Máte čtvrt milionu na sportovní auto? Těchto pět je nejlepších

Za cenu konzumního auta si můžete pořídit pravověrný sporťák. Přinášíme těch pět nejlepších, které se dají provozovat s rozumnými náklady.
Seznam kapitol
  1. BMW M3; Ford Focus ST
  2. Nissan 350Z; Porsche Boxster; Renault Mégane RS

Za 250 000 korun si můžete koupit novou Fabii Combi s tříválcem. Nebo také opravdové sportovní auto s pořádným motorem, pěknými dynamickými parametry a schopností bavit řidiče nejen na silnici, ale třeba příležitostně i na okruhu.

Určitě na trhu najdete plno rychlých aut za čtvrt milionu, vždyť jsme si nedávno představili třeba ojeté BMW 750Li nebo Audi S4 Avant. Ale taková auta mají daleko ke skutečnému sporťáku. Pojďme si tedy stručně představit povedená ojetá auta, která by neměla uniknout vaší pozornosti.

Následující seznam si rozhodně neklade za cíl přinést vyčerpávající informace (na ty může třeba někdy v budoucnu dojít u testu ojetiny), ale snaží se nastínit situaci na trhu a přiblížit nejdůležitější body ke kontrole.

BMW M3 E36

 

První M3 s šestiválcem má všechno, co má správné sportovní auto mít. Pohon zadních kol, samosvorný diferenciál a solidní výkon. Má i čtyři použitelné sedačky a kufr, je poměrně spolehlivé a seženete na něj všechno. Ani cena servisu není úplně brutální a díly stojí pár korun, protože téměř všechno je shodné s běžnou řadou 3.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sedan, kupé nebo kabriolet? Hezky se svezete s čímkoli, ale kupé pravděpodobně seženete nejlevněji. Zachovalý interiér je příjemným bonusem, kabriolety bývají nejdražší

Cenová dostupnost M3 E36 ale znamená, že se dostává do rukou lidí, kteří nemají prostředky na její provoz a hlavně údržbu. Auta pak trpí na zanedbávaný servis, opožděné výměny oleje a dojíždění dílů do úplné smrti, což vede k řetězové reakci a zrychlenému opotřebení navazujích součástí. Pokud chcete M3 provozovat levně jen jako příležitostnou víkendovku, prosím, ale jako auto denní potřeby vás bude stát dost peněz. Raději si k němu kupte ještě něco levného na dojíždění.

Test ojetého BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Test ojetého BMW řady 3 Touring E91: Kupujte šestiválce, nebudou!

Pozor si dejte na chlazení, životnost vodní pumpy se počítá na desítky tisíc kilometrů. A když je auto provozované ostře, odchází poměrě rychle podvozek, většina ojetých M3 má zejména v přední nápravě vůle. Vyskytuje se ale také vymačkané uložení nápravy zadní. Pozor na americká auta, mají slabší brzdy a především menší diferenciál, který se na okruhu rychlé opotřebuje a přehřeje. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

M3 E36 je snadná na údržbu a díly jsou relativně levné. Bohužel se na ní podepisuje nešetrné zacházení a především zanedbávaná údržba. Všechna BMW řady E36 patří k nejvíce nedoceněným autům, ve kterých se ukrývá opravdu velký řidičský potenciál

A motor? Hrozí úniky oleje, ale především dost záleží na tom, jakou má za sebou auto minulost. Koroze naštěstí nebývá u udržovaných a málo provozovaných M3 takový problém jako u olétané běžné řady 3 E36.

Ford Focus ST

Pětiválcový Focus ST druhé generace má potenciál. Jezdí dobře, dá se používat každý den a má osobitý charakter. Výhodou je poměrně snadný a dostupný servis, levné díly a solidní spolehlivost. Je to spíše obyčejný osobák, dá se provozovat bez problémů každý den. Počítejte jen s rychlým sjížděním předních gum i brzd a krátkou životností spojky (když jezdíte často na okruh, specialisté doporučují rovnou výměnu za spojku a setrvačník z Focusu RS, stojí to celé asi 35 000 korun).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Focus ST je sice spíše obyčejný osobák, ale řidiče dokáže bavit a má dostatek výkonu a dobrý podvozek. Trochu asi zklame kvalita interiéru, ale udržované auto by mělo vypadat pěkně

Pozor si ale dejte na hodně ojeté kusy. Ačkoli je pětiválec od Volva sám o sobě spolehlivý, u starších exemplářů se objevují prasklé vložky válců a také praskání stěn mezi válci. Poznáte to podle bílého filmu u olejového víčka. Zpočátku se to může zdát jen jako prasklé těsnění pod hlavou, ale to se vyskytuje výjimečně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Modernizace uhladila design, ale základ zůstal stejný. Problémy s praskajícími vložkami válců se od května 2008 už nevyskytují tak často, pokud vůbec. Vyhněte se ale čiptuningu bez dodatečných úprav mechaniky motoru, spojky a brzd

V takovém případě budete potřebovat nový motor, protože Ford vám neprodá jen samotný blok. Nejvíce na to trpí nejen vytuněné (načipované) exempláře, ale také auta s přejížděným olejem nebo po majiteli, který si příliš nelámal hlavu s postupným ohříváním a dochlazováním motoru. Od května 2008 už se tento problém tak často nevyskytoval.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW M3; Ford Focus ST
  2. Nissan 350Z; Porsche Boxster; Renault Mégane RS

bazar

Ford Focus C-Max 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 114 958 km
Cena: 184 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 198 978 km
Cena: 50 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2009
Stav: 105 492 km
Cena: 145 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků