Malou elektrickou dodávku uvádí i Peugeot. Nový e-Partner dojezdem nepřekvapí

30 komentářů

Xixao
26. ledna • 22:34

Zaujalo me, ze 50kwh baterka se 100kw zdrojem nabije za pul hodiny na 80% kapacity. Znamena to tedy, ze 20% energie jen mezi nabijeckou a baterii vyleti ven v podobe tepla.A pak si precteme, ze diky rakousku jsme meli zadelano na blackout.A nakonec neco k pobaveni...
http://dfens-cz.com/tesla-model-s-12-kg-uhli-...

Marek71
27. ledna • 12:23

Pokud byste o EV něco věděl, tak víte, že ta nabíjecí křivka není plochá. To znamená, že maximální nabíjecí výkon sice je 100 kW, ale tímto výkonem nelze nabíjet v celém rozsahu SOC (state of charge). typicky je to tak, že když je baterkka na minimu, tak je nabíjecí prou maximální a pak různě pomalu a v různé křivce klesá, záleží co to je za baterku, jakou má teplotu a jak to výrobce auta nastavil.Tady např. pro e208 uvádí nabití 0-80% za 31 minut a průměrný nabíjecí výkon za tu dobu 65 kW. Je tam inabíjecí křivka:
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208...

Rejpal
27. ledna • 16:59

Hlavně pak těch zbylých 20% trvá řádově déle, než ten zbytek.

Marek71
28. ledna • 9:22

Obecně ano, ale záleží od křivky nabíjení u konkrétního EV. Nelze říct, že u všech se to láme u těch 80%. Některá EV mají tu křivku takovou, že konstantně klesá třeba už od 40% a v 80% už jedou jenom na 1/3 max. nabíjecího výkonu (Tesla). To se pak vyplatí dobíjet spíš častěji a v rozmezí 10-60, nebo max. 10-70, kde ten výkon ještě pořád je kolem 100 kW.Jiná EV mají tu křivku plošší, např. eTron nabíjí prakticky plným výkonem až do těch cca. 80% a ještě v 90% má 1/2 nabíjecího výkonu, teda nějakých 80 kW.U jiných EV je křivka vícekrít lomená, to znamená, že např. do 40% nabíjí výkonem blízkým max. výkonu, pak to o něco klesne a zase drží až do 60%, pak u6 klesne v9c a je to u6 jenom 1/2 max. výkonu a mezi 70-80% to poklesne až na 1/3 max. výkonu (Hyundai Kona).Nabíjecí strategie na DC nabíjení jsou různé, výrobci se snaží maximalizovat ryclost nabíjení, ale zase aby to nebylo na úkor životnosti baterky.

Xixao
28. ledna • 22:02

Me je v podstate jedno, jaka je nabijeci strategie. Podstatne je, ze pokud 50kwh baterii nenabiju 100kw pripojkou za pul hodiny, tak bud nenabijim 100kw, nebo jde energie do ksa. A vzhledem k tomu, ze o nabijeni baterii neco malo, vzdalene, vim, tak je realite blizsi prave to ksa. Bohuzel.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Marek71
29. ledna • 9:11

Pokud bys o baterii a jejím nabíjení něco věděl, tak bys taky věděl, že nabíjet baterii o kapacitě 50 kWh výkonem 100 kW je 2C. To je pro baterku už docela zátěž a žádná to nedá v celém rozsahu, to není možné z fyzikálního hlediska. Proto se u EV udává max. nabíjecí výkon a každý ví, že tímto výkonem nabíjí jenom v nějakém rozsahu, určitě ne 0-100. Jak jsem psal, nejblíž je tomu asi eTron, ten má křivku plochou až do 80-85%. Samozřejmě, při nabíjení jsou i ztráty, to je taky normální fyzikální jev, kabely se zahříhaví. Aby ses přiblížil 100% účinnosti nabíjené, musel bys nabíjet v teplotách, kdy se projeví supravodivost. To by ale zase nebylo dobré pro baterku, ta potřebuje určitou teplotu při nabíjení. Jinak nabíjecí výkon klesá, viz. např aktuálně Kona a eNiru, tzv. coldgate.

Xixao
29. ledna • 19:10

Skvele receno. Tedy pokud se baterie nebudou dale zvetsovat (coz je cenovy a hmotnostni nesmysl), tak vykonne nabijecky jsou vlastne jen vejicka na hejly? :-)

Marek71
3. února • 15:01

Ne úplně.
Ten vysoký výkon má smysl a EV jej dokáže využít, ikdyž jenom v omezeném rozsahu a některá EV jenom za ideálních teplot. Takže řešením je pracovat na tom, aby se baterka před nabíjením ohřála (ochladila) a měla ideální teplotu pro nabíjení. Dále je potřeba popracovat na tom, aby byla nabíjecí křivka co nejdéle plochá, aby se tím max. výkonem (nebo hodně blízko max. výkonu) baterka nabíjela co nejdéle, ideálně až do 80-85 procent. Toto už umí např. Audi eTron.Jinak, u běžných EV je max. nabíjecí výkon jenom teoretická hodnota a obvykle nabíjení v rozsahu 10-80 procento je nabíjeno průměrným výkonem kdesi na úrovni 3/4 toho max., záleží na EV, v zimě samozřejmě méně.

Rejpal
30. ledna • 0:22

Výkonné nabíječky jsou na to, aby se rychle dobylo (v případě obyčejných smrtelníků) v těch několika málo případech, kdy nestačí pomalé dobíjení.

.
26. ledna • 13:16

Naložit čerstvém květiny a rozvést , plně dostačující dojezd.
🥐 Čerstvé z pekárny rozvést,pohoda.
Proč by někdo s EV dodávkou měl nutnost cestovat pes celou republiku?
EV patří do měst a okolí na zabezpečení rozvozu a zajištění chodu služeb.
Jinak hybrid a hotovo.

jozka
26. ledna • 18:43

S tim souhlas, takove nenarocne, jednoucelove pouzivani. Plecharna za 300 klacku t jisti (na vic to nevydela). Kolikze kostuje to e-cokoliv?

Honimir
26. ledna • 16:47

U elektro dodávek by možná dávaly smysl sanitky... Kde už teď jedou vyhřívání, infrastruktura, jde rychle do plného... A jde o spolehlivost. Navíc cena ty sanitky (pohonu) není až tolik důležitá.Mít elektro na rozvozy pizza, nákupy, kytky... Mi přijde zbytečný. Stejnou práci dá boxer za 400k. Bez omezení na vjezd spalovaku to nemá žádný smysl.

Xixao
26. ledna • 22:36

Tak elektrosanitky prosim pouze pro privrzence stavajici elektromobility. Ja bych nerad chcipl kvuli tomu, ze jim dojde energie jako tem policajtum v usa behem honicky se zlocincem.

Rejpal
26. ledna • 18:12

Ta sanita velkou část dne stojí a čeká, takže palivo skoro nespotřebovává, ale může se stát, že v akci vyčerpá celou nádrž a pak potřebuje rychlé doplnění, i kdyby to byl poslíček na kole s kanistrem.Rozvozy ale mají v elektrice mnohem více výhod. Když pomineme tu základní, že nesmrdí ve městě lidem do oken, tak jsou to i menší servisní náklady, náklady spojené s tankováním (několikrát do týdne stráví netriviální čas na pumpě), lepší pohyblivost v malých rychlostech po městě a v neposlední řadě i cena paliva (kde se v případě dostatečného nájezdu rozdíl v ceně operativního leasingu vrátí už po dvou týdnech).

Kankunen
26. ledna • 14:25

Rohlíky a květiny nic neváží, takže za tu cenu bude Boxer, který toho odveze 5x víc najednou.

.
26. ledna • 15:01

Ano, poletujou v prostoru, neváží nic.
Zrnko písku taky nic neváží,tak z těch zrnek uděláme panel, protože ani zrnko cementu nic neváží a hodíme ti ho na tu tvou chytrou hlavičku..

jogurt
26. ledna • 15:04

když se ovšem vydělí pořizovací cena marží z převážených rohlíků, tak to nevyjde ani kdyby byla elektrika zadarmo

komik
27. ledna • 9:17

Zatím to není (aspoň pro nás), ale u dodávky vidím výhodu pokud bude mít 220v zásuvku s rozumným příkonem... Jako řemeslník přijedete někam na stavbu nebo třeba opravovat něco oprostřed polí a můžete tam v klidu používat běžné elektrické nářadí, případně si uvařit kafe a tak :). Ne všechno nářadí se dělá aku. Jinak do města vidím dost rozdíl třeba u pošty, kde si naskládá auto a pak projíždí čtvrť města, popojede o 100m, stojí 5 minut atd. a rozvozy třeba pizzy který furt lítají do výroby a pak na kraj města a zas zpátky.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
.
27. ledna • 9:27

Elektrocentrala - maly pomocnik na vyrobu elektricke enrgie
To by clovek nerekl,ze neco takoveho existuje,ze
Neni treba cekat na EV se zasuvkou na 220V se slusnym prikonem a vybit si baterie EV na cestu zpatky.

Rejpal
26. ledna • 18:30

Jestli ten Boxer je e-Boxer a elektrika je zadarmo, tak při nájezdu 150 km denně je to ušetřených minimálně sedm tisíc každý měsíc jenom za palivo.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Xixao
26. ledna • 22:30

Coz by znamenalo 120tkm za 3 roky a 250tkc usetrenych nakladu. A ted si pockame na rozdil ceny.

Rejpal
27. ledna • 0:12

U Experta už rozdíly v ceně známé jsou:
L1 - 899000 vs 645000
L2 - 924000 vs 670000
- není to ideální srovnání, protože u těch menších motorů nemají automat
- u operativního leasingu na ty tři roky to bude rozdíl 10000 vs 9000 za měsíc bez DPH

jogurt
26. ledna • 13:49

To by sice mohlo být, kdyby ten údaj byl reálný. vezměme si za příklad o málo větší Nissan e NV200 se slabším motorem, kde sice výrobce nějakou zvláštní shodou okolností vypočetl spotřebu na 13kWh/100km, ale realita je 20-22. Zde je 50kWh, i kdyby to byl údaj využitelné kapacity (což pochybuji), tak se dojezd dostane někde těsně nad 220km. Možná to na městský rozvoz bude stačit, ale na příměstský už ne. Osobák můžete nabíjet během jednání, nákupů, jídla, kafe, WC..... U užitkového auta tím tratíte, to by mělo jezdit celou směnu bez dobíjecích prostojů.

Marek71
27. ledna • 12:16

Je to stejná baterka jako v e208, e2008, eCorsa... takže využitelkná kapacita 45 kWh. pokud si řidič bude chtít i zatopit a bude jezdit krátké trasy, často otevírat dveře a větrat, tak spotřeba bude těch 20-25 kWh/100 km určitě. Takže dojezd odhadem v zimě max. 200 km, spíš o něco méně, v léte klidně něco přes 200.

jozka
26. ledna • 18:41

Dobry den, ja jsem zastupce firmy XY a prijel jsem k vam na jednani. Nase firma je stabilni a silna a pokud se s nami spojite, prosperita vas nemine. Jo... a muzu si u vas nabit auto?:-D

.
26. ledna • 19:07

Mohu vam nabidnout kavu nebo caj ........ to uz bude pase
Mohu vam nabidnout zasuvku , to bude hit

uchyl
28. ledna • 19:37

Nebo taky nabídnout čerstvě umytý a řádně promazaný konečník k té správné jizde5

Bob-an
26. ledna • 16:33

Dojezd 200km ti staci i na na rozvozove firmy (rozvoz po dedinach daleko od depa).
A pro realne vyuziti - remeslnici a spol, kteri za den objedou 1 - 10 zakazniku to staci s velkou rezervou....

.
26. ledna • 13:59

Pokud bude nabíječka na každém rohu,jak slibujou ekoteroristi a zelení komunisti ,tak nebude přece problém připojit kdykoliv při vykládce, nakládce anebo přehodit battery pack za nabitý a jedeme dále.
Tolik toho slibujou a proklamujou ohledně EV všichni, že lidí tomu začínají věřit. Je to ale stavění vzdušných zámků.
Já vím, tobě EV sedlo a jsi spokojený.

jogurt
26. ledna • 14:18

Sednul, ale osobní s baterií 95kWh (využitelná 86,5kWh) a s rychlonabíjením 150kW. S tím lze jet i dálku aniž by byl člověk otrokem nabíjení. Toto je užitkové vozidlo a i když nabíječky (nadneseně, nechytat za slovo... ) na skoro každém rohu jsou, jenže drtivá většina z nich je 3,6-11kW, tedy OK pro nabíjení přes noc nebo během pracovní doby. Na to aby užitkáč nestál v pracovní době u nabíječky a nežral peníze za plat čekajícího řidiče ale potřebuje 100kW. A těch je minimum.

Doporučujeme

Články odjinud