Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Dva nové testovací vozy a jeden letitý rodinný automobil využila redakce Autorevue.cz pro test účinnosti jednotlivých typů klimatizace. Podmínky byly více než vyhovující. Teploměr ukazoval venkovní teplotu hodně přes 35 stupňů Celsia...

Nezáleží na tom, jak drahou klimatizaci v autě máte. Všechny dokážou během klasické cesty z práce ochladit interiér na pokojovou teplotu. Ukázal to náš praktický test během úterního odpoledne, kdy teploty v Praze a okolí vystoupaly na letošní nejvyšší úroveň. 

Volkswagen Golf Variant s benzinovým motorem 1,5 TSI (110 kW) a převodovkou DSG, Suzuki Ignis se zážehovým agregátem 1,2 (66 kW) a Škoda Fabia Combi první generace poháněná nesmrtelným 1,4 16V (55 kW). Každý exemplář s jiným typem klimatizace. Golf disponuje dvouzónovou automatickou, ignis jednozónovou automatickou a dvanáct let stará fabia si musí vystačit s manuální klimatizací.

Tuto sestavu vozů jsme zvolili pro jednoduchý test účinnosti jejich klimatizačních jednotek. Zadání bylo prosté: Z parkoviště, kde vozy stály hodinu zaparkované na přímém slunci, jsme vyrazili pryč z města. Použili jsme tedy scénář, který je typický pro řadu lidí žijících v některé z obcí u hlavního města dojíždějících autem na své pracoviště. Zajímalo nás, za jak dlouho dokáže klimatizace vychladit vůz na pokojovou teplotu, tedy na zhruba 20 - 22 stupňů Celsia.

Nový cenový žebříček městských hatchbacků. S rádiem a klimatizací

Nový cenový žebříček městských hatchbacků. S rádiem a klimatizací

Auta jsme nejprve zaparkovali na asfaltovou rozpálenou plochu a odešli na kávu. Tam jsme si současně ověřili, zda levné elektronické teploměry (v ceně zhruba 200 Kč za kus) ukazují za stejných podmínek stejně. Ukazovaly - všechny v klimatizovaném prostoru zobrazovaly teplotu 26 stupňů Celsia.

Atermické sklo skutečně funguje

Následně jsme je umístili do interiéru na sedačku spolujezdce a odebrali se dopít kofeinový mok. Když jsme se do auta vrátili, bylo jak ve fabii, tak v suzuki shodných 46 stupňů. Jen golf se vymykal. Na displeji se ukázalo "jen" 43 stupňů. Jednoznačně je to důsledek příplatkového atermického čelního skla (má v sobě tenoučkou metalickou fólii, která má odrážet až 30 procent slunečních paprsků).

Ve všech vozech nastavujeme klimatizaci na maximum, což ve fabii znamená také otočení kolečka ventilátoru na čtvrtý stupeň, a mřížky ve ventilačních otvorech nastavujeme tak, aby co největší proud klimatizovaného vzduchu mířil na sedačku spolujezdce, na níž je umístěný teploměr. Venku vrcholí tropický den - ukazatel na palubním displeji zobrazuje 38 stupňů.

Vyrážíme od obchodního centra v Hostivaři na Průmyslovou, dále na Štěrboholskou spojku a na dálnici D11. Na prvním sjezdu na 8. kilometru sjíždíme a míříme do Mstětic. Zde, po 25 minutách jízdy, test ukončujeme.

Nový Suzuki Ignis je nejlevnější "čtyřkolka". Už základní výbava postačí

Nový Suzuki Ignis je nejlevnější "čtyřkolka". Už základní výbava postačí

A jak rychle klimatizace snižovaly teplotu? Možná poněkud překvapivě nejrazantněji do interiéru v první pětiminutovce vpouštěl chladný vzduch ignis. Z původních 46 dokázal interiér ochladit o sedmnáct stupňů. Určitý vliv na to zřejmě má relativně malá kabina tohoto autíčka.

Jak fabia, tak golf zvládly snížení teploty o patnáct stupňů. Jenže vzhledem k rozdílné výchozí teplotě už bylo v golfu nejpříjemněji - 28 stupňů. Golf (opět připomínáme jeho zvýhodnění díky speciálnímu sklu) pak své vedení již nepustí. Po deseti minutách od startu ukazuje teploměr 24, po patnácti 22. Po dvaceti minutách klesá teplota na 20, kde zůstává i při zastavení po 25 minutách.

Ignis byl jen o maličko horší. Po deseti minutách od startu jsme uviděli na displeji teploměru číslo 26, po čtvrthodině 23, po dvaceti minutách 22 a v cíli ještě o stupeň méně.

Na fabii bylo vidět, že léta provozu si přece jen už vybrala určitou daň. Zatímco na začátku také během první pětiminutovky dokázala ochladit vůz oproti počátečnímu stavu stejně jako golf o patnáct stupňů, další ochlazování již probíhalo pomaleji. Po deseti minutách bylo uvnitř 28 a během dalších pětiminutových intervalech jsme zaznamenali postupně 26, 25 a 24. I to by ale případný spolujezdec nepochybně ocenil.

Na fotodokumentaci průběhu testu se můžete podívat níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Suzuki SX4 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 83 798 km
Cena: 173 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2009
Stav: 73 329 km
Cena: 130 000 Kč
Suzuki Ignis 1,3
Rok výroby: 2006
Stav: 74 412 km
Cena: 100 000 Kč
Suzuki Swift 1,2
Rok výroby: 2012
Stav: 56 677 km
Cena: 180 000 Kč
Suzuki Swift 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 74 837 km
Cena: 101 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 2
Rok výroby: 2007
Stav: 145 499 km
Cena: 162 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků