Máte rádi kruhové křižovatky?

U nás se ve větším měřítku nepoužívají dlouho, ale v Evropě ano. Většinou jsou s nimi výborné zkušenosti, ale tu a tam někomu nesedí. Jak je to s "kruháči" ve vašem městě? Zapojte se do diskuse.
Máte rádi kruhové křižovatky?

Okružní křižovatky v některých obcích řeší problémy vícenásobného připojení větví do křižovatky, jindy jsou řešením vedoucím ke zklidnění dopravy. Na jedné straně jsou okružní křižovatky doporučovány dopravními experty a odborníky, na druhé straně stojí část veřejnosti s názorem, že okružní křižovatka je například pro nákladní automobil nepřekonatelným problémem.
 
Pokud je znám počet vozidel a jejich druh, není obtížným úkolem se těmto podmínkám přizpůsobit. Možnosti jsou rozmanité. Materiály použité na střední ostrovy mohou být různé, stejně tak může být u jednotlivých okružních křižovatek rozdílné provedení ostrůvku na vjezdu do křižovatky. Provozu na křižovatce se přizpůsobují i poloměry zaoblení větví.

Jedinečným příkladem je okružní křižovatka v Litomyšli postavená v květnu 2001 na místě, kudy vede trasa nadrozměrných nákladů. Úkolem upravené křižovatky bylo umožnit plynulé najíždění automobilů ze všech větví (tedy i z původních označených jako vedlejší), zároveň však umožnit projíždění tímto dopravním uzlem nadrozměrným nákladům.

Nyní jsou všechny vjezdy rovnocenné, doprava je na křižovatce plynulejší než u původního řešení. Také chodci se díky ostrůvkům na vjezdech, které tvoří zároveň ostrůvky na podporu přecházení, cítí bezpečněji. Ani podmínka projíždění nadrozměrných nákladů nebyla opomenuta: střední ostrov i vjezdové ostrůvky jsou z vegetačních tvárnic a nemají  klasické 15 cm zvýšení.

Znamená to, že v případě potřeby vozidlo přejede ostrůvek, ale zároveň jsou střední ostrov i ostrůvky osety zelení, která zvyšuje estetickou hodnotu křižovatky a lépe navádí řidiče do správného směru. Aby byly dodrženy parametry okružní křižovatky, vypomohl si projektant žulovou dlažbou, která vymezuje pojížděný jízdní pruh na okruhu, ale nezabraňuje průjezdu nadrozměrných nákladů.

Není tedy nutné hned okružní křižovatky zamítat, pokud je známo, že v dané lokalitě jezdí větší počet nákladních aut nebo nadrozměrných nákladů. Výstavbou okružních křižovatek nemusí vzniknout žádný dopravní problém, je-li okružní křižovatka navržena dobře a „na míru“.

I řidiči musejí umět křižovatky využívat. Tedy najíždět plynule, zbytečně nezastavovat, ale snažit se o co nejrychlejší průjezd. Pak budou spokojeni všichni – z bývalé vedlejší se najede rychleji a provoz na dřívější hlavní to nezbrzdí.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků