Malé povídání o velkém pouťáku

Motosport není, jak známo, jen ježdění na 4 kolech, pod motosport spadají i jednostopá vozidla, pro které se všeobecně vžil název motocykl. Dlužno dodat, že u některých tohle označení maličko pokulhává.
Malé povídání o velkém pouťáku

No přiznejme si, že při pohledu na speciál, určený pro jízdu na svítkovském oválu, se toto označení jaksi moc nehodí. Je to vlastně jen obrovský motor na spleti trubek. A přesto má zrovna tento, typ motocyklu své neopakovatelné kouzlo a také jeden závod, který se stal pojmem celosvětového významu a který si nedovolí vynechat žádný z jezdců absolutní světové špičky tohoto sportovního odvětví, jež se zove PLOCHÁ DRÁHA.

Plochá dráha má z hlediska četnosti fandů svůj domov v Anglii a v Polsku. Jede se tam nejvíce závodů, je tam nejsilnější základna sponzorů a největší počet jezdců. Existuje však závod, který se nejede na území výše zmiňovaných států a je přitom tím nejvíc, co může jezdec ploché dráhy získat – pardubická Zlatá přilba. Tento závod je plný specifik a zvláštních paradoxů. Je to vlastně poslední závod sezóny. Jenže zároveň se nejde pro peníze, nejede se pro body do Grand Prix. Jede se, na rozdíl od ostatních závodů, se šesti jezdci a ve finále i na šest kol. A jede se hlavně proto, že tady se závodí o prestiž. Je to vlastně pouťák. Atrakce pro lidi, show, která musí pokračovat.

Letos (již po 53!) se sešla celá plejáda špičkových jezdců v Pardubicích na oválu ve Svítkově. Z té absolutní špičky chyběli jen 2 jezdci, a to jen proto, že večer před samotným závodem museli absolvovat z příkazu svých sponzorů polskou ligu... škoda Tomasze Goloba a Tony Rickardssona. Poláci moc dobře vědí, že první říjnový víkend je vyhrazen Zlaté přilbě. Tohle trochu zavánělo trucpodnikem. Ovšem jména jako Adams, Crump, Jirout, Doncaster dávala tušit, že i tentokrát se mají diváci na co těšit.

Asi nemá cenu opakovat celé výsledky a průběh závodů. Jen pro pořádek dodejme, že závod skončil zlatým hattrickem Leigha Adamse a stříbrným opojením Mariana Jirouta. Bronz po nečekaném rozuzlení „zbyl“ na Marka Lorama. To není pro tohle povídání podstatné. Spíš ty zajímavosti.

Jak už jsem napsal, Zlatá přilba města Pardubice se jede „pouze“ pro prestiž, jež tenhle závod má. Hlavní cena – motocykl Jawa a ona Zlatá přilba jsou jedinou odměnou, kterou si vítěz odveze za tu neskutečnou dřinu. Další zajímavostí je, že drtivá většina jezdců krouží po oválu na českém motocyklu. Což je potěšující zjištění v době, kdy český výrobek má veliké problémy se prosadit v jakémkoli sportovním odvětví, v tom motoristickém zvláště. Přitom, jak jsem naznačil, motocykl je vlastně jen jeden veliký motor zavěšený na kovový rám. Každé dítě zná ještě jednu zvláštní vlastnost tohoto motocyklu – totiž tu, že umí zatáčet jen doleva. Ne nadarmo se tomuhle sportu říká „závod levých zatáček“. Další zvláštností je, že všichni jezdci mají na svém motocyklu pneumatiky od jediného výrobce – a nás může těšit, že tím výrobcem je opět ryze česká firma, která svou kvalitou (a samozřejmě cenou) vytlačila veškerou konkurenci do role diváků. To potěší, ne? A firmu Mitas zavazuje...

Letošní závod měl ještě jednu „zvláštnost“. Po léta patřil k tomuto klání neodmyslitelně i italský veterán Armando Castagna. Pokud mne paměť neklame, nepamatuji si za svého života „Zlatou“, které by se nezúčastnil. Letos se rozhodl ukončit svou kariéru. Samozřejmě, jak jinak než v Pardubicích. To je další zvláštnost – tolik let se pokoušet vyhrát a nedočkat se sladkého vítězství a přesto si „final cut“ nechat na tenhle neopakovatelný závod.

Již potřetí za sebou jsem měl to štěstí a z titulu svého povolání jsem na svítkovském oválu trávil celý víkend. Poprvé jsem tam jel s nedůvěrou, plochá dráha mne až tak moc nebrala. A výsledek? Už se zase nemohu dočkat, až ucítím onu neopakovatelnou vůni, až uslyším burácející motory, až uvidím tu nervozitu, spěch a obrovskou chuť a vůli v očích všech, kdož jsou s tímto závodem spjati. Včetně toho pana startmaršála – Ladislava Živného – u něhož má člověk pocit, že za chvíli, díky svému motýlku na krku, musí vzlétnout. Tento závod má své neopakovatelné kouzlo, a ten kdo mu propadne, bude asi poznamenán na celý život, přesně tak, jak se to stalo mně. Nezapomeňte a do svých kalendářů si napište, že první říjnový víkend roku 2002 musíte být v Pardubicích! Pojede se 54. Zlatá přilba města Pardubice...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků