Čínská společnost Geely, které v současnosti patří i Volvo, zveřejnila ambiciózní plány k oživení další automobilky pod svými křídly – britského Lotusu. Zásadním krokem má být investice v řádech desítek miliard korun.
Geely zakoupilo většinový podíl britského Lotusu již minulý rok a nyní má s touto tradiční značkou opravdu velké plány. Automobilku chce nový vlastník posunout na vyšší úroveň trhu a investicemi do budoucího rozvoje tak zaručeně šetřit nebude.
Čínský koncern, který rapidním tempem nadále rozšiřuje své portfolio značek, chce totiž do Lotusu investovat v přepočtu přes 43 miliard korun a svůj dosavadní 51% podíl v automobilce navíc ještě rozšířit. Znamenalo by to odkoupit další část podílu od současného spoluvlastníka, malajské společnosti Etika Automotive.
Kromě masivní finanční injekce počítá Lotus s výstavbou nového designového centra v britském Coventry, kde pracovní sílu doplní 200 nových zaměstnanců. Další továrna v Midlands by poté měla zajistit zvyšující se výrobní kapacitu značky.
Přestože ale bude Geely k produkci Lotusů používat i továrnu v Číně, aby pokrylo poptávku na trhu Asie, vedoucí koncernu Li Shufu připomíná, že britská tradice automobilce zůstane. „Navrženo v Británii, vyvíjeno v Británii a vyráběno v Británii. Nevidíme důvod, proč přesouvat 50 let kombinovaných zkušeností do Číny. Necháme Lotus dělat to, co umí nejlépe, v Británii,“ ujistil Shufu fanoušky značky.
Geely si tedy k vývoji nových modelů zachová zdravý odstup a ponechá experty z Lotusu dělat svou práci. Půjde o stejný přístup jako u švédského Volva, které Geely vlastní od roku 2010, a severské automobilce se od té doby daří více než dobře.
Lotus se chce ovšem dotlačit na úroveň mnohem úspěšnější konkurence. V tomto ohledu se dokola zmiňuje chuť automobilky vyrovnat se na trhu třeba Porsche. Plánu má pomoci dvojice chystaných SUV, které se objeví mezi lety 2020 a 2021. Z jejich zisku se snad konečně dočkáme i zbrusu nových sporťáků, které Lotus potřebuje taky jako sůl.
Kromě Lotusu a Volva teď Geely vlastní i britskou společnost London EV Company Limited vyrábějící elektrické taxíky, skoro poloviční podíl drží v automobilce Proton a vlastní automobily nabízí pod značkami Geely Auto a Lynk & Co. S podílem 9,69 % se pak nedávno čínská společnost stala i největším podílovým vlastníkem německého giganta Daimler, pod něhož spadá Mercedes-Benz.
Lotus Cars je britská automobilka zaměřená na výrobu sportovních vozů. V roce 1952 ji v Londýně založil Colin Chapman. Lotus byl a znovu je aktivní také v závodech F1.
Automobilku v úpadku v roce 1994 koupil malajský Proton.
Lotus Elise • Lotus Exige • Lotus Evora • Lotus Evija