Ve vytrvalostním závodu na 1000 kilometrů překonal závodní vůz Tipo 61 veškerou konkurenci od Ferrari, Porsche, Lotusu nebo Loly.
Slavný závoďák Maserati se začal rodit v roce 1958, když dostal technický ředitel značky Giulio Alfieri pokyn, aby vytvořil konkurenceschopný závodní vůz. Přišel s vynikajícím nápadem – složitým prostorovým rámem, tvořeným z přibližně dvou set trubek z chrom molybdenové oceli. Vůz proto dostal přezdívku Birdcage, tedy ptačí klec. Pohon zajišťoval dvoulitrový čtyřválec z jiného závodního modelu 200S o výkonu 149 kW. První vůz byl dokončen v květnu roku 1959. Při testování Stirlingem Mossem se ukázalo, že se rám na některých místech trhá, po použití jiné oceli už bylo vše v pořádku.
Takto se zrodilo úspěšné Maserati Tipo 60, nicméně Stirling Moss soudil, že takto povedený stroj snese ještě vyšší výkon. Vůz byl proto osazen třílitrovým čtyřválcem o výkonu 186 kW a dostal označení Tipo 61. Maximální rychlost činila 285 km/h. Oba tyto stroje měly oproti konkurenci výhodu v nízké hmotnosti, což prospívalo rychlosti i spotřebě při vytrvalostních závodech.
Tipo 61 vzniklo v 17 exemplářích a jezdily s ním dobové závodní hvězdy - Stirling Moss, Dan Gurney, Masten Gregory, Bob Drake, Carroll Shelby, Jim Hall, Ken Miles, Briggs Cunningham, Roger Penske a také Lloyd Casner, povoláním pilot. Společně s Mastenem Gregorym tvořil stáj Team Camoradi, v jejíž barvách zvítězili na 1000 km Nürburgring v roce 1961. Za sebou nechali různá Ferrari 250 nebo Dino, Porsche 356 i 718, Lotusy Elite i Loly Mk.1 Climax. Tipo 61 bylo nahrazeno modely 63, 64 a 65 s motory uloženými uprostřed.