Maserati Praha přivezlo na svůj showroom nejnovější přírůstek do rodiny okruhových hraček pro náročné. Karbonem přetékající GT2 Stradale jsme mohli navštívit.
Tradiční italská automobilka Maserati neměla vždy na růžích ustláno, ale s příchodem modelu MC20 započala renesance, která se značky drží dodnes. Současným vrcholem snažení v návratu na vrchol je účast v závodech kategorie GT2, kde mezi sebou soutěží především gentlemanští závodníci. Stroj pro tuto kategorii zkonstruovalo Maserati právě na základech karbonového supersportu MC20, což se vyloženě nabízelo a ostatně nám bylo něco takového již při představení auta slíbeno.
Nicméně vzhledem k tomu, že zákazníci slyší i na skoro závodní stroje určené na veřejné silnice, využilo Maserati příležitosti a postavilo také silniční verzi pojmenovanou GT2 Stradale. Od Maserati jsme něco takového, i když za jiných okolností, viděli naposledy u ikonického supersportu MC12, a posledním okruhově zaměřeným strojem bylo GranTurismo MC Stradale z počátku minulé dekády.
Ačkoliv by to tedy ještě před pár lety nikdo neřekl, je tady italská konkurence pro Porsche 911 GT3 RS s trojzubcem ve znaku. Užít si tento vůz může pouze 914 zákazníků, pár jich bude mimochodem i v Česku. Tito lidé musí mít samozřejmě tučné bankovní konto, jelikož cena za pěkně naspecifikovaný kus jde nad 300 tisíc eur, což je částka přesně z ranku podobně zaměřených hraček.
Maserati nanosilo tuhle křupavou karbonovou houstičku na ten správný pult, premiéra totiž proběhla na prestižním eventu Monterey Car Week v srpnu minulého roku. A jakožto Italofil si dokážu představit, že kdybych se tam tudy procházel s průměrnými příjmy tamních návštěvníků, asi by to se mnou u stánku Maserati cukalo. Vlastně bych to asi rovnou podepsal.
Z auta čiší radost. Nevypadá jako vytuněná mrcha, ale vyzařuje auru světa motorsportu. Ze všech stran teče z GT2 Stradale karbon - něco máte ve standardu a za něco se tučně připlácí. Obří zadní křídlo má lví podíl na maximálním možném přítlaku 500 kilogramů, přičemž zadní části vozu připadá 370 kg. Tohle platí při rychlosti 280 km/h. Pro porovnání, 911 GT3 RS má v rychlosti 285 km/h přítlak 860 kg.
Nicméně tuhle hodnotu objeví a pocítí až profesionální řidič na okruhu, na běžné silnici se k tomu jako příčetný smrtelník ani nepřiblížíte. Plnými doušky si ale můžete užívat všechno ostatní. Stradale má pět jízdních režimů včetně nastavení do mokra a samozřejmě má i dost režimů na okruh. Uvnitř jeho radikálnost odhalí především příplatkové skořepiny Sabelt, které jsou mimořádně pohodlné, a do kterých se můžete chytit buď klasickým pásem, nebo lze zvolit okruhové kšandy. Obojí tam je.
Středový tunel je oproti standardní MC20 trochu vytažený nahoru, pro lepší přístup k ovládacím prvkům. Další velkou odlišností je indikátor řazení na horní části věnce volantu, a pak také poutko pro otevírání karbonových dveří, které jsou docela ztěžka, a to směrem od sebe a vzhůru. Jinak je to ale normální MC20 s infotainmentem, klimatizací a prémiovými reproduktory.
Pokud se budete chtít zabalit na nějaký vzdálenější okruh, můžete k tomu využít zadní zavazadelník o objemu 100 litrů. Je to místo tak na tašku a na helmu a bohužel víc se tam toho nevejde. Určitě můžete namítnout, že si další zavazadla můžete dát pod přední kapotu, jenže to nejde. Stejně jako u GT3 RS se kufr z přední kapoty vystěhoval a zamířily sem ventilátory pro usměrňování vzduchu nasávaného z předního nárazníku.
Pod zadní kapotou s vkusně implementovaným znakem trojzubce je rodinné stříbro Maserati - zbrusu nový vidlicový šestiválec Nettuno, na který mohou být v Modeně náležitě pyšní. Tady má oproti MC20 o 10 koní navíc, takže 640, a to v 7500 otáčkách. Má dvě turba umístěná po stranách, předkomůrkové zapalování a suché mazání. Když ho rozběsníte, dostanete se z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a pojedete 324 km/h.
Převodovka je osmistupňová dvouspojka s karbonovými pádly pod volantem. Odtučňovací kůra pak vyústila v krásných 1365 kg. Geometrie podvozku a kalibrace řízení vychází přímo ze závodního auta, takže jízdní zážitek bude od MC20 zcela odlišný. Distribuci výkonu mezi zadní kola řídí elektronický samosvorný diferenciál s elektro-hydraulickými aktuátory. Tahle věc se umí rozhodnout co udělá za 100 milisekund.
Pneumatiky dostanete od Michelinu, skvělé Cup 2 s rozměrem 245/35 R20 vpředu a 305/30 R20 vzadu. O zastavení se starají závodní karbon-keramické brzdy, u kterých si můžete vybrat barvu třmenů. V tomto případě to byla modrá, která tak hezky doplňovala chameleoní lak Digital Aurora z individualizačního programu Fuoriserie.
Maserati GT2 Stradale budeme snad vídat na okruhových dnech už v následujících měsících. Jeho konkurenta z Německa však budeme nejspíš potkávat častěji, to je bez debat. Možná je to tedy i takový tip na nevšední zábavu na okruhy, navíc z Itálie. GT2 Stradale není jen načančaná MC20, jak se občas říká. Teda ona to načančaná MC20 je, ale s přihlédnutím na výčet všech úprav, kalibrace a nastavení, je to zcela jiné auto.
Maserati GT2 Stradale vs. Porsche 911 GT3 RS |
Model |
GT2 Stradale |
911 GT3 RS |
Motor |
V6 3.0 |
B6 4.0 |
Výkon [kW/ot.min] |
471/7500 |
386 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
720/3000-5500 |
465 |
Zrychlení [s] |
2,8 |
3,2 |
Maximální rychlost [km/h] |
324 |
296 |
Převodovka |
8DCT |
7PDK |
Maximální přítlak |
500 kg při 280 km/h |
860 kg při 285 km/h |
Hmotnost [kg] |
1365 |
1450 |
Rozměry [mm] |
4669 x 1965 x 1222 |
4572 x 2027 x 1322 |