Maserati MC 12: poseidonův trojzubec (fascinace)

Maserati MC 12 a Ferrari Enzo pocházejí ze společného vývoje, mají stejnou pohonnou jednotku 6,0 V12, ale přesto jsou hodně odlišné. MC12 disponuje jiným výkonem, má komfortnější interiér a jinak řešenou karoserii. Obě se ale řadí k nejlepším autům světa, pojďme se nyní blíže podívat na to s trojzubcem ve znaku.
Maserati MC 12: poseidonův trojzubec (fascinace)

Okruhový speciál Maserati FIA GT celkem úspěšně navazuje na výkony soutěžních Maserati z šedesátých let minulého století, kdy tehdejší okruhové speciály značky sbíraly závodní vavříny. Model MC 12 vychází právě ze závodního modelu a je ve srovnání s "bratříčkem" Ferrari Enzo (oba vozy pocházejí ze společného vývoje Ferrari Maserati Group) trochu jinde. Vše není podřízeno jen funkčnosti, aerodynamice, rychlosti a sportovnosti, ale ke slovu se dostává i komfort a "nesportovní" bezpečnostní prvky. Za zmínku jistě stojí i fakt, že na designu se podílel známý italský návrhář Giorgetto Giugiaro.

Karoserie z karbonu a uhlíkových vláken je poměrně dost protáhlá a nejen opticky, vůz je jedním z největších ve své třídě. Celková délka dvousedadlového supersportu je 5143 mm, rozvor činí 2800 mm, šířka 2096 mm a výška 1205 mm. Hmotnost 1335 kg je rozložena z 59% na zadní hnané nápravě, 41% hmotnosti zůstává na bedrech přední části.

Před zadní nápravou je podélně uložený atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,0 l, který můžete najít i v Enzu. Řady válců svírají úhel 65 stupňů. Agregát dosahuje výkonu 465 kW (630 k) 7 500 ot/min, maximální kroutící moment 652 Nm je k dispozici v 5 500 ot/min. Taková síla vystřelí MC 12 na maximální rychlost přesuhující 330 km/h a sprint z 0 km/h na 100 km/h zvládne za 3,8 vteřin. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 23 l na 100 km, což při plné palivové nadrži o objemu 115 l činí dojezd 500 km.

Výkon motoru se na zadní nápravu přenáší pomoci dvoukotoučové suché spojky a elektrohydraulické šestistupňové převodovky Maserati Cambiocorsa, kterou ovládáte pomocí pádel umístněných pod volantem. Převodovka má dva mody: sportovní a ostřejší závodní. Do asfaltu se zakusují obří zadní pneumatiky o rozměru 345/35 R19, vpředu jsou 245/35 R19. Specialisté na brzdy z firmy Brembo osadili tento supersport šestipístkovými kotouči o průměru 380 x 34 mm vpředu; zadní náprava dostala čtyřpístkové třmeny a 335 x 32 mm kotouče. Pomocníčky v podobě ABS, elektronického brzdového asistentu EBD nebo kontroly trakce ASR byste v supersportu možná ani nečekali, v MC12 ale jsou a pomáhají zkrotit tohoto dravce.

Interiér je oproti jiným supersportům poměrně hodně komfortní. Kombinace hliníku a kůže působí velmi luxusně, MC 12 je vybaveno klimatizací, elektrickým ovládáním zpětných zrcátek a dokonce zde najdete i zásuvku na 12 voltů. Sportovní sedačky a čtyřbodové bezpečnostní pásy vám zajistí pocit bezpečí i při vysokých rychlostech. Podobně jako u Carrery GT i zde je panel střechy odnímatelný, takže ve slunečných dnech si můžete vychutnávat pocit jízdy jako u kabrioletu.

Tip: Více informací o supersportovních vozech naleznete v sekci Fascinace.

Technické parametry

Maserati MC 12
Rozměry 5143 x 2096 x 1205 mm
Rozvor 2800 mm
Motor 6.0 l V12
Výkon (kW/k) 465 kW (630 k)/7500
Kroutící moment 652 Nm/5500
Hmotnost 1335 kg
0-100 km/h 3,8 s
Maximální rychlost >330 km/h
400 m nz
Počet koní na tunu 472
Cena nz

Fotogalerie


Maserati MC12
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků