Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.
Se zpřísňujícími se pravidly kolem dieselových motorů visí nad jejich budoucností velký otazník. Přesto jsou stále nedílnou součástí motorových palet jednotlivých výrobců. A to nejen v případě klasických vozů, ale i jejich sportovně laděných variant.
Nafta nepatří jen do kamen
Vzpomeňme například modernizovanou Octavii RS, jejíž dvoulitrové TDI je vyladěno na výkon 135 kW a točivý moment 380 Nm. Z klidu na sto zrychlí čtyřoká sportovkyně za 7,9 sekundy. Motor lze navíc kombinovat s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.
Když už jsme u rychlých dieselů, zapomenout nesmíme ani na čtyřlitrový osmiválec TDI se systémem elektrického přeplňování, který se ukrývá v útrobách Audi SQ7. A koncernové automobilky na tyto motory rozhodně nesází samy. Vznětovou jednotku ukrývá například i sportovní verze Focusu - ST, která disponuje výkonem 136 kW.
GTD a GTI: Jako vejce vejci
Nedávné omlazení modelu Golf se netýkalo jen vzhledu, ale v některých případech i pohonných jednotek. Výkon základního benzínového GTI lehce vzrostl, konkrétně na 162 kW. Zlepšila se také varianta Performance (s elektronicky řízeným diferenciálem VAQ), která má nyní 180 kW. Polepšilo si i vrcholové R, jež má nově 300 koňských sil. To síla naftového GTD se po faceliftu nezměnila - výkon zůstal na hodnotě 135 kW.
Po vzhledové stránce nejsou mezi naftovou a benzínovou variantu prakticky žádné rozdíly. Tedy až na závěrečné písmenko sportovní zkratky, kterou naleznete na masce, bocích i zadních dveřích. Ostřejší Golf poznáte například díky agresivnějším nárazníkům, či LED světlometům, které model dostává již v základu. Že se jedná o sportovní variantu však můžete poznat i díky tmavšímu provedení zadních světel.
Výrazné odchylky nehledejte ani v interiéru. Také výkonné GTD se vyznačuje kostkovaným čalouněním sportovních sedaček a lehce zploštělým volantem. Pochvalu si zaslouží vymazlený infotainment systém, který Volkswagen do svých golfů připravil. Odezva displeje je perfektní, mapy navigačního systému se načítají rychle a kvalitně. Hodnotu teploty uvnitř kabiny tu navíc nastavujete pomocí fyzických ovladačů, VW v tomto případě zůstává věrný tradici.
Hlavním lákadlem je spotřeba
Pravé rozdíly se projeví až v reálném provozu. A tím nejhlavnějším je spotřeba paliva. S Golfem GTD se sedmistupňovou automatickou převodovkou jsme vyzkoušeli trasy v různých jízdních režimech. Šetrnou jízdou v režimu Eco se spotřeba nafty pohybovala okolo hranice pěti litrů, svižnou jízdou ve Sportu jsme se pak dostali lehce nad 7,5 litru. To jsou hodnoty, ke kterým se v GTI jen těžko přiblížíte.
Spotřeba paliva je také tím největším lákadlem, proč sáhnout právě po dieselové variantě sportovního Golfu. V ostatních papírových údajích už GTD za svým benzínovým sourozencem zaostává. Rozhodně to ale neznamená, že by vůz v hodnocení jízdních vlastností propadl.
Na českých okreskách se vůz ukázal v dobrém světle. Uspokojí vás přesné a nepřeposilované řízení, ale také hbité odpíchnutí při zrychlení. Auto je navíc skvěle odhlučněno, takže si uvnitř mnohem více užijete hudbu z prémiových reproduktorů či umělý zvuk motoru, který se logicky nejvíce projevuje ve zmiňovaném režimu Sport. Ve spojení s tuhým naladěním podvozku tu nemáme jen sporťáka, ale komplexní vůz pro jízdu na každý den.
Manuální převodovka golfu je ozdobena sympatickou koncovkou v podobě golfového míčku. U testovaného automatu podobnou designovou vychytávku nenaleznete, volič je však elegantní. Sedmistupňový automat si s motorem dobře rozumí, při hbitém zrychlení vás rád podrží na nižším stupni ve vyšších otáčkách. Přesně tak by to ve voze sportovního charakteru mělo být.
Jednou z věcí, která vám při upřednostnění GTD může chybět, je skutečná zábava za volantem. Může za to nejen těžší motor, ale i nižší počet koňských sil. Moment, kdy s výkonným benzínem poprvé zažijete třeba jen pružné zrychlení, se vám vryje do paměti. Něco takového však u GTD nečekejte. Svoji práci odvádí dobře, ale v tomto ohledu nenabídne řidiči nic navíc.
A v čí prospěch hraje cena?
Ze sportovní nabídky Volkswagenu je varianta GTD nejméně nákladná. V základu model pořídíte za 687 000 českých korun. Slabší ze dvou GTI (169 kW) je dražší o pět tisíc korun, Performance s výkonem 180 kW už stojí 745 900 Kč. Lehce pod jedním milionem českých korun se pak usadilo provedení R s dvoulitrovým TSI o výkonu 228 kW a pohonem všech čtyř kol 4motion. V případě zájmu o sedmistupňovou automatickou převodovku si u všech variant modernizovaného Golfu připlatíte dalších 60 000 Kč
GTD jistě bude skvělou volbou do firemní flotily. Provozovatele si získá úctyhodnou spotřebou, pěkným designem a neurazí ani svými jízdními vlastnostmi. Přesto je tu ale něco, co bude milovníkům ryzích benzínových hot-hatchů chybět. Něco, co od sportovního parťáka zkrátka očekáváte. A pokud pro vás jsou takové vlastnosti klíčové, bude lepší sáhnout po zážehové jednotce...
Prohlédněte si fotogalerii testovaného Volkswagenu Golf GTD...