Malé kruhové objezdy jsou oblíbené

Určitě jste zaregistrovali rostoucí počet kruhových křižovatek i u nás, ale renesanci prožívají po celé Evropě.

Mají spoustu výhod, zejména když je řidiči dokážou využívat. Jejich základní charakteristikou je vedení provozu po jednopruhovém okružním jízdním pásu okolo středního ostrova, přičemž vjezdy a výjezdy jsou taktéž jednopruhové. Vnější průměr křižovatky leží zpravidla v rozmezí 25-40 metrů.

Jediným úkolem řidiče je dát přednost na vjezdu do křižovatky, přičemž sleduje jen jeden směr jízdy (vozidla přijíždějící zleva po okruhu). Výhled z vozidla doleva je přitom lepší a pohodlnější. Nestíní spolujezdec, sloupky karosérie ani zamlžené okno, na které nedosáhne. Jejich vysoká bezpečnost je dána podstatným snížením rychlosti jízdy (řidič je přinucen k výrazné změně směru) a zmenšením počtu kolizních bodů na pouhou čtvrtinu (z 32 na 8).

Malá okružní křižovatka snadno zvládá dopravní zatížení 15 000 vozidel za den a při stejném zatížení se ve srovnání s neřízenou průsečnou křižovatkou netvoří prakticky žádné fronty a provoz je plynulý a bez čekání. V případě omylu řidiče mu nic nebrání odbočit do stejné větve, kterou do křižovatky vjel, případně objet střední ostrov několikrát dokola a získat čas na rozmyšlenou, kudy pokračovat v jízdě. Důležitým předpokladem úspěšného provozu malé okružní křižovatky je ovšem správné chování řidičů. Jaké jsou tedy hlavní zásady?

Přednost v jízdě dáváme pouze jednou, a to při vjezdu na okruh. To je definováno dopravní značkou „Kruhový objezd“ a značkami „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“ umístěnými na všech vjezdech. Znamení o změně směru jízdy dáváme vždy při výjezdu z křižovatky. Nejenže dodržíme pravidla provozu, ale napomůžeme i plynulosti provozu a propustnosti křižovatky, neboť vjíždějící řidič je informován o tom, že křižovatku opouštíme a zbytečně nečeká.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků