Máte rádi kruhové křižovatky?

U nás se ve větším měřítku nepoužívají dlouho, ale v Evropě ano. Většinou jsou s nimi výborné zkušenosti, ale tu a tam někomu nesedí. Jak je to s "kruháči" ve vašem městě? Zapojte se do diskuse.
Máte rádi kruhové křižovatky?

Okružní křižovatky v některých obcích řeší problémy vícenásobného připojení větví do křižovatky, jindy jsou řešením vedoucím ke zklidnění dopravy. Na jedné straně jsou okružní křižovatky doporučovány dopravními experty a odborníky, na druhé straně stojí část veřejnosti s názorem, že okružní křižovatka je například pro nákladní automobil nepřekonatelným problémem.
 
Pokud je znám počet vozidel a jejich druh, není obtížným úkolem se těmto podmínkám přizpůsobit. Možnosti jsou rozmanité. Materiály použité na střední ostrovy mohou být různé, stejně tak může být u jednotlivých okružních křižovatek rozdílné provedení ostrůvku na vjezdu do křižovatky. Provozu na křižovatce se přizpůsobují i poloměry zaoblení větví.

Jedinečným příkladem je okružní křižovatka v Litomyšli postavená v květnu 2001 na místě, kudy vede trasa nadrozměrných nákladů. Úkolem upravené křižovatky bylo umožnit plynulé najíždění automobilů ze všech větví (tedy i z původních označených jako vedlejší), zároveň však umožnit projíždění tímto dopravním uzlem nadrozměrným nákladům.

Nyní jsou všechny vjezdy rovnocenné, doprava je na křižovatce plynulejší než u původního řešení. Také chodci se díky ostrůvkům na vjezdech, které tvoří zároveň ostrůvky na podporu přecházení, cítí bezpečněji. Ani podmínka projíždění nadrozměrných nákladů nebyla opomenuta: střední ostrov i vjezdové ostrůvky jsou z vegetačních tvárnic a nemají  klasické 15 cm zvýšení.

Znamená to, že v případě potřeby vozidlo přejede ostrůvek, ale zároveň jsou střední ostrov i ostrůvky osety zelení, která zvyšuje estetickou hodnotu křižovatky a lépe navádí řidiče do správného směru. Aby byly dodrženy parametry okružní křižovatky, vypomohl si projektant žulovou dlažbou, která vymezuje pojížděný jízdní pruh na okruhu, ale nezabraňuje průjezdu nadrozměrných nákladů.

Není tedy nutné hned okružní křižovatky zamítat, pokud je známo, že v dané lokalitě jezdí větší počet nákladních aut nebo nadrozměrných nákladů. Výstavbou okružních křižovatek nemusí vzniknout žádný dopravní problém, je-li okružní křižovatka navržena dobře a „na míru“.

I řidiči musejí umět křižovatky využívat. Tedy najíždět plynule, zbytečně nezastavovat, ale snažit se o co nejrychlejší průjezd. Pak budou spokojeni všichni – z bývalé vedlejší se najede rychleji a provoz na dřívější hlavní to nezbrzdí.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků