Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

Se zpřísňujícími se pravidly kolem dieselových motorů visí nad jejich budoucností velký otazník. Přesto jsou stále nedílnou součástí motorových palet jednotlivých výrobců. A to nejen v případě klasických vozů, ale i jejich sportovně laděných variant.

Nafta nepatří jen do kamen

Vzpomeňme například modernizovanou Octavii RS, jejíž dvoulitrové TDI je vyladěno na výkon 135 kW a točivý moment 380 Nm. Z klidu na sto zrychlí čtyřoká sportovkyně za 7,9 sekundy. Motor lze navíc kombinovat s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.

125 let dieselu: Pět věcí, které o vznětových motorech možná nevíte

125 let dieselu: Pět věcí, které o vznětových motorech možná nevíte

Když už jsme u rychlých dieselů, zapomenout nesmíme ani na čtyřlitrový osmiválec TDI se systémem elektrického přeplňování, který se ukrývá v útrobách Audi SQ7. A koncernové automobilky na tyto motory rozhodně nesází samy. Vznětovou jednotku ukrývá například i sportovní verze Focusu - ST, která disponuje výkonem 136 kW.

GTD a GTI: Jako vejce vejci

Nedávné omlazení modelu Golf se netýkalo jen vzhledu, ale v některých případech i pohonných jednotek. Výkon základního benzínového GTI lehce vzrostl, konkrétně na 162 kW. Zlepšila se také varianta Performance (s elektronicky řízeným diferenciálem VAQ), která má nyní 180 kW. Polepšilo si i vrcholové R, jež má nově 300 koňských sil. To síla naftového GTD se po faceliftu nezměnila - výkon zůstal na hodnotě 135 kW.

Nový Golf bez naftových motorů? Nahradit je mají hybridní jednotky

Nový Golf bez naftových motorů? Nahradit je mají hybridní jednotky

Po vzhledové stránce nejsou mezi naftovou a benzínovou variantu prakticky žádné rozdíly. Tedy až na závěrečné písmenko sportovní zkratky, kterou naleznete na masce, bocích i zadních dveřích. Ostřejší Golf poznáte například díky agresivnějším nárazníkům, či LED světlometům, které model dostává již v základu. Že se jedná o sportovní variantu však můžete poznat i díky tmavšímu provedení zadních světel.

Výrazné odchylky nehledejte ani v interiéru. Také výkonné GTD se vyznačuje kostkovaným čalouněním sportovních sedaček a lehce zploštělým volantem. Pochvalu si zaslouží vymazlený infotainment systém, který Volkswagen do svých golfů připravil. Odezva displeje je perfektní, mapy navigačního systému se načítají rychle a kvalitně. Hodnotu teploty uvnitř kabiny tu navíc nastavujete pomocí fyzických ovladačů, VW v tomto případě zůstává věrný tradici.

Hlavním lákadlem je spotřeba

Pravé rozdíly se projeví až v reálném provozu. A tím nejhlavnějším je spotřeba paliva. S Golfem GTD se sedmistupňovou automatickou převodovkou jsme vyzkoušeli trasy v různých jízdních režimech. Šetrnou jízdou v režimu Eco se spotřeba nafty pohybovala okolo hranice pěti litrů, svižnou jízdou ve Sportu jsme se pak dostali lehce nad 7,5 litru. To jsou hodnoty, ke kterým se v GTI jen těžko přiblížíte.

Spotřeba paliva je také tím největším lákadlem, proč sáhnout právě po dieselové variantě sportovního Golfu. V ostatních papírových údajích už GTD za svým benzínovým sourozencem zaostává. Rozhodně to ale neznamená, že by vůz v hodnocení jízdních vlastností propadl.

Fotogalerie: Přímo ve Wolfsburgu jsme zkoumali nový VW Golf

Fotogalerie: Přímo ve Wolfsburgu jsme zkoumali nový VW Golf

Na českých okreskách se vůz ukázal v dobrém světle. Uspokojí vás přesné a nepřeposilované řízení, ale také hbité odpíchnutí při zrychlení. Auto je navíc skvěle odhlučněno, takže si uvnitř mnohem více užijete hudbu z prémiových reproduktorů či umělý zvuk motoru, který se logicky nejvíce projevuje ve zmiňovaném režimu Sport. Ve spojení s tuhým naladěním podvozku tu nemáme jen sporťáka, ale komplexní vůz pro jízdu na každý den.

Manuální převodovka golfu je ozdobena sympatickou koncovkou v podobě golfového míčku. U testovaného automatu podobnou designovou vychytávku nenaleznete, volič je však elegantní. Sedmistupňový automat si s motorem dobře rozumí, při hbitém zrychlení vás rád podrží na nižším stupni ve vyšších otáčkách. Přesně tak by to ve voze sportovního charakteru mělo být.

Volkswagen I.D. — Takto vypadá elektrický Golf pro rok 2020

Volkswagen I.D. — Takto vypadá elektrický Golf pro rok 2020

Jednou z věcí, která vám při upřednostnění GTD může chybět, je skutečná zábava za volantem. Může za to nejen těžší motor, ale i nižší počet koňských sil. Moment, kdy s výkonným benzínem poprvé zažijete třeba jen pružné zrychlení, se vám vryje do paměti. Něco takového však u GTD nečekejte. Svoji práci odvádí dobře, ale v tomto ohledu nenabídne řidiči nic navíc.

A v čí prospěch hraje cena?

Ze sportovní nabídky Volkswagenu je varianta GTD nejméně nákladná. V základu model pořídíte za 687 000 českých korun. Slabší ze dvou GTI (169 kW) je dražší o pět tisíc korun, Performance s výkonem 180 kW už stojí 745 900 Kč. Lehce pod jedním milionem českých korun se pak usadilo provedení R s dvoulitrovým TSI o výkonu 228 kW a pohonem všech čtyř kol 4motion. V případě zájmu o sedmistupňovou automatickou převodovku si u všech variant modernizovaného Golfu připlatíte dalších 60 000 Kč

Nový VW Golf už v ČR pod 400 tisíc nekoupíte. Ceny změnil facelift

Nový VW Golf už v ČR pod 400 tisíc nekoupíte. Ceny změnil facelift

GTD jistě bude skvělou volbou do firemní flotily. Provozovatele si získá úctyhodnou spotřebou, pěkným designem a neurazí ani svými jízdními vlastnostmi. Přesto je tu ale něco, co bude milovníkům ryzích benzínových hot-hatchů chybět. Něco, co od sportovního parťáka zkrátka očekáváte. A pokud pro vás jsou takové vlastnosti klíčové, bude lepší sáhnout po zážehové jednotce...

Prohlédněte si fotogalerii testovaného Volkswagenu Golf GTD...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

VW Sharan 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 235 312 km
Cena: 111 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 142 191 km
Cena: 326 000 Kč
VW Golf 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 132 796 km
Cena: 153 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 123 956 km
Cena: 300 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Passat 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 135 349 km
Cena: 258 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků