Malé kruhové objezdy jsou oblíbené

Určitě jste zaregistrovali rostoucí počet kruhových křižovatek i u nás, ale renesanci prožívají po celé Evropě.
Malé kruhové objezdy jsou oblíbené

Mají spoustu výhod, zejména když je řidiči dokážou využívat. Jejich základní charakteristikou je vedení provozu po jednopruhovém okružním jízdním pásu okolo středního ostrova, přičemž vjezdy a výjezdy jsou taktéž jednopruhové. Vnější průměr křižovatky leží zpravidla v rozmezí 25-40 metrů.

Jediným úkolem řidiče je dát přednost na vjezdu do křižovatky, přičemž sleduje jen jeden směr jízdy (vozidla přijíždějící zleva po okruhu). Výhled z vozidla doleva je přitom lepší a pohodlnější. Nestíní spolujezdec, sloupky karosérie ani zamlžené okno, na které nedosáhne. Jejich vysoká bezpečnost je dána podstatným snížením rychlosti jízdy (řidič je přinucen k výrazné změně směru) a zmenšením počtu kolizních bodů na pouhou čtvrtinu (z 32 na 8).

Malá okružní křižovatka snadno zvládá dopravní zatížení 15 000 vozidel za den a při stejném zatížení se ve srovnání s neřízenou průsečnou křižovatkou netvoří prakticky žádné fronty a provoz je plynulý a bez čekání. V případě omylu řidiče mu nic nebrání odbočit do stejné větve, kterou do křižovatky vjel, případně objet střední ostrov několikrát dokola a získat čas na rozmyšlenou, kudy pokračovat v jízdě. Důležitým předpokladem úspěšného provozu malé okružní křižovatky je ovšem správné chování řidičů. Jaké jsou tedy hlavní zásady?

Přednost v jízdě dáváme pouze jednou, a to při vjezdu na okruh. To je definováno dopravní značkou „Kruhový objezd“ a značkami „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“ umístěnými na všech vjezdech. Znamení o změně směru jízdy dáváme vždy při výjezdu z křižovatky. Nejenže dodržíme pravidla provozu, ale napomůžeme i plynulosti provozu a propustnosti křižovatky, neboť vjíždějící řidič je informován o tom, že křižovatku opouštíme a zbytečně nečeká.

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků