Marchionne: Automobilový průmysl se sám ničí velkými výdaji na vývoj

Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, se neustále dvoří gigantu General Motors. Nyní předložil poměrně pádné argumenty ke vzájemnému sloučení.
Marchionne: Automobilový průmysl se sám ničí velkými výdaji na vývoj

Sergio Marchionne je poněkud kontroverzní osobnost automobilového průmyslu. Proslul jako poměrně nekompromisní šéf automobilky Fiat, když se nebál nahlas kritizovat produktivitu domácích továren, a poslední dobou o sobě dal vědět úspěšným spojením Fiatu s Chryslerem.

Marchionne se původně chystal odejít po utvoření koncernu FCA Fiat—Chrysler do penze, ale sám prohlásil, že ještě není s prací hotov. Má totiž ještě zálusk na jeden obří projekt: spojení koncernu FCA s jiným obřím koncernem. Chce to stihnout to roku 2019.

Sergio Marchionne stále věří, že stihne spojit Fiat s obřím koncernem

Sergio Marchionne stále věří, že stihne spojit Fiat s obřím koncernem

V hledáčku má především amerického giganta General Motors, kterému se přímo otevřeně dvoří. Ačkoli GM jakékoli zájmy o spojení s konkurencí odmítá, v byznysu platí, že všechno se dá koupit, záleží jenom na ceně. A nezapomínejme ani na Volkswagen, který s Fiatem už několikrát jednal.

Sergio Marchionne vidí největší problém současného automobilového průmyslu v obrovských nákladech na vývoj součástek, které by mohly značky bezpečně vzájemně sdílet, aniž by utrpěla jejich hrdost. Podle šéfa FCA utratí největší automobilky za vývoj zhruba 30 miliard korun ročně.

Šéf Fiatu Marchionne: Zkoušeli jsme lék, ale ten bohužel zabíjí pacienta

Šéf Fiatu Marchionne: Zkoušeli jsme lék, ale ten bohužel zabíjí pacienta

Podle Marchionneho nestačí marže, které se pohybují v průměru okolo sedmi procent, na to, aby se takto vysoké náklady na vývoj zaplatily. Nepomáhá prý ani příliš krátký životní cyklus modelů, který se počítá na zhruba čtyři roky.

Výsledkem tak je, že automobilky utrácí zbytečně paníze za to, co by si mohly mezi sebou nasdílet. Jde třeba o komponenty podvozku, motoru, převodovky a podobně, neboť výsledný produkt je nyní zpravidla stejný, jen ho vyvinuli a nakreslili jiní technici a designéři. Podle Marchionneho stejně průměrný zákazník rozdíly nepozná. Ten rozlišuje pouze design, cenu, výbavu a jízdní vlastnosti.

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Marchionne také tvrdí, že za to může legislativa (kvůli bezpečnosti, daním a ekologii) a snaha výrobců zavděčit se širokému spektru zákazníků, takže výsledné produkty mají i vesměs stejné parametry. Jsou stejně velké, mají stejné motory, stejné výkony, stejné emise CO2 a jsou stejně rychlé. Jezdí i velmi podobně.

Sergio Marchionne pak na závěr dodal, že pokud chtějí automobilky přežít a zachovat si rozumné zisky, musí se sloučit a sdílet komponenty. Náklady na vývoj jinak příšerně porostou, zejména pokud budou vlády tlačit na povinné limity emisí CO2.

Znamenají nové emisní limity konec dieselů? Výrobci se bouří proti EU

Znamenají nové emisní limity konec dieselů? Výrobci se bouří proti EU

Evropské automobilky nyní stojí každý uspořený gram CO2 zhruba 40 eur vývoje na jednom autě. Takže si spočítejte, kolik bude stát automobilku vyrábějící milion aut ročně snížení průměrných emisí ze 130 g/km CO2 na 95 g/km CO2.

Právě budoucí hybridní a elektrické pohony by mohly automobilky sdílet nebo se podílet na jejich společném vývoji. Navíc by to pomohlo jednodušší zaměnitelnosti, servisu a rychlejšímu rozvoji dobíjecích stanic.

bazar

Fiat Grande Punto 1,4
Rok výroby: 2008
Stav: 93 195 km
Cena: 100 000 Kč
Fiat 500L 1,4
Rok výroby: 2013
Stav: 124 156 km
Cena: 200 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 145 428 km
Cena: 58 000 Kč
Fiat Ducato 2,3
Rok výroby: 2011
Stav: 172 665 km
Cena: 236 000 Kč
Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků