Majitelé vozů Rolls-Royce posílají své řidiče do autoškoly. Učí je tam tohle

Profesionální šofér limuzíny Rolls-Royce musí znát základy společenského chování a nesmí se bát šlápnout na plyn, pokud je to pro bezpečí a pohodlí cestujících lepší.

Jen nemnozí majitelé limuzín Rolls-Royce si řídí sami. K tomu jsou určeny modely Phantom Drophead Coupé, chudší oligarchové se pak musí spokojit s modelem Ghost. Kdo si koupí velkou limuzínu Phantom, má zpravidla i svého osobního řidiče. Ale co obnáší dělat takovou práci?

Zavazadla mají přednost

Britská automobilka pořádá kurzy, ve kterých vašeho šoféra naučí, jak se správně chovat. Součástí výcviku není jen samotné řízení auta a základní technické znalosti, nýbrž i společenská etiketa.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řízení limuzíny má svá pravidla. Vedle samotného stylu řízení a způsobu jízdy jde rovněž o to, aby se šofér uměl chovat ke svým cestujícím

Záležitosti jako oblečení necháme stranou, ale u Rolls-Royce učí i takové detaily, že se například nesluší uvítat cestující s nasazenými slunečními brýlemi. Školí se rovněž manipulace se zavazadly. Věděli jste například, že nejprve musíte uložit zavazadla do kufru a až pak nechat nastoupit cestující?

„Přece byste nenechali jen tak na chodníku ležet tašku Louis Vuitton nebo kufřík Halliburton, aby ho někdo štípnul,“ píše na svém blogu Davey G. Johnson, redaktor magazínu Car and Driver, který školu pro šoféry Rolls-Royce vyzkoušel.

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Naštěstí zavazadla většinou předem přinese hotelový portýr, takže nemusíte řešit dilema, zda raději nechat cestujícího moknout na chodníku (pro tyto případy má Rolls-Royce samozřejmě ve dveřích deštník). Takže se přesuneme k další fázi – otevření dveří.

Bývá zvykem, že nejváženější osoba sedí vpravo vzadu. Pokud jde o samotné otevření dveří, Rolls-Royce učí nechňapat za kliku, ale pouze zasunout dva prsty za madlo a jemným pohybem zatáhnout k sobě. To zanechá na laku vozu minimum otisků.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I taková věc jako prosté otevření dveří má svůj postup. Počínáme si tak, aby ruce zanechaly na laku vozu minimum otisků. S dveřmi se nebouchá, jemně se domáčknou

Dveře se zavírají stejným způsobem, jen obráceně. Jemně je přitlačte, až zaberou motorky automatického dovírání. S dveřmi Rolls-Royce se netříská. Nyní je čas vyrazit, ale ještě před rozjezdem by měl řidič letmým pohledem do zrcátka zkontrolovat, zda je cestující připraven.

Raději zrychlit, než prudce brzdit

Pokud jde o jízdu, klíčem k úspěchu je plynulost a předvídání daleko dopředu. Tady se připomíná podobnost s jízdou na motocyklu. Řidič limuzíny musí počítat s trochu nevybíravým chováním ostatních a chovat se spíše defenzivně, aby byla jízda co nejplynulejší. To ale neznamená, že musí jet vyloženě pomalu.

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

Rolls-Royce totiž učí, že akcelerace je mnohdy bezpečnější a lepší než prudké brzdění. I proto má limuzína dvanáctiválec s „dostatečným“ výkonem. Jakmile řidič usoudí, že přetížení vzniklé z akcelerace je méně obtěžující než přetížení z prudkého brzdění (i třítunový Rolls-Royce zpomaluje silou 1 g), má zrychlit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Než prudce brzdit, je lepší prudce akcelerovat. Brzdy totiž vyvinou třikrát až čtyřikrát větší přetížení než zrychlení. To je pro cestující zabrané do popíjení šampaňského nepohodlné

I to budou znát motorkáři, nebo aspoň ti, co jezdí na rychlých motorkách. Od problému je lepší raději rychle ujet než prudce brzdit. Rolls-Royce by se měl také správně řídit tak, jako by neměl brzdy. Řidič by měl umět využívat setrvačnost auta, brzdový pedál je vlastně až poslední nouzové řešení.

Zatímco my se tu učíme o držení volantu oběma rukama v poloze tři čtvrtě na tři, u šoféra limuzíny se toleruje, ba někdo přímo doporučuje držení s oběma rukama níže na volantu, dejme tomu v pozici „za deset půl osmé“. Má to přínos pro plynulost jízdy a jemnější nacukavé pohyby s volantem. Toto držení volantu totiž řidiče jaksi uklidňuje a působí více uvolněně.

Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? 

Poloha rukou na volantu je jenom jediná správná. Víte, jaká to je? 

Asi nejtěžší je samotná fáze uvedení vozidla do klidu. Pro tyto případy mají některé vozy, například Mercedes-Benz třídy S, systém, který těsně před zastavením povolí brzdy, aby nedošlo k nepohodlnému cuknutí. Rolls-Royce i přes dostupnou technologii nechává tento obtížný úkol na řidiči. Vždyť ten je za to placený...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jako šofér Rolls-Royce musíte umět zastavit tak, aby to cestující nepocítili. Důležité je těsně před zastavením jemně povolit brzdový pedál, aby auto necuklo

Zajímavostí je, že právě velký Rolls-Royce Phantom je uzpůsoben na popojíždění v koloně a jízdu krokem. Konstruktéři myslí na všechna ta knížata, prince, královny a diktátory, kteří za jízdy kynou poddaným. Pravidla šoférování Rolls-Royce také říkají, že se v koloně za jiným vozem zastaví tak, aby mohl řidič vidět před obří kapotou zadní pneumatiky a kousek asfaltu.

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Galerie: Známí diktátoři a jejich oblíbená auta

Tohle všechno je pouze takový výňatek ze základů šoférování luxusní limuzíny Rolls-Royce. Navíc je to především o praxi, takže to můžete klidně trénovat s jakýmkoli autem. Předvídání, plynulost, přehled o dění na silnici a nebát se ve správný okamžik zrychlit jsou záležitosti, které by měl ovládat každý řidič.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků