Manuální, automatická, dvouzónová.. Test klimatizací v nejteplejším dni

Dva nové testovací vozy a jeden letitý rodinný automobil využila redakce Autorevue.cz pro test účinnosti jednotlivých typů klimatizace. Podmínky byly více než vyhovující. Teploměr ukazoval venkovní teplotu hodně přes 35 stupňů Celsia...

Nezáleží na tom, jak drahou klimatizaci v autě máte. Všechny dokážou během klasické cesty z práce ochladit interiér na pokojovou teplotu. Ukázal to náš praktický test během úterního odpoledne, kdy teploty v Praze a okolí vystoupaly na letošní nejvyšší úroveň. 

Volkswagen Golf Variant s benzinovým motorem 1,5 TSI (110 kW) a převodovkou DSG, Suzuki Ignis se zážehovým agregátem 1,2 (66 kW) a Škoda Fabia Combi první generace poháněná nesmrtelným 1,4 16V (55 kW). Každý exemplář s jiným typem klimatizace. Golf disponuje dvouzónovou automatickou, ignis jednozónovou automatickou a dvanáct let stará fabia si musí vystačit s manuální klimatizací.

Tuto sestavu vozů jsme zvolili pro jednoduchý test účinnosti jejich klimatizačních jednotek. Zadání bylo prosté: Z parkoviště, kde vozy stály hodinu zaparkované na přímém slunci, jsme vyrazili pryč z města. Použili jsme tedy scénář, který je typický pro řadu lidí žijících v některé z obcí u hlavního města dojíždějících autem na své pracoviště. Zajímalo nás, za jak dlouho dokáže klimatizace vychladit vůz na pokojovou teplotu, tedy na zhruba 20 - 22 stupňů Celsia.

Nový cenový žebříček městských hatchbacků. S rádiem a klimatizací

Nový cenový žebříček městských hatchbacků. S rádiem a klimatizací

Auta jsme nejprve zaparkovali na asfaltovou rozpálenou plochu a odešli na kávu. Tam jsme si současně ověřili, zda levné elektronické teploměry (v ceně zhruba 200 Kč za kus) ukazují za stejných podmínek stejně. Ukazovaly - všechny v klimatizovaném prostoru zobrazovaly teplotu 26 stupňů Celsia.

Atermické sklo skutečně funguje

Následně jsme je umístili do interiéru na sedačku spolujezdce a odebrali se dopít kofeinový mok. Když jsme se do auta vrátili, bylo jak ve fabii, tak v suzuki shodných 46 stupňů. Jen golf se vymykal. Na displeji se ukázalo "jen" 43 stupňů. Jednoznačně je to důsledek příplatkového atermického čelního skla (má v sobě tenoučkou metalickou fólii, která má odrážet až 30 procent slunečních paprsků).

Ve všech vozech nastavujeme klimatizaci na maximum, což ve fabii znamená také otočení kolečka ventilátoru na čtvrtý stupeň, a mřížky ve ventilačních otvorech nastavujeme tak, aby co největší proud klimatizovaného vzduchu mířil na sedačku spolujezdce, na níž je umístěný teploměr. Venku vrcholí tropický den - ukazatel na palubním displeji zobrazuje 38 stupňů.

Vyrážíme od obchodního centra v Hostivaři na Průmyslovou, dále na Štěrboholskou spojku a na dálnici D11. Na prvním sjezdu na 8. kilometru sjíždíme a míříme do Mstětic. Zde, po 25 minutách jízdy, test ukončujeme.

Nový Suzuki Ignis je nejlevnější "čtyřkolka". Už základní výbava postačí

Nový Suzuki Ignis je nejlevnější "čtyřkolka". Už základní výbava postačí

A jak rychle klimatizace snižovaly teplotu? Možná poněkud překvapivě nejrazantněji do interiéru v první pětiminutovce vpouštěl chladný vzduch ignis. Z původních 46 dokázal interiér ochladit o sedmnáct stupňů. Určitý vliv na to zřejmě má relativně malá kabina tohoto autíčka.

Jak fabia, tak golf zvládly snížení teploty o patnáct stupňů. Jenže vzhledem k rozdílné výchozí teplotě už bylo v golfu nejpříjemněji - 28 stupňů. Golf (opět připomínáme jeho zvýhodnění díky speciálnímu sklu) pak své vedení již nepustí. Po deseti minutách od startu ukazuje teploměr 24, po patnácti 22. Po dvaceti minutách klesá teplota na 20, kde zůstává i při zastavení po 25 minutách.

Ignis byl jen o maličko horší. Po deseti minutách od startu jsme uviděli na displeji teploměru číslo 26, po čtvrthodině 23, po dvaceti minutách 22 a v cíli ještě o stupeň méně.

Na fabii bylo vidět, že léta provozu si přece jen už vybrala určitou daň. Zatímco na začátku také během první pětiminutovky dokázala ochladit vůz oproti počátečnímu stavu stejně jako golf o patnáct stupňů, další ochlazování již probíhalo pomaleji. Po deseti minutách bylo uvnitř 28 a během dalších pětiminutových intervalech jsme zaznamenali postupně 26, 25 a 24. I to by ale případný spolujezdec nepochybně ocenil.

Na fotodokumentaci průběhu testu se můžete podívat níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

včera | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků