Máte rádi kruhové křižovatky?

U nás se ve větším měřítku nepoužívají dlouho, ale v Evropě ano. Většinou jsou s nimi výborné zkušenosti, ale tu a tam někomu nesedí. Jak je to s "kruháči" ve vašem městě? Zapojte se do diskuse.
Máte rádi kruhové křižovatky?

Okružní křižovatky v některých obcích řeší problémy vícenásobného připojení větví do křižovatky, jindy jsou řešením vedoucím ke zklidnění dopravy. Na jedné straně jsou okružní křižovatky doporučovány dopravními experty a odborníky, na druhé straně stojí část veřejnosti s názorem, že okružní křižovatka je například pro nákladní automobil nepřekonatelným problémem.
 
Pokud je znám počet vozidel a jejich druh, není obtížným úkolem se těmto podmínkám přizpůsobit. Možnosti jsou rozmanité. Materiály použité na střední ostrovy mohou být různé, stejně tak může být u jednotlivých okružních křižovatek rozdílné provedení ostrůvku na vjezdu do křižovatky. Provozu na křižovatce se přizpůsobují i poloměry zaoblení větví.

Jedinečným příkladem je okružní křižovatka v Litomyšli postavená v květnu 2001 na místě, kudy vede trasa nadrozměrných nákladů. Úkolem upravené křižovatky bylo umožnit plynulé najíždění automobilů ze všech větví (tedy i z původních označených jako vedlejší), zároveň však umožnit projíždění tímto dopravním uzlem nadrozměrným nákladům.

Nyní jsou všechny vjezdy rovnocenné, doprava je na křižovatce plynulejší než u původního řešení. Také chodci se díky ostrůvkům na vjezdech, které tvoří zároveň ostrůvky na podporu přecházení, cítí bezpečněji. Ani podmínka projíždění nadrozměrných nákladů nebyla opomenuta: střední ostrov i vjezdové ostrůvky jsou z vegetačních tvárnic a nemají  klasické 15 cm zvýšení.

Znamená to, že v případě potřeby vozidlo přejede ostrůvek, ale zároveň jsou střední ostrov i ostrůvky osety zelení, která zvyšuje estetickou hodnotu křižovatky a lépe navádí řidiče do správného směru. Aby byly dodrženy parametry okružní křižovatky, vypomohl si projektant žulovou dlažbou, která vymezuje pojížděný jízdní pruh na okruhu, ale nezabraňuje průjezdu nadrozměrných nákladů.

Není tedy nutné hned okružní křižovatky zamítat, pokud je známo, že v dané lokalitě jezdí větší počet nákladních aut nebo nadrozměrných nákladů. Výstavbou okružních křižovatek nemusí vzniknout žádný dopravní problém, je-li okružní křižovatka navržena dobře a „na míru“.

I řidiči musejí umět křižovatky využívat. Tedy najíždět plynule, zbytečně nezastavovat, ale snažit se o co nejrychlejší průjezd. Pak budou spokojeni všichni – z bývalé vedlejší se najede rychleji a provoz na dřívější hlavní to nezbrzdí.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků