Maserati Spyder v Česku

Další z exkluzivních světových automobilových značek bude od nynějška oficiálně zastoupena v České republice. Jde o věhlasnou italskou značku Maserati, která startuje se zcela novým modelem v typové řadě – spyderem.
Maserati Spyder v Česku
Chceme-li představit nový model Maserati, musíme se trochu vrátit do historie. Největší slávu (hlavně na sportovním poli) tato italská značka zažívala v polovině minulého století, založena byla v prosinci 1914 v italské Boloni. V desetiletích ale hodně ztratila ze svého lesku a očekávané oživení nepřišlo ani po kapitálovém vstupu koncernu Fiat. Věci se začaly hýbat k lepšímu až v roce 1997, kdy došlo k integraci Maserati se značkou Ferrari. A spyder je první produkt, který zcela vyšel z této spolupráce.

Základní filozofie

I mezi luxusními značkami existuje přísná hierarchie. Značka Ferrari bude i nadále exkluzivní záležitostí s roční výrobou nepřesahující 4000 kusů, Maserati by pak mělo oslovit širší spektrum Klepněte pro větší obrázekbohatých zákazníků. I ty, kteří nechtějí své bohatství  dávat až tak okatě najevo. Roční produkce Maserati je prozatím 2000 kusů, ale už v roce 2005 má výrobu přesáhnout 9000 kusů. Na českém trhu značku Maserati zastupuje společnost HP-Exclusiv, mj. výhradní zástupce i dalších luxusních značek Ferrari, Bentley a Rolls-Royce. Že jde opravdu o exkluzivní zboží svědčí fakt, že v příštím roce firma nabídne celkem jen osm vozů – čtyři modely Maserati Spyder a čtyři modely Coupe (k dispozici od března 2002). Česko je přitom první zemí z bývalého východního bloku, kde je Maserati oficiálně zastoupeno a má se stát odrazovým můstkem k další expanzi značky do těchto zemí.

Spyder je víc než spider

Novinka představuje jakýsi půlkrok k novým, budoucím generacím vozů značky Maserati. Na první pohled nepřináší nic zvláštního, ač je vzhled prací věhlasného studia Italdesign v čele s Giorgettem Giurgiarem. Nelze mu upřít dynamický střih, agresivní masku, ale také až příliš usedlý zadek vozu. Zde bylo – podle slov zástupců Maserati, kteří byli účastni na slavnostním otevření české pobočky v Praze – třeba především vyhovět předpisům ve Spojených státech amerických, které by měly být pro Maserati jedním z nejdůležitějších odbytišť.

V každém detailu ovšem nové Maserati dává najevo svou luxusnost. Počínaje stažením střechy a její ukrytí do speciálního krytu a konče stylovým interiérem se dvěmi luxusními koženými sedadly. Nově koncipovaná sedadla mají integrované opěrky hlavy, které také tvoří bezpečnostní ochranu pro posádku při případném převrácení vozidla. Sedačky jsou samozřejmě nastavitelné ve všech směrech, u sedadla řidiče lze uložit do paměti několik rozličných variant nastavení. Na středové konzoli poutá pozornost šestipalcový barevný displej poskytující nezbytné informace o funkčnosti vozu (Maserati Info Center), slouží však také k ovládání hifi soupravy s přehrávačem CD, navigačního systému a klimatizace. Na přání je možno systém dovybavit telefonním modulem GSM včetně sady hands-free. Co do barevnosti, je Maserati Spyder individualistickou záležitostí. Vybrat si lze ze šestnácti odstínů vnějšího laku a zkombinovat ho s celkem deseti barvami kůže interiéru a pěti barevnými tóny střechy.

Zcela nový motor

Srdcem Maserati Spyderu je zcela nový benzínový osmiválec V8. Nehledě na úctyhodných 4244 cm3, které jsou předpokladem k výkonu 390 koní při 7000 ot/min a maximálního točivého momentu 451 Nm již při 4500 ot/min, se tento agregát může pochlubit odlišným uspořádáním (transaxle – vpředu podélně) i jinak uloženou převodovkou (v ose zadní nápravy se zabudovaným samosvorným diferenciálem). Je-li řeč o převodovce, Maserati Spyder je vybaven konvenční, ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Díky těmto úpravám, které jsou proti zvyklostem u donedávna vyráběného kupé Maserati 3200 GT odlišné, se dosáhlo u Spyderu lepšího rozložení hmotnosti a tím i lepší stability vozu. Ta je určitě potřeba, protože maximální rychlost u něj dosahuje 238 km/h a z místa na 100 km/h se vůz dostane už za pět sekund.

I přes vysoký výkon se ovšem konstruktérům spyderu povedlo udržet spotřebu ve slušných mezích. Ve srovnání s turbomotorem 3200 GT klesla v průměru o 10 procent a až o 30 procent při plném zatížení. Nový osmiválec je i šetrněji chová k životnímu prostředí, tedy vyhovuje všem současným i budoucím směrnicím.

Lahůdka pro náročné

Komu by všechno vzpomínané bylo málo, může za příplatek žádat Spyder s elektronicky ovládaným a šestistupňovým řazením Cambio Corsa. O co jde? Zařízení, které bylo vyvinuto na základě zkušeností z formule 1, umožňuje přepínačem na středovém tunelu zvolit jeden ze čtyř programů řazení (normal, sport, auto a traction), kterými lze za jízdy aktuálně reagovat na dopravní situaci a žádaný jízdní styl.

Sportovně zaměření řidiči si mohou podle svých ambicí zvolit nastavení „normal“ nebo „sport“, u nichž jsou jednotlivé převodové stupně postupně řazeny manuálně. Režim „auto“ znamená automatické řazení, poloha „traction“ (záběr) pak zajistí spolehlivý rozjezd a ještě plynulejší změnu převodových stupňů na kluzkém povrchu. Řazení jednotlivých stupňů probíhá prostřednictvím páček „up“ a „down“ umístěných za volantem.

Podvozek a brzdy předností

Rychle se rozjet a řítit se vysokou rychlostí je pro Maserati Spyder snadnou záležitostí, nicméně občas je třeba vůz i bezpečně a rychle zastavit. To mají na starosti speciální brzdy vyvinuté ve spolupráci s věhlasnou firmou Brembo. Brzdný účinek je podpořen zvlášť odolným brzdovým obložením, výkonným posilovačem, elektronickým antiblokovacím zařízením ABS a elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD.

Optimální stabilita v každé jízdní situaci je dána systémem Skyhook, zajišťující automatickou regulaci pružicích a tlumicích jednotek. Několik čidel zrychlení neustále zaznamenává pohyby kol a karosérie. Na základě údajů o zrychlení stanoví řídicí jednotka pro každé kolo příslušné hodnoty a předává je regulátoru systému Skyhook. Ten pak během milisekundy rozhodne, jaké tlumení bude na každém jednotlivém kole realizováno. Bezestupňový ovladač převádí příkazy do plynulého nastavení tlumicích sil, které jsou okamžitě přizpůsobovány stylu jízdy a poměrům na vozovce. Tato inteligentní regulace podvozku (pro Maserati ji vyvinula firma Mannesmann Sachs) reaguje desetkrát rychleji než dosud používané systémy.

Pro bohaté motoristy

Zástupci značky Maserati českému trhu hodně věří a předpokládají, že po osmi kusech v roce 2002 by tady v roce 2003 mohli prodávat 30 až 40 modelů za rok. S otevřením oficiálního zastoupení Maserati v pražském komplexu v Osadní ulici byla zveřejněna i prodejní cena představeného Maserati Spyder – 3 200 000 korun. Vůz ale tady budou v roce 2002 mít nanejvýš čtyři lidé …

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Maserati Quattroporte 4,2
Rok výroby: 2006
Stav: 164 786 km
Cena: 420 000 Kč
Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 85 359 km
Cena: 80 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 147 571 km
Cena: 66 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků