Maserati MC 12: poseidonův trojzubec (fascinace)

Maserati MC 12 a Ferrari Enzo pocházejí ze společného vývoje, mají stejnou pohonnou jednotku 6,0 V12, ale přesto jsou hodně odlišné. MC12 disponuje jiným výkonem, má komfortnější interiér a jinak řešenou karoserii. Obě se ale řadí k nejlepším autům světa, pojďme se nyní blíže podívat na to s trojzubcem ve znaku.
Maserati MC 12: poseidonův trojzubec (fascinace)

Okruhový speciál Maserati FIA GT celkem úspěšně navazuje na výkony soutěžních Maserati z šedesátých let minulého století, kdy tehdejší okruhové speciály značky sbíraly závodní vavříny. Model MC 12 vychází právě ze závodního modelu a je ve srovnání s "bratříčkem" Ferrari Enzo (oba vozy pocházejí ze společného vývoje Ferrari Maserati Group) trochu jinde. Vše není podřízeno jen funkčnosti, aerodynamice, rychlosti a sportovnosti, ale ke slovu se dostává i komfort a "nesportovní" bezpečnostní prvky. Za zmínku jistě stojí i fakt, že na designu se podílel známý italský návrhář Giorgetto Giugiaro.

Karoserie z karbonu a uhlíkových vláken je poměrně dost protáhlá a nejen opticky, vůz je jedním z největších ve své třídě. Celková délka dvousedadlového supersportu je 5143 mm, rozvor činí 2800 mm, šířka 2096 mm a výška 1205 mm. Hmotnost 1335 kg je rozložena z 59% na zadní hnané nápravě, 41% hmotnosti zůstává na bedrech přední části.

Před zadní nápravou je podélně uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 l, který můžete najít i v Enzu. Řady válců svírají úhel 65 stupňů. Agregát dosahuje výkonu 465 kW (630 k) 7 500 ot/min, maximální kroutící moment 652 Nm je k dispozici v 5 500 ot/min. Taková síla vystřelí MC 12 na maximální rychlost přesuhující 330 km/h a sprint z 0 km/h na 100 km/h zvládne za 3,8 vteřin. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 23 l na 100 km, což při plné palivové nadrži o objemu 115 l činí dojezd 500 km.

Výkon motoru se na zadní nápravu přenáší pomoci dvoukotoučové suché spojky a elektrohydraulické šestistupňové převodovky Maserati Cambiocorsa, kterou ovládáte pomocí pádel umístněných pod volantem. Převodovka má dva mody: sportovní a ostřejší závodní. Do asfaltu se zakusují obří zadní pneumatiky o rozměru 345/35 R19, vpředu jsou 245/35 R19. Specialisté na brzdy z firmy Brembo osadili tento supersport šestipístkovými kotouči o průměru 380 x 34 mm vpředu; zadní náprava dostala čtyřpístkové třmeny a 335 x 32 mm kotouče. Pomocníčky v podobě ABS, elektronického brzdového asistentu EBD nebo kontroly trakce ASR byste v supersportu možná ani nečekali, v MC12 ale jsou a pomáhají zkrotit tohoto dravce.

Interiér je oproti jiným supersportům poměrně hodně komfortní. Kombinace hliníku a kůže působí velmi luxusně, MC 12 je vybaveno klimatizací, elektrickým ovládáním zpětných zrcátek a dokonce zde najdete i zásuvku na 12 voltů. Sportovní sedačky a čtyřbodové bezpečnostní pásy vám zajistí pocit bezpečí i při vysokých rychlostech. Podobně jako u Carrery GT i zde je panel střechy odnímatelný, takže ve slunečných dnech si můžete vychutnávat pocit jízdy jako u kabrioletu.

Tip: Více informací o supersportovních vozech naleznete v sekci Fascinace.

Technické parametry

Maserati MC 12
Rozměry 5143 x 2096 x 1205 mm
Rozvor 2800 mm
Motor 6.0 l V12
Výkon (kW/k) 465 kW (630 k)/7500
Kroutící moment 652 Nm/5500
Hmotnost 1335 kg
0-100 km/h 3,8 s
Maximální rychlost >330 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 472
Cena nz

Fotogalerie


Maserati MC12
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků