Kapitoly článku:
Za volantem
Ale zpět k vozu, s nímž jsem měl tu možnost svézt se. Jeho interiér je vybaven velmi komfortně, ačkoli se jedná o vůz z roku 1982, nechybí zde posilovač řízení a volant stavitelný ve dvou osách, klimatizace, regulace sklonu hlavních, halogenových světlometů, elektrické ovládání oken nebo navíjecí bezpečnostní pásy vpředu i vzadu. Interiér je v tomto voze čalouněn hodnotným textilem, alternativně se nabízela kůže. Zvláštní kapitolou je palubní deska. Podobně jako středová konzole a dveře je také deska ručně obšitá kůží a obložená dýhou z pravého dřeva. Jde o typické tříprostorové kupé kategorie GT. Čtyřčlenná posádka má dostatek prostoru a pohodlí ve všech směrech, zavazadlový prostor pojme 400 litrů prostoru a palivová nádrž s objemem 80 l zajistí vozu dostatečný dojezd. Vozy z prvních sérií poznáte podle hranatého stínění přístrojového štítu a podle digitálních hodin na středu palubní desky, kde se záhy objevily typické analogové hodiny, provázející vozy Maserati dodnes.
Svírám v rukou dřevem obložený čtyřramenný volant Momo se symbolem trojzubce na středu. Zkoušené Biturbo je typickým představitelem italské inženýrské školy osmdesátých let, jež se vyznačovala osazením kompletní řadou kontrolních světel a přístrojů. Na štítě jsou po stranách symbolu trojzubce velké stupnice tachometru a otáčkoměru, doplněné teploměrem chladicí kapaliny, palivoměrem, tlakoměrem oleje, voltmetrem a tlakoměrem přeplňování. Horní hranu štítu obsadila řada kontrolek včetně indikace zapnutého vnějšího osvětlení, vadné žárovky, brzdových okruhů, vyhřívání zadního okna, aktivovaného sytiče, ale také nezapnutého řidičova bezpečnostního pásu.
Přední sedadla jsou rozměrná, pohodlná a přiměřeně tuhá. Motor naskakuje bez potíží. Je třeba jej nechat opatrně prohřát pomalou jízdou, teprve poté jej lze bez obav začít vytáčet. Řízení je přesné, lehké a poskytuje obdivuhodně intenzivní kontakt s vozovkou. Při řazení je třeba dávat pozor na zpátečku umístěnou na místě, kde se běžně nachází jednička, takže ostatní stupně jsou vždy o jednu pozici posunuty. Také na brzdy se lze spolehnout, mají dostatečný účinek, ale vzhledem k nevětraným kotoučům dříve vadnou. Při ostrém brždění v zatáčce lze pozorovat přílišnou horlivost zadních brzd, vedoucí k přetáčivosti. Upřímně však řečeno: který dobrý řidič ostře brzdí v zatáčce...? To už ale mířím k Buchlovským kopcům, vyznačujícím se širokou, přehlednou a kvalitní vozovkou, milovanému to úseku každého motoristy. Zkouším prudký rozjezd z místa (samozřejmě bez pálící se gumy, jež by příliš neodpovídalo důstojnosti a charakteru stroje). Motor má překvapivě tichý a vyrovnaný chod, ačkoli do interiéru poněkud pronikají jeho vibrace. Kombinace karburátoru Weber s dvojicí poměrně malých turbodmychadel se jeví jako dokonalá, upřímně přiznávám, že s podobně kvalitním přeplňovaným zážehovým motorem jsem zřejmě dosud nejel (blíží se mu snad jen podstatně novější jednotky v Saabech z devadesátých let). Motor na sebemenší pohyb plynového pedálu reaguje zcela spontánně a bez jakékoli prodlevy.
Jeho zátah je naprosto plynulý. Zhruba do 3 500 ot./min. se za volantem Biturba cítíte podobně jako v nějakém silném moderním voze, věci se začnou dít až po překročení této hranice. Motor se dravě řítí do otáček, není přitom důležité, jaký rychlostní stupeň máte zrovna zařazen. Biturbo vás zatlačí do sedaček kdykoli si zamanete. Otevřená rovinka, mám zařazenu trojku a chvějící nohou prošlapuji plynový pedál až na podlahu. Motor hřmí a rafička otáčkoměru letí k červenému poli, následována tlakoměrem přeplňování. Jen velmi nerad pedál povoluji, činím tak pouze na moment, kdy řadím „čtyři“, a již jej opět nemilosrdně tisknu k podlaze. Kromě krásného, plného hukotu motoru neobtěžuje posádku žádný hluk, aerodynamika je na velmi dobré úrovni a závěsy kol spolehlivě filtrují rázy od nerovností vozovky. V rychle se střídajících zatáčkách musím ocenit chování vozu na hranici smyku. Poskytuje totiž vlastnosti, jež od ryze sportovního vozu s „klasickou“ koncepcí očekáváte. Mírná nedotáčivost při nájezdu zatáčky zmizí s trhnutím volantem, poté si již užíváte přiřizování prostřednictvím dávkování plynu. Je však třeba uznat, že méně zkušení řidiči se s Biturbem mohou fofrem ocitnout mimo silnici, protože nástup výkonu motoru je skutečně mohutný...
Řízení přesně následuje moje pokyny a já se opájím neuvěřitelně těsným sepjetím řidiče s mechanikou, zatím nenarušovaným zásahy elektronických systémů. Cesta do Zlína mi utekla snad až příliš rychle. Na tento zážitek však budu vzpomínat ještě dlouho. Řeknu vám upřímně a po zralé úvaze, že vůz podobných kvalit v dnešních programech automobilek nenajdete. Je lehký, prostorný, praktický a výkonný. Řidič má díky znamenitému výhledu do všech stran a kompletní sadě kontrolních a ovládacích přístrojů dokonalý přehled o dění na palubě i mimo ni. S Biturbem lze absolvovat klidnou jízdu na dlouhé vzdálenosti, ale oslní i při víkendovém výletu na autodrom. Samozřejmě, řada běžných moderních automobilů vykazuje lepší výkonové i jízdní parametry, ale jízda s Biturbem je svezení plné opravdových zážitků.
Opravdu jen symbol úpadku?
Maserati Biturbo se pro mnohé vyznavače supersportovních vozů Maserati stalo symbolem úpadku. Jeho karosérie působí skoro obyčejně, bohatě vybavený interiér podle některých degraduje ryzý charakter vozů pro radost z jízdy. Na druhou stranu se díky tomuto modelu dostaly vozy s tridentem ve znaku mezi širší povědomí motoristů a pomohly automobilce přežít etapu mezi neúspěšnou anabází s Citroënem a finančním zajištěním koncernu Fiat. Biturbu se často vytýká jeho poruchovost. To však často pramení ze způsobu, kterým s vozy tohoto typu jejich majitelé zacházeli. Řada z nich si totiž neuvědomovala, že malolitrážní motor nadopovaný do vysokých parametrů si žádá i přes nízký kompresní poměr zvláštní údržbu a citlivé zacházení. V dnešní době se vozy řady Biturbo objevují na našem trhu s jetými vozy jen výjimečně, zato za velmi výhodnou cenu. Jejich provoz a údržba však může být dražší, než by se na první pohled mohlo zdát. Některé náhradní díly totiž nemají svůj druhovýrobní ekvivalent a těžko se shání, přitom vás přijdou na velké peníze. Na vrakoviště přitom zapomeňte. Na druhou stranu lze při troše šikovnosti využít i snadno dostupných dílů, určených pro vozy jiných značek. Nic to však nemění na tom, že Maserati Biturbo je ztělesněním těsného sepjetí řidiče s technikou, nízkou hmotností a vysokým výkonem, aniž by se však dotyčný musel uskrovňovat na svém pohodlí. Jak rád bych k tomuto vozu našel srovnatelný automobil ze současné produkce...