Máte čtvrt milionu na sportovní auto? Těchto pět je nejlepších

Za cenu konzumního auta si můžete pořídit pravověrný sporťák. Přinášíme těch pět nejlepších, které se dají provozovat s rozumnými náklady.
Seznam kapitol
  1. BMW M3; Ford Focus ST
  2. Nissan 350Z; Porsche Boxster; Renault Mégane RS

Za 250 000 korun si můžete koupit novou Fabii Combi s tříválcem. Nebo také opravdové sportovní auto s pořádným motorem, pěknými dynamickými parametry a schopností bavit řidiče nejen na silnici, ale třeba příležitostně i na okruhu.

Určitě na trhu najdete plno rychlých aut za čtvrt milionu, vždyť jsme si nedávno představili třeba ojeté BMW 750Li nebo Audi S4 Avant. Ale taková auta mají daleko ke skutečnému sporťáku. Pojďme si tedy stručně představit povedená ojetá auta, která by neměla uniknout vaší pozornosti.

Následující seznam si rozhodně neklade za cíl přinést vyčerpávající informace (na ty může třeba někdy v budoucnu dojít u testu ojetiny), ale snaží se nastínit situaci na trhu a přiblížit nejdůležitější body ke kontrole.

BMW M3 E36

 

První M3 s šestiválcem má všechno, co má správné sportovní auto mít. Pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a solidní výkon. Má i čtyři použitelné sedačky a kufr, je poměrně spolehlivé a seženete na něj všechno. Ani cena servisu není úplně brutální a díly stojí pár korun, protože téměř všechno je shodné s běžnou řadou 3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedan, kupé nebo kabriolet? Hezky se svezete s čímkoli, ale kupé pravděpodobně seženete nejlevněji. Zachovalý interiér je příjemným bonusem, kabriolety bývají nejdražší

Cenová dostupnost M3 E36 ale znamená, že se dostává do rukou lidí, kteří nemají prostředky na její provoz a hlavně údržbu. Auta pak trpí na zanedbávaný servis, opožděné výměny oleje a dojíždění dílů do úplné smrti, což vede k řetězové reakci a zrychlenému opotřebení navazujích součástí. Pokud chcete M3 provozovat levně jen jako příležitostnou víkendovku, prosím, ale jako auto denní potřeby vás bude stát dost peněz. Raději si k němu kupte ještě něco levného na dojíždění.

Test ojetého BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Test ojetého BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Pozor si dejte na chlazení, životnost vodní pumpy se počítá na desítky tisíc kilometrů. A když je auto provozované ostře, odchází poměrě rychle podvozek, většina ojetých M3 má zejména v přední nápravě vůle. Vyskytuje se ale také vymačkané uložení nápravy zadní. Pozor na americká auta, mají slabší brzdy a především menší diferenciál, který se na okruhu rychlé opotřebuje a přehřeje. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

M3 E36 je snadná na údržbu a díly jsou relativně levné. Bohužel se na ní podepisuje nešetrné zacházení a především zanedbávaná údržba. Všechna BMW řady E36 patří k nejvíce nedoceněným autům, ve kterých se ukrývá opravdu velký řidičský potenciál

A motor? Hrozí úniky oleje, ale především dost záleží na tom, jakou má za sebou auto minulost. Koroze naštěstí nebývá u udržovaných a málo provozovaných M3 takový problém jako u olétané běžné řady 3 E36.

Ford Focus ST

Pětiválcový Focus ST druhé generace má potenciál. Jezdí dobře, dá se používat každý den a má osobitý charakter. Výhodou je poměrně snadný a dostupný servis, levné díly a solidní spolehlivost. Je to spíše obyčejný osobák, dá se provozovat bez problémů každý den. Počítejte jen s rychlým sjížděním předních gum i brzd a krátkou životností spojky (když jezdíte často na okruh, specialisté doporučují rovnou výměnu za spojku a setrvačník z Focusu RS, stojí to celé asi 35 000 korun).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Focus ST je sice spíše obyčejný osobák, ale řidiče dokáže bavit a má dostatek výkonu a dobrý podvozek. Trochu asi zklame kvalita interiéru, ale udržované auto by mělo vypadat pěkně

Pozor si ale dejte na hodně ojeté kusy. Ačkoli je pětiválec od Volva sám o sobě spolehlivý, u starších exemplářů se objevují prasklé vložky válců a také praskání stěn mezi válci. Poznáte to podle bílého filmu u olejového víčka. Zpočátku se to může zdát jen jako prasklé těsnění pod hlavou, ale to se vyskytuje výjimečně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace uhladila design, ale základ zůstal stejný. Problémy s praskajícími vložkami válců se od května 2008 už nevyskytují tak často, pokud vůbec. Vyhněte se ale čiptuningu bez dodatečných úprav mechaniky motoru, spojky a brzd

V takovém případě budete potřebovat nový motor, protože Ford vám neprodá jen samotný blok. Nejvíce na to trpí nejen vytuněné (načipované) exempláře, ale také auta s přejížděným olejem nebo po majiteli, který si příliš nelámal hlavu s postupným ohříváním a dochlazováním motoru. Od května 2008 už se tento problém tak často nevyskytoval.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M3; Ford Focus ST
  2. Nissan 350Z; Porsche Boxster; Renault Mégane RS
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků