Správná odpověď zní – nikoli. Autodopravci k prvnímu listopadu pneumatiky plošně přezouvat nemuseli. Vozidla nad 3,5 totiž používají na hnaných nápravách univerzální typ s označením M+S (z anglického mud and snow, tedy bláto a sníh), s minimální hloubkou dezénu 6 mm.
„Kamiony jezdí dlouhé trasy napříč celou Evropou. Často se tedy stává, že zatímco například v České republice je na silnici sníh, v Itálii jsou teploty výrazně nad nulou. Nejen že by byl čtyřicetitunový kamion na měkkých zimních gumách špatně ovladatelný, ale prakticky by tyto pneumatiky cestou zcela zničil. Jednoduše řečeno, nejsou na naše podmínky určené,“ vysvětluje Petr Koblížek, dopravní analytik společnosti Šmídl, která provozuje 200 kamionů.
Zimní pneumatiky se používají na kamionech pouze v severních částech Skandinávie, kde je silnice pokrytá sněhem a ledem souvisle a dlouhodobě.
Otázkou však zůstává, proč se rok co rok opakuje stejná scénka. Proč, když napadne sníh, kamiony nejsou schopné vyjet sebemírnější kopec?
Odpověď je nasnadě. Hodně nákladních automobilů u nás má ojeté pneumatiky, které mají do předepsané minimální hloubky dezénu hodně daleko. A řetězy řidiči většinou zapomínají doma…