Kapitoly článku:
Nissan 350Z
Nástupci legendárních modelů Z se říkalo „Porsche pro chudé", neboť poskytoval dvě třetiny zážitků za třetinu peněz. Špatné auto to není, to vůbec ne. Naopak má osobitý hrubiánský charakter a od řidiče vyžaduje značnou pozornost. Umí kousnout, za což může především trochu nevychovaný (a u ojetých exemplářů také značně opotřebovaný) podvozek.
Vyhněte se americké verzi, má horší brzdy. Poznáte ji podle jiných nárazníků a samozřejmě tachometru v mílích. Žádoucí je limitovaný model GT4, ale ten sotva koupíte za zhruba 250 000 korun. Nissan 350Z je hrubiánské, ale docela použitelné auto
Zapomeňte na obézní kabriolet, už kupé s hmotností asi 1600 kg dává zabrat brzdám a trochu otupuje jinak solidní motor 3,5 l. Ten byl postupně modernizován, ale už původní verze o výkonu 280 koní jede slušně. Kromě vyšší spotřeby oleje (běžně si vytěžované zetko řekne o litr na 1000 km) je jinak pohonná jednotka trvanlivá. Problémy s časováním ventilů většinou bývalí majitelé vyřešili v rámci záruky.
Než motor, problémy bývají se spojkou a manuální převodovkou. Navíc výměna spojky není zrovna triviální záležitost. Kdo spojku přejíždí, často zničí i setrvačník a může to odnést i kliková hřídel. Sériový zadní diferenciál nevydrží časté pokusy o driftování.
Kabriolet je těžký a kroutí se, chtějte raději kupé. Hodně aut má za sebou tuning, samozřejmě jsou lepší originální doplňky od Nisma. Výměna spojky není jednoduchá ani levná a podvozek není moc trvanlivý, motor toho ale snese hodně
Podvozkové díly, diferenciál a převodovka obecně nepatří k trvanlivým částem. Vyhněte se hlavně americkým verzím. Mají slabší brzdy a jinak nastavený podvozek. Evropský model jezdí lépe a nebudete mít problém s dostupností dílů. Obloukem obejděte také pochybné tuningy.
Porsche Boxster
Ano, za čtvrt milionu můžete mít i poctivé Porsche. A i když to tak nevypadá, jde sehnat zachovalý Boxster se silnějším motorem 2,7 l, který nahradil poměrně slabou jednotku 2,5 l v roce 2000. Jen počítejte s tím, že v této cenové relaci koupíte jen více jeté, ale to neznamená že špatné a nekvalitní auto.
I když to podle ceny nevypadá, Boxster je dobré a poměrně solidní auto. Jistě, i na něm se projevuje zacházení a pečlivost údržby. Přesto byste v našem rozpočtu měli sehnat slušný a plně funkční kus. Zaměřte se hlavně na motor, detaily nechte být
Klíčová je servisní historie a naprosto jasný původ. Auto kupujte také s odborníkem na Porsche, protože vám udělá přibližný odhad ceny nutného prvního servisu. Boxster je sám o sobě spolehlivý, ale opět se na něm projevuje zacházení a pečlivost majitele. Nejcitlivější je motor a jeho chlazení, navíc pohonná jednotka umístěná uprostřed není zrovna snadno přístupná.
Přístup k pohonné jednotce je omezený, což prodražuje servisní práce. Když už budete motor demontovat, nechte preventivně opravit problematické díly – například selhávající původní ložisko rozety rozvodového řetězu. Po faceliftu dostal Boxster skleněné vyhřívané okno
Když vynecháme kosmetiku, která jde řešit poměrně snadno a levně, pozor si dejte na úniky oleje. Většinou je na vině těsnění kolem ložiska klikové hřídele. Bohužel se kvůli tomu musí rozebrat půlka auta...
Někdo tedy přetrpí větší únik oleje a těsnění vymění až spolu se spojkou. A když jste u toho, je dobré vyměnit i ložisko rozety ozubeného řetězu, což je známý problém prvních „vodníků“ Porsche. Lepší je koupit od specialisty trvanlivější díl. Když se ložisko rozpadne, motor se vám s největší pravděpodobností potká. Choulostivé je také chlazení, především pak těsnost celého systému.
Renault Mégane RS
Druhá generace Méganu dala vzniknout ostré verzi RS a rozhodně stojí za pozornost. Je to velmi schopná předokolka, ale musíte chvíli vybírat. Ne všechny mají samosvor (dá se přikoupit z modelu R26.R), ale i bez něj se s autem dá na suchu jezdit svižně. Horší je to s komfortem a kultivovaností, ale to vám snad u ostrého hatchbacku nebude scházet.
Mégane RS druhé generace se dělal i v pětidveřovém provedení. Samosvor neměla všechna auta, ale dá se dokoupit. Motor je spolehlivý (zlobí jen vstřikovače), ale nezapomeňte na pravidelnou údržbu a výměnu rozvodů, která není úplně zadarmo
Motor s výrobním kódem F4Rt je trvanlivý a odolný. Snese i dodatečné úpravy, ale za zhruba 260 koní výkonu se už nepouštějte. Pozor na životnost turba, unavené exempláře pak přes turbo propouštějí olej. Spojka je spotřební materiál, stejně tak přední brzdy a pneumatiky, pokud s Méganem RS jezdíte často na okruh.
Důležité je v intervalu 100 až 120 000 km vyměnit řemenové rozvody preventivně i s vodní pumpou. Nebude to levné, ale bude mít klid. Pozor na vstřikovače, kterým vadí nekvalitní benzín a jejich životnost je zhruba 80 000 km.
Mégane RS jezdí často ostře, ale udržovanému autu po pečlivém majiteli to nemusí moc vadit. Podvozek však potřebuje pozornost a převodovka dostává zabrat. Lze dokoupit kit zkráceného řazení z modelu R26.R, ale raději investujte do nové spojky
Používejte čas od času čistící aditivum. Navíc Mégane RS lépe funguje na benzín s oktanovým číslem 98. Motor je také citlivý na kvalitu oleje. Smířit se budete muset s trochu unavenou a drhnoucí převodovkou, ale ruce pryč od auta, kterému skříň skučí a rychlosti nejdou zacvaknout.