Malé kruhové objezdy jsou oblíbené

Určitě jste zaregistrovali rostoucí počet kruhových křižovatek i u nás, ale renesanci prožívají po celé Evropě.

Mají spoustu výhod, zejména když je řidiči dokážou využívat. Jejich základní charakteristikou je vedení provozu po jednopruhovém okružním jízdním pásu okolo středního ostrova, přičemž vjezdy a výjezdy jsou taktéž jednopruhové. Vnější průměr křižovatky leží zpravidla v rozmezí 25-40 metrů.

Jediným úkolem řidiče je dát přednost na vjezdu do křižovatky, přičemž sleduje jen jeden směr jízdy (vozidla přijíždějící zleva po okruhu). Výhled z vozidla doleva je přitom lepší a pohodlnější. Nestíní spolujezdec, sloupky karosérie ani zamlžené okno, na které nedosáhne. Jejich vysoká bezpečnost je dána podstatným snížením rychlosti jízdy (řidič je přinucen k výrazné změně směru) a zmenšením počtu kolizních bodů na pouhou čtvrtinu (z 32 na 8).

Malá okružní křižovatka snadno zvládá dopravní zatížení 15 000 vozidel za den a při stejném zatížení se ve srovnání s neřízenou průsečnou křižovatkou netvoří prakticky žádné fronty a provoz je plynulý a bez čekání. V případě omylu řidiče mu nic nebrání odbočit do stejné větve, kterou do křižovatky vjel, případně objet střední ostrov několikrát dokola a získat čas na rozmyšlenou, kudy pokračovat v jízdě. Důležitým předpokladem úspěšného provozu malé okružní křižovatky je ovšem správné chování řidičů. Jaké jsou tedy hlavní zásady?

Přednost v jízdě dáváme pouze jednou, a to při vjezdu na okruh. To je definováno dopravní značkou „Kruhový objezd“ a značkami „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“ umístěnými na všech vjezdech. Znamení o změně směru jízdy dáváme vždy při výjezdu z křižovatky. Nejenže dodržíme pravidla provozu, ale napomůžeme i plynulosti provozu a propustnosti křižovatky, neboť vjíždějící řidič je informován o tom, že křižovatku opouštíme a zbytečně nečeká.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků