jet nechtěl, podle mně jsou pro ně moc malý.

Filip
29. ledna • 15:04

V HK na krizovatce mestského okruhu s brnenskou je kruhac jiz odedavna. Kdysi byl jako jedna krizovatka rizena svetly a dokonce pro tento typ krizovatky exostoval specielni paragraf ve vyhlassce Patagraf zrusili a udelali z kruhace vlastne 4 svetelne krizovatky.

Jinak kruhace si clovek musi oblibit. Mnoho lidi se jich boji a tez se boji zajet do pruhu uvnitr kruhace, pritom jsou ty pruhy mnohem prujezdnejsi

Jo a moc jsme ocenil v Anglii, ze u roundaboutu je uzasnne resena navigace, kdyz prejedes odbocku, proste si udelas kolecko a trefis se

JJ
4. února • 1:01

S tou Anglií souhlasím. Tam totiž někdo přemýšlel hlavou. Silnice se tam na kruhové objezdy napojují většinou pěkně po tečně k tomu kruhu, na rozdíl od dost států na kontinentě, kde nájezd je většinou řešen po přímce procházející středem objezdu, takže člověk je de facto nucen velmi zpomalit a znovu se rozjet, což má neblahý dopad na plynulost průjezdu.
V ČR je to takové půl na půl, některé kruháky jsou OK (Litomyšl, s přivřenýma očima HK u ČKD), některé jsou vrcholem debility (Nové Město a Chlumec nad Cidlinou).
Ten objezd v HK o kterém píšeš je dost zvláštní. Ona je to opravdu spíš taková soustava křižovatek. Už to, že při průjedu po okruhu na tom "kruháku" musíš občas zastavit... Něco podobného jsem viděl v Newcastle - taky asi až na potřetí mi došlo, že to byl kruhák

libor2003
29. ledna • 13:25

Nevim jestli se nekdo uz o tom tady zminil, ale nektere kruhaky jsou dost nesikovne pro nakladni tahace, proste jsou p starnce prumeru male. Nevim jestli je nejaka norma na kruhaky, ale nekdy ze sedadla ridice osobniho auta musim tirakum vyseknou poklonu za jejich umeni.

Jinak kruhaky uvitam, protoze prujezdnost krizovatky je rychlejsi. To co mi vadi je, ze plno ridicu nedava signalizaci o zmene smeru. A co se tyce spomaleni dopravy, tak kruhaky jsou mensi zlo nez-li zpomalovaci retardery.

Jakub
28. ledna • 15:59

Kruhovy objezdy jsou ted hodne "in" a leckde jsou zhola zbytecne.

Ale jinak na mnoha mistech to pomaha, teda pokud tam nejede nejakej strejda, kterej videl znacku kruhovy objezd naposledy pred padesati lety v autoskole a to kdovi jestli - ten pak zastavi a nevi .

Podle mne hodne uzitecnej kruhovej objezd je treba na stare silnici Brno - Vyskov (posledni krizovatka v Brne). Tam driv byvaly neuveritelny zacpy...

atnarfus
28. ledna • 14:30

Nejgeniálnější kruháč jsem potkal v Popradu. Tam je přednost řešena pomocí značek a to tak geniálně že na dvou pritilehlých vjezdech je značka dej přednost a na dvou je hlavní silnice. Když tedy jedete dokola tak je to na střídačku, jednou máte přednost a podruhé ji dáváte. Z kruháče tak udělali vlastně takovej paskvil podobnej klasické křižovatce.

Tomas
29. ledna • 3:10

Presne, ten "kruhac" v Poprade me take dostal )

Peter L
6. března • 10:21

Na Slovensku je ešte jeden kruháč, o ktorom sa oplatí zmieniť - v Bratislave pod Prístavným mostom na Petržalskej strane - na tomto príklade debility dopravných inžinierov majú strach jazdiť aj domorodci. Situácia tu je tak neprehľadná a chaotická, že okrem rešpektovania značiek musíte myslieť aj za ostatných vodičov a dávať pozor, aby niekto nenabral Vás.

MF
28. ledna • 13:58

Ty 2 nove genialni kruhace tam delaj opravdu elegantni zacpy....

Flipper Tom
27. ledna • 17:21

No podstatný podle mě je (a to samozřejmě nejen u křižovatek :), aby to páchali odborníci při smyslech, a ne že si vedoucí odboru dopravy někde přečte, že kruháče jsou super a skvěle vyřeší dopravu a pak je bez rozmyslu prosazuje pokud možno všude. A když se takovýmu chytrákovi všichni snažej vysvětlit, že v daném místě je jen tolik a tolik místa k dispozici, a že se tam tudíš vejde kruháč jen o takovýmhle průměru, z čehož plyne že se tam kamion prostě neotočí, tak prohlásí že" von si nějak poradí" :((

To bych takovýmu trotlovi pak přál aby ho trefil infarkt "za devatoro horama a devatero kruháčema" v odpolední špičce a aby si počkal na sanitku....

Znám totiž několik "pěkných kousku" který jsou navíc obehnaný zídkou (za kterou ještě roste nějaký rostlinstvo) což řidičům skvěle umožní nevidět děti přecházející po přechodu hned za kruháčem, a druhak až se na tohle kruháči rozsype třeba nějakej náklaďák tak je zastavená doprava v celým centru.

Za další, když si představíte kruháč ABCD (po směru ručiček) kde hlavní tahy jsou třeba A-D a C-A tak těm co jedou z B se to asi moc plynulý taky zdát nebude ...

To že spousta řidičů když vjede do spojení několika ulic a zabočuje doprava tak automaticky cvakne pravej blinkr bez ohledu na to zda je to křižovatka nebo kruháč, to je taky fakt.

Další zajímavost - rychlost: zdá se mi že spousta řidičů si myslí že po kruháči se musí jezdit hodně pomalu, tudíž, že ten komu mají dávat přednost přijede až zadlouho a že se tam tudíž ještě vejdou a když někdo pak projíždí ten kruháč padesátkou (jsou takový kde se opavdu v pohodě dá) tak se nestačej divit-když rozjížděj dejme tomu svojí stopětku z nuly a jsou v kruhu teprv půlkou auta. :(

A na závěr "top ten kruháčů":
děčín - hranatej kruháč
praha (leckde) - čtyřproudovka přehražená hromadou panelů s cedulí kruháče
liberec (centrum) - kapesní formát kruháče přez který vede velká část dopravy centrum<-> jih, dálnice na prahu<->silnice do krkonoš
Gran Canaria (už přesně nevim kde:) - náves protnutá jedinou silnicí (silničkou) a na návsi barvou nakreslenej kruháč
španělsko (santa suzanna) - kruháč bez odboček (prostě silnice, na ní kruháč a silnice pokračuje dál:)
Anglie (taky už přesně nevim kde:) - kruháč na dálnici
Anglie (někde u Sandy ) - půlkruháč 

noregret
27. ledna • 12:19

U kruhovych krizovatek je navic problem s chodci, kteri vyzaduji prednost a ja, coby ridic odbocujici z kruhove krizovatky za sebou zastavim veskery provoz (v lepsim pripade - v tom horsim me nekdo zezadu nabere...). Urcite by se prechody nemely delat v bezprostredni blizkosti kruhovych krizovatek, ale ve vzdalenosti minimalne 25 m.

Petr
27. ledna • 12:09

Ackoliv jsem byl proti, musim uznat ze kruhove objezdy maji neco do sebe, ale az se ridici nauci davat spravne znameni!!! tj. pri vjezdu a jizde po okruhu vubec!!! (ani opacne -leve !!! to totiz mate) ale pouze pri vyjezdu znameni v pravo

a tyto objezdy musi byt opravdu objezdy a ne parodie jako od Tesca ke Globusu v Letnanech kde je uprostred jen nejaky sutr a da se to projet skrz rovne a pak je z toho krizovatka s prednosti z leva!!!

ACE
28. ledna • 11:57

Tato křižovatka byla dříve velmi těžko průjezdná, ve směru o Avie někdy nezbývalo než odbočit doprava a o kus dál se obrátit o 180st., nyní se dá projet v pohodě. Souhlasím v tom že to mohli vyřešit lépe.

JPL
28. ledna • 11:41

Asi si nějak pozapoměl, že i když při vjezdu na okruh jinam než doprava jet nelze, podle současných zákonů, jsme povinni blikat ! 

Avšak na školení řidičů refernečních vozidel jsem od lektora slyšel info, že by to v příští novele mělo být zrušeno. Ovšem nikdy nevíš na jakého cajta narazíš, takže já blikám i při vjezdu na okruh.

Jinak si taky myslím, že okruhy jsou fajn, ovšem musí se stavět na místech kde to má smysl. Např. v Ostravě na ul. 30. dubna je jeden zcela nesmyslný. Poblíš sídlí PČR a i jejich vozy často jedou přímo a miniokruh prakticky ignorují ....

Breal
15. ledna • 15:39

Obavam se ze zakon nic takoveho neresi, viz prispevek Policejni poradny, resp. odpoved mjr.Ing.Jindřicha Mayera http://www.autorevue.cz/Magazin/Ar.asp?ARI=826&CAI=2120

Pavel
28. ledna • 11:04

K tomu blikání vlevo: Znám dva kruháče - jeden je v Kroměříži a druhý v Drahotuších (a ten hlavně) - kde neblikat doleva a jet dokola rovná se takřka sebevraždě.

Jaroslav
27. ledna • 9:53

v Itálii platí i u kruhového objezdu přednost zprava, a fungujete to naprosto perfektně. To u nás má přednost ten, kdo je právě na objezdu a není to vždycky zrovna to nejlepší....

Uvítal bych na toto téma názory jiných....

Petr
27. ledna • 12:03

Do Italie jezdim casto a nejak jsem si to neuvedomil ) ted jsem chytrejsi a budu davat pozor, prednost zprava muze muze mit ale jeden efekt = beznadejne ucpani krizovatky (zvlast v Praze), kdy auta na okruhu stoji a davaji prednost a na okruh najizdeji dalsi a dalsi auta ((, proto pokud se nejedna o krizovatku v polich, jednoznacne prednost aut na okruhu i kdyz se mi to taky nelibi )

Jaroslav
27. ledna • 12:38

Ale ucpanou křižovatku můžeš mít i při přednosti na okruhu. Auta budou prostě stát před okruhem a dávat přednost těm co jsou právě na okruhu.

Petr Závada
6. března • 9:31

Vše se dá řešit ohleduplností.  Jedu li po kruháku a vidím frontu čekajících nešťastníků, tak prostě spomalím natolik, že se předemnou uvolí místo a můžu 1ho pustit.

Petr
27. ledna • 15:07

)) tezko predpokladat ze na tom okruhu budou jezdit dokolecka dokola, budou chtit pryc z okruhu a tim ho casem proste uvolni )), samo ze se stane ze z protejsi strany je okruh neustale zasobovan a ty cekas jako magor az vsechny auta nodjedou, al;e okruh stale funguje a propousti auta (i kdyz treba to tvoje ne) v pripade prednosti z prava by to proste zkolabovalo

Jaroslav
27. ledna • 16:57

No zajímavé, že v Itálii, která je motorismem a temperamentními řidičmi pověstná, nic nekolabuje. Funguje to vlastně stejně tak, jak na normální křižovatce bez rozlišení přednosti značkami, platí zkrátka přednost z prava, kterou všichni znají a nemusí o ničem jiném přemýšlet a sledovat tucet značek na i kolem okruhu....

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
X12345678
10. února • 21:43

Přednost zprava funguje v celém civilizovaném světě s výjimkou kočkopsa (přednost zprava mimo kruhový objezd) v ČR. Tam kde to situace vyžaduje, upraví si to dopravními značkami.

Pověsti o ucpání jsou nesmysl, stačí nahlédnout do Francie. V Paříži je provoz jako řemen a zřejmě nejfrekventovanější kruhový objezd v Evropě je okolo Vítězného oblouku. Nejsou namalovány žádné jízdní pruhy, platí přednost zprava a jezdí se tak asi v 8-10 řadách vedle sebe. Pro Čecha z Kotěhůlek je to pohled působící infarkt a sedminásobnou mrtvici neráz ale tady to funguje naprosto normálně a bez nejmenších problémů.

Francouzi by si zas ťukali na čelo kdyby viděli "kruháč" v Chlumci nad Cidlinou nebo v Pardubicích u Hypernovy a  projektanty, investory a realizátory těchto veleděl by pravděpodobně na doživotí umístili do blázince. Právem.

Doporučujeme

Články odjinud