Marchionne: Automobilový průmysl se sám ničí velkými výdaji na vývoj

Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, se neustále dvoří gigantu General Motors. Nyní předložil poměrně pádné argumenty ke vzájemnému sloučení.
Marchionne: Automobilový průmysl se sám ničí velkými výdaji na vývoj

Sergio Marchionne je poněkud kontroverzní osobnost automobilového průmyslu. Proslul jako poměrně nekompromisní šéf automobilky Fiat, když se nebál nahlas kritizovat produktivitu domácích továren, a poslední dobou o sobě dal vědět úspěšným spojením Fiatu s Chryslerem.

Marchionne se původně chystal odejít po utvoření koncernu FCA Fiat—Chrysler do penze, ale sám prohlásil, že ještě není s prací hotov. Má totiž ještě zálusk na jeden obří projekt: spojení koncernu FCA s jiným obřím koncernem. Chce to stihnout to roku 2019.

Ford | Zajímavosti | Volkswagen | Fiat | Byznys | Chrysler

Sergio Marchionne stále věří, že stihne spojit Fiat s obřím koncernem

V hledáčku má především amerického giganta General Motors, kterému se přímo otevřeně dvoří. Ačkoli GM jakékoli zájmy o spojení s konkurencí odmítá, v byznysu platí, že všechno se dá koupit, záleží jenom na ceně. A nezapomínejme ani na Volkswagen, který s Fiatem už několikrát jednal.

Sergio Marchionne vidí největší problém současného automobilového průmyslu v obrovských nákladech na vývoj součástek, které by mohly značky bezpečně vzájemně sdílet, aniž by utrpěla jejich hrdost. Podle šéfa FCA utratí největší automobilky za vývoj zhruba 30 miliard korun ročně.

Fiat | Byznys | Alfa Romeo | Jeep | Názory | Chrysler

Šéf Fiatu Marchionne: Zkoušeli jsme lék, ale ten bohužel zabíjí pacienta

Podle Marchionneho nestačí marže, které se pohybují v průměru okolo sedmi procent, na to, aby se takto vysoké náklady na vývoj zaplatily. Nepomáhá prý ani příliš krátký životní cyklus modelů, který se počítá na zhruba čtyři roky.

Výsledkem tak je, že automobilky utrácí zbytečně paníze za to, co by si mohly mezi sebou nasdílet. Jde třeba o komponenty podvozku, motoru, převodovky a podobně, neboť výsledný produkt je nyní zpravidla stejný, jen ho vyvinuli a nakreslili jiní technici a designéři. Podle Marchionneho stejně průměrný zákazník rozdíly nepozná. Ten rozlišuje pouze design, cenu, výbavu a jízdní vlastnosti.

Tajné | BMW | Ford | Audi | Zajímavosti | Volkswagen | Mercedes-Benz | Renault | Byznys | Hyundai | Toyota | Ferrari | Porsche | Bentley | Maserati

Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

Marchionne také tvrdí, že za to může legislativa (kvůli bezpečnosti, daním a ekologii) a snaha výrobců zavděčit se širokému spektru zákazníků, takže výsledné produkty mají i vesměs stejné parametry. Jsou stejně velké, mají stejné motory, stejné výkony, stejné emise CO2 a jsou stejně rychlé. Jezdí i velmi podobně.

Sergio Marchionne pak na závěr dodal, že pokud chtějí automobilky přežít a zachovat si rozumné zisky, musí se sloučit a sdílet komponenty. Náklady na vývoj jinak příšerně porostou, zejména pokud budou vlády tlačit na povinné limity emisí CO2.

Zajímavosti | Život řidiče | Byznys | Palivo

Znamenají nové emisní limity konec dieselů? Výrobci se bouří proti EU

Evropské automobilky nyní stojí každý uspořený gram CO2 zhruba 40 eur vývoje na jednom autě. Takže si spočítejte, kolik bude stát automobilku vyrábějící milion aut ročně snížení průměrných emisí ze 130 g/km CO2 na 95 g/km CO2.

Právě budoucí hybridní a elektrické pohony by mohly automobilky sdílet nebo se podílet na jejich společném vývoji. Navíc by to pomohlo jednodušší zaměnitelnosti, servisu a rychlejšímu rozvoji dobíjecích stanic.

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 4 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků