Maserati po patnácti letech ziskové

Italské Maserati, jedna z nejslavnějších značek sportovních a závodních automobilů vůbec, je opět v černých číslech.

A je to velká sláva, protože se stala ziskovou poprvé od roku 1993, kdy její vedení převzal koncern Fiat. V letech 1998 až 2005 spadalo Maserati pod divizi Ferrari, poté začala těsnější spolupráce s jinou italskou kolegyní ze stáje Fiat, Alfou Romeo. Jedním z důvodů pro tento převod byla skutečnost, že na linkách Maserati se vyrábí omezená série strojů Alfa Romeo 8C Competizione.

Podle právě zveřejněných informací vykázala značka Maserati za první letošní čtvrtletí zisk 10 milionů eur, což je oproti jednomilionové ztrátě v prvním loňském kvartále významný posun. „Během prvních čtyř měsíců letošního roku nám tržby narostly o 15,6% na 193 milionů eur,“ pochlubil se ředitel společnosti Luca del Monte. „Prodáváme nyní v 59 zemích a letos v Paříži představíme dva nové modely, GranTurismo a Quattroporte S,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 2003 prodalo Maserati celkem 3 000 aut, vloni jich bylo rekordních 7 750 a letošní plán počítá s více než devíti tisíci nových vozů. „Maserati je nyní v dobré kondici. Prodeje nám rostou na všech trzích a těší nás, že tak jdou proti současnému trendu,“ nezapomněl se pochlubit del Monte.

Během své historie procházelo Maserati, jako snad každý malosériový výrobce aut, periodami a mnohokrát bylo na hranici krachu. Vždyť mezi roky 1956 a 1958 vyrobilo pouhých 10 vozů a v letech 1964 až 1971 jich nebylo ani osm stovek. Kapacita továrny je nyní 11 000 aut ročně a této hranice by se mělo dosáhnout během dvou let. Mluvčí automobilky uvedl, že se chystají naverbovat nové zaměstnance a mírně urychlit proces výroby každého vozu, ale zdůraznil, že značka Maserati zůstane exkluzivním producentem a roční produkci již dále zvyšovat nebude.

Továrna adaptovala japonský výrobní model kaizen, který upravuje metody plánování práce, její vykonání a okamžitou nápravu případných nedostatků. Mluvčí společnosti konstatoval, že její pracovníci zatím tráví příliš mnoho času nad konstrolou kvality a školením zaměstnanců, jak mají řešit své chyby a v budoucnu jim předcházet. Současné zařízení továrny, významným způsobem zaměřené na ruční výrobu, je dostatečně flexibilní na to, aby na pouhých dvou linkách mohly vznikat veškeré modely včetně těch připravovaných. Nyní se díky tomu na jediné lince montují vozy GranTurismo, Quattroporte a Alfa 8C.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k vysokému podílu ruční práce jsou dodávány některé celky od subdodavatelů již smontované. Například karosérie se vyrábí v Turíně a lakují u Ferrari v Maranellu, kde na zvláštní lince probíhá také produkce motorů pro Maserati. Na lince v továrně Maserati stráví každé auto zhruba devět hodin, při čemž se u každého dělníka zastaví na 21 minut (v sériové výrobě to bývá pouze 30 sekund). U Maserati spočítali, že dostupné varianty umožňují jen u řady Quattroporte vznik čtyř milionů kombinací, takže je nemyslitelné, aby byly všechny komponenty přímo na skladě. Také zde tedy funguje postup just-in-time, kdy je do továrny podle počítačových systémů díl dopraven právě včas. Současný model Quattroporte, vyráběný od roku 2003, se stal nesporným zachráncem značky. Jedná se o první Maserati designované u Pininfariny od dob modelu A6 z roku 1947 a prodejního rekordmana, který si do dnešních dnů našel již více než 15 000 majitelů.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků