Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Klasická manuální převodovka z aut úplně nezmizí. Je to totiž především záležitost nákladů a výsledné ceny.
Manuál budoucnosti sníží spotřebu o 8 % a nebude mít spojkový pedál

Možná si říkáte, že klasický manuál už nemůže být efektivnější. Přesto si německá společnost Schaeffler myslí něco jiného a intenzivně vyvíjí nový typ elektronicky ovládané spojky, která má ještě více snížit spotřebu paliva a zlepšit komfort řazení.

V současné době se manuál nachází v asi 44 % prodaných aut. Do roku 2025 poklesne podíl na zhruba 41 %, ale přesto zůstane manuál s přehledem nejoblíbenější. Dvouspojkové převodovky zvýší svůj podíl ze současných 8 % na 13 % a CVT (především kvůli hybridním pohonům) z 13 na 17 %. Klesne podíl klasických automatů a to z 35 na 29 %. Zbytek připadá na robotizované automaty.

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Nový typ elektronické spojky Schaeffler není klasický robotizovaný automat, neboť i ten je kvůli softwaru výrazně dražší. Schaeffler hledá cestu, jak pomocí elektronického řízení spojky snížit spotřebu v reálném provozu. Nový systém tak najde uplatnění až s novým měřením spotřeby podle cyklu WLTP, který začne platit od roku 2017.

Největší přínos nové elektronické spojky Schaeffler totiž spočívá v tom, že umožní po sundání nohy z pedálu plynu odpojit rychle převodovku a vypnout úplně motor. Tím klesne tření a auto může „plachtit.“ Zatímco v současném měření dle normy NEDC takový systém nemá žádný tabulkový přínos pro nižší spotřebu a emise CO2, v novém měření dle normy WLTP se na něj již bude brát ohled. V reálném provozu podle Schaeffleru klesne spotřeba o asi 8 %.

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Nový systém bude stát výrobce aut jen zhruba 100 eur, zákazníci si za něj v novém autě připlatí zhruba 200 až 300 eur. Dalším využitím je také úplné odstranění pedálu spojky, ale ponechání klasického „háčka,“ případně nahrazení řadící páky pádly nebo joystickem s polohou +/-.

Takový asistovaný manuál bude levnější než robotizovaný automat, protože nebude mít složitý modul s komplikovaným software pro automatické řazení. Změnu rychlosti určí řidič, elektronika pouze pomůže s rozjezdem a ovládáním spojky při řazení.

BMW M budoucnosti: SUV, čtyřkolka a automat

BMW M budoucnosti: SUV, čtyřkolka a automat

Systém asistované spojky přidá k výrobní ceně auta zhruba 150 až 200 eur. To je pořád méně než současné automaty. Robotizovaný automat stojí výrobce okolo 350 eur, dvouspojková převodovka zhruba 750 eur. To jsou ale náklady výrobců, ti si za ně pak v ceníku obvykle účtují dvojnásobné částky.

Společnost Schaeffler nyní svůj nový manuál s elektronickou spojkou testuje na deseti různých autech. Značky ani modely ale nechtěla společnost specifikovat. Prozatím to vypadá, že se první sériové aplikace tohoto systému dočkáme v polovině roku 2018. Někteří výrobci prý už mají vážný zájem.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

dnes | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků