Maserati Quattroporte: půlstoletí luxusu na italský způsob

Příští rok uplyne 50 let od chvíle, kdy automobilka Maserati vrhla na trh luxusní sedan s výkonným osmiválcovým motorem a jednoduchým označením Quattroporte.
Seznam kapitol
  1. Maserati Quattroporte I – premiéra v nejlepší chvíli, Quattroporte II – pozdě, špatně a v nesprávnou dobu
  2. Maserati Quattroporte III – pokus o hranatý průlom, Maserati Quattroporte IV: jít s dobou

Dosud vzniklo celkem pět generací, každá pod dohledem jiného designéra, v jejichž seznamu se postupně vystřídala jména Frua, Vignale, Gandini, Bertone, Giugiaro a Pininfarina. Mezi konstruktéry se objevil také Alejandro de Tomaso.

Maserati Quattroporte: nová generace na oficiálních kresbách

Maserati Quattroporte: nová generace na oficiálních kresbách

Teprve před několika týdny jsme vám ukázali první kresby modelu Maserati Quattroporte šesté generace, jejíž premiéra je plánována na detroitský autosalon v lednu nadcházejícího roku. Ale kdo ví, značka Maserati v současnosti, stejně jako ostatní značky koncernu Fiat, trpí nedostatkem prodejů a plánované modely jsou odsouvány na neurčito…

Maserati Quattroporte I – premiéra v nejlepší chvíli

Na počátku šedesátých let byly dnes renomovaní producenti evropských sportovních sedanů stále paralyzováni důsledky druhé světové války a do hry v nejvyšších patrech prakticky nezasahovali. Kupodivu třeba značka Maserati se však v té době těšila značným úspěchům, využila tedy kreseb čtyřdveřové studie ateliéru Carrozzeria Frua a firma Vignale z ní vypracovala elegantní, sportovně řešený sedan.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První Quattroporte nemělo v EVropě ve své době prakticky konkurenci

V Evropě v roce 1963 mělo Quattroporte (Tipo 107) prakticky jen dva konkurenty, francouzský Facel Vega a britskou Lagondu Rapide, nicméně právě Maserati bylo stavěno speciálně pro kombinaci luxusu a rychlosti. Klasická koncepce využívala osmiválcového motoru s objemem 4,1 l a výkonem 256 koní (191 kW) při 5 600 ot./min. a pětistupňové manuálně řazené převodovky (alternativně třístupňového „automatu“), která točivý moment přenášela na kola zadní nápravy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Silnější verze jezdily již v šedesátých letech 255 km/h

Nejvyšší rychlost? Ani dnes by nezklamala: přes 230 km/h. V roce 1966 byla představena vylepšená verze typu Quattroporte se dvěmi páry světlometů, jež o dva roky později dostala také silnější motor s objemem 4,7 l a výkonem 295 koní (220 kW), který nejvyšší rychlost navýšil na 255 km/h. Celkem vzniklo 776 vozů Maserati Quattroporte I (Tipo 107).

Quattroporte II – pozdě, špatně a v nesprávnou dobu

Turínský autosalon v roce 1974 se stal místem premiéry druhé generace řady Maserati Quattroporte, přitom generace první byla ve výrobě zastavena již o pět let dříve. Model Quattroporte II (Tipo AM 123) se diametrálně lišil od svého předchůdce. Po technické stránce totiž vycházel z francouzského modelu Citroën SM.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jediné Quattroporte s pohonem předních kol a pohonem předních kol

S ním po prodloužení sdílel celý podvozek, a to včetně plynokapalinového pérování a šestiválcového (a navíc docela slabého) motoru uloženého až za přední poháněnou nápravou (!). Šlo o pokus propojit technologie značek Citroën a Maserati, neboť v letech 1968 až 1975 bylo Maserati majetkem Citroënu.

Víkendové čtení: Citroën SM, Maserati z Francie

Víkendové čtení: Citroën SM, Maserati z Francie

Čtyřdveřová karoserie uhlazených tvarů vznikla pod hlavičkou Bertone, ale na kreslicím prkně Marcella Gandiniho, vůz se vyznačoval nadčasovým, elegantním pojetím a v přídi byly ukryty natáčející se světlomety na způsob Citroënu SM. V roce 1973 začala i na evropský kontinent pronikat první drtivá ropná krize, v tu chvíli navíc bylo již jasné, že se velkorysý projekt Citroën – Maserati hroutí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Šestiválec s objemem 3,0 l vyznavače rychlých Maserati nepřesvědčil

Kvůli těmto okolnostem se nepodařilo pro Quattroporte II získat evropskou homologaci, takže většina vyrobených vozů nakonec nalezla své majitele na Středním východě. Vzniklo jen 13 vozů této řady, přesto celý projekt uvedl značku Maserati do ohromných finančních potíží. O tyto vozy tradiční zákazníci Maserati nestáli, vždyť třílitrový šestiválec SM při výkonu 210 koní (154 kW) vůz s hmotností přes 1 600 kg jen stěží rozhoupal k hranici 200 km/h.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Maserati Quattroporte I – premiéra v nejlepší chvíli, Quattroporte II – pozdě, špatně a v nesprávnou dobu
  2. Maserati Quattroporte III – pokus o hranatý průlom, Maserati Quattroporte IV: jít s dobou
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

včera | Jan Mička | 34 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků