Mantra dne: když hodně vyděláváš, zaplatíš třikrát více

Bude se v případě stejného dopravního přestupku zkoumat výše vašeho příjmu a podle toho se pak určí výše pokuty? Není to vyloučené. Existuje totiž možnost, že se za shodný prohřešek bude měřit různým metrem, neboť ministr dopravy Vít Bárta chce v tomto směru pozměnit zákon. Pokud by se jeho představa uskutečnila, mohli by nejbohatší řidiči za nejzávažnější provinění zaplatit i 150 tisíc korun, což by bylo podle zveřejněných čísel trojnásobně víc než lidé s běžným příjmem.

Jestli bude legislativa probíhat bez zpoždění, mohl by parlament zkraje léta novelu odhlasovat a nový sazebník by začal platit od 1. ledna 2012. Bártův resort navrhuje rozdělit motoristy podle hrubé mzdy do tří příjmových skupin.

V první mají být řidiči do výše platu 60 tisíc korun. Těm by hrozil postih od 25 do 50 tisíc. U lidí s hrubými výdělky do 150 tisíc by se pokuta mohla vyšplhat až na sto tisíc. Ten, kdo si přijde měsíčně na více jak 150 tisíc, může v případě vážného porušení dopravních pravidel zaplatit 78 až 150 tisíc korun.

Cílem změny je nastolit takovou situaci, aby pokuta zasáhla každého řidiče, a nebyla pro nejbohatší motoristy jako dosud důvodem ke shovívavému úsměvu. Na druhou stranu je pro většinu lidí s nízkými příjmy i dolní hranice navrhovaného sazebníku docela krutá. Má být proto pamatováno na nesolventní motoristické hříšníky – pokutu prý bude možné uhradit na splátky.

Z návrhu není zatím jasné, na jaké přestupky by se měly mnohatisícové pokuty vztahovat. Dá se očekávat, že projednání novely v parlamentu přinese hodně vzrušenou debatu. Například premiér Petr Nečas se před časem k nápadu ministra své vlády nepostavil nijak nadšeně.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků