Maserati po patnácti letech ziskové

Italské Maserati, jedna z nejslavnějších značek sportovních a závodních automobilů vůbec, je opět v černých číslech.

A je to velká sláva, protože se stala ziskovou poprvé od roku 1993, kdy její vedení převzal koncern Fiat. V letech 1998 až 2005 spadalo Maserati pod divizi Ferrari, poté začala těsnější spolupráce s jinou italskou kolegyní ze stáje Fiat, Alfou Romeo. Jedním z důvodů pro tento převod byla skutečnost, že na linkách Maserati se vyrábí omezená série strojů Alfa Romeo 8C Competizione.

Podle právě zveřejněných informací vykázala značka Maserati za první letošní čtvrtletí zisk 10 milionů eur, což je oproti jednomilionové ztrátě v prvním loňském kvartále významný posun. „Během prvních čtyř měsíců letošního roku nám tržby narostly o 15,6% na 193 milionů eur,“ pochlubil se ředitel společnosti Luca del Monte. „Prodáváme nyní v 59 zemích a letos v Paříži představíme dva nové modely, GranTurismo a Quattroporte S,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 prodalo Maserati celkem 3 000 aut, vloni jich bylo rekordních 7 750 a letošní plán počítá s více než devíti tisíci nových vozů. „Maserati je nyní v dobré kondici. Prodeje nám rostou na všech trzích a těší nás, že tak jdou proti současnému trendu,“ nezapomněl se pochlubit del Monte.

Během své historie procházelo Maserati, jako snad každý malosériový výrobce aut, periodami a mnohokrát bylo na hranici krachu. Vždyť mezi roky 1956 a 1958 vyrobilo pouhých 10 vozů a v letech 1964 až 1971 jich nebylo ani osm stovek. Kapacita továrny je nyní 11 000 aut ročně a této hranice by se mělo dosáhnout během dvou let. Mluvčí automobilky uvedl, že se chystají naverbovat nové zaměstnance a mírně urychlit proces výroby každého vozu, ale zdůraznil, že značka Maserati zůstane exkluzivním producentem a roční produkci již dále zvyšovat nebude.

Továrna adaptovala japonský výrobní model kaizen, který upravuje metody plánování práce, její vykonání a okamžitou nápravu případných nedostatků. Mluvčí společnosti konstatoval, že její pracovníci zatím tráví příliš mnoho času nad konstrolou kvality a školením zaměstnanců, jak mají řešit své chyby a v budoucnu jim předcházet. Současné zařízení továrny, významným způsobem zaměřené na ruční výrobu, je dostatečně flexibilní na to, aby na pouhých dvou linkách mohly vznikat veškeré modely včetně těch připravovaných. Nyní se díky tomu na jediné lince montují vozy GranTurismo, Quattroporte a Alfa 8C.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k vysokému podílu ruční práce jsou dodávány některé celky od subdodavatelů již smontované. Například karosérie se vyrábí v Turíně a lakují u Ferrari v Maranellu, kde na zvláštní lince probíhá také produkce motorů pro Maserati. Na lince v továrně Maserati stráví každé auto zhruba devět hodin, při čemž se u každého dělníka zastaví na 21 minut (v sériové výrobě to bývá pouze 30 sekund). U Maserati spočítali, že dostupné varianty umožňují jen u řady Quattroporte vznik čtyř milionů kombinací, takže je nemyslitelné, aby byly všechny komponenty přímo na skladě. Také zde tedy funguje postup just-in-time, kdy je do továrny podle počítačových systémů díl dopraven právě včas. Současný model Quattroporte, vyráběný od roku 2003, se stal nesporným zachráncem značky. Jedná se o první Maserati designované u Pininfariny od dob modelu A6 z roku 1947 a prodejního rekordmana, který si do dnešních dnů našel již více než 15 000 majitelů.

bazar

Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Scudo 1,9
Rok výroby: 1997
Stav: 256 473 km
Cena: 46 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 75 942 km
Cena: 270 000 Kč
Fiat Ducato 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 140 553 km
Cena: 136 000 Kč
Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 3 400 km
Cena: 114 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků