Malé kruhové objezdy jsou oblíbené

Určitě jste zaregistrovali rostoucí počet kruhových křižovatek i u nás, ale renesanci prožívají po celé Evropě.

Mají spoustu výhod, zejména když je řidiči dokážou využívat. Jejich základní charakteristikou je vedení provozu po jednopruhovém okružním jízdním pásu okolo středního ostrova, přičemž vjezdy a výjezdy jsou taktéž jednopruhové. Vnější průměr křižovatky leží zpravidla v rozmezí 25-40 metrů.

Jediným úkolem řidiče je dát přednost na vjezdu do křižovatky, přičemž sleduje jen jeden směr jízdy (vozidla přijíždějící zleva po okruhu). Výhled z vozidla doleva je přitom lepší a pohodlnější. Nestíní spolujezdec, sloupky karosérie ani zamlžené okno, na které nedosáhne. Jejich vysoká bezpečnost je dána podstatným snížením rychlosti jízdy (řidič je přinucen k výrazné změně směru) a zmenšením počtu kolizních bodů na pouhou čtvrtinu (z 32 na 8).

Malá okružní křižovatka snadno zvládá dopravní zatížení 15 000 vozidel za den a při stejném zatížení se ve srovnání s neřízenou průsečnou křižovatkou netvoří prakticky žádné fronty a provoz je plynulý a bez čekání. V případě omylu řidiče mu nic nebrání odbočit do stejné větve, kterou do křižovatky vjel, případně objet střední ostrov několikrát dokola a získat čas na rozmyšlenou, kudy pokračovat v jízdě. Důležitým předpokladem úspěšného provozu malé okružní křižovatky je ovšem správné chování řidičů. Jaké jsou tedy hlavní zásady?

Přednost v jízdě dáváme pouze jednou, a to při vjezdu na okruh. To je definováno dopravní značkou „Kruhový objezd“ a značkami „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“ umístěnými na všech vjezdech. Znamení o změně směru jízdy dáváme vždy při výjezdu z křižovatky. Nejenže dodržíme pravidla provozu, ale napomůžeme i plynulosti provozu a propustnosti křižovatky, neboť vjíždějící řidič je informován o tom, že křižovatku opouštíme a zbytečně nečeká.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků